• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare M-Meduza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 031
M

M-Meduza

hittade våran "min" stallkatt idag.. Han/hon (vet ej kön) hade varit borta nu i tre dagar sen snön kom. så hörde vi ett svagt ljud oså va det den som kom och släpade sig fram.. bar in den i värmen o la den på en filt... då började den spinna men orkade inte ens ta upp huvudet..

drack direkt när den kom in. men från att ha varit en maffig herre/dam så va det ben och hud kvar..

fick i den lite välling. den drack själv men blev trött ganska snabbt av att behöva vara uppe.. sen va jag nere tre timmar senare o då va den lite sämre. trodde först den var död. men sprutade in lite ljummen välling oså kvicknade den till lite.. den drack lite själv men blev så matt så hon/han la sig igen.. :cry:

Hoppas på att den klarar natten så åker vi direkt in med den till djursjukhuset i morgon bitti..

frågan är ju vad som kan ha hänt.. har kännt igenom hela kroppen o den spinner hela tiden så verkar inte ha ont.bara extremt matt : (

Ligger mest bara livlös. med tom blick.

Detta har varit en helt underbar katt som hela tiden söker ögonkontakt och vill vara med. :cry:
vore ett tragiskt slut. även att den är ganska gammal,(kom till oss för ett år sen).

Hoppas att den blir bättre. har säkert legat nerkyld i tre dagar och inte ätit någontingen alls.

detta är verkligen baksidan med att ha djur.

Sv: så svag

Låter konstigt, en katt brukar inte bli bara skinn och ben på 3 dgr. Den har ju antagligen haft möjlighet att dricka och då klarar dom sig rätt bra.
Så ni gör rätt i att åka in med den. Har ni nån köttbuljong hemma? Kanske kan ni tvångsmata den lite så den får i sig nått.

Näe det låter väldigt konstigt. men detta har nämligen varit den tjockaste katt jag nånsin sett och nu är ser man hela ryggraden och det är inte mkt katt alls : (

tyvärr inge köttbuljong men den har druckit mkt vatten o kanske 2 dl välling. hoppas det räcker för att överleva natten.

Tror inte katten haft möjlighet att dricka : (. Detta är en katt som kommer springandes direkt när man kommer ner till stallet. och ALLTID e kvar så länge man är där nere. .

Nu hade den varit borta i tre dagar och dessa dagar har det varit snö och is. annars ger vi den självklart vatten och mat i stallet men den dricker gärna annars ur vattenpölar. men dessa är det ont om och i stallet har den inte varit.

Men det första den gjorde när vi tog in den var att sluta skrika o började spinna och drack.. det kändes iaf som ett litet gott täcken..

klarar den natten är det ju iaf en bra bit på vägen

jo fast detta kan ju också gjort att katten blivit rejält nerkyld?? jag vet inte..

skriver imorgon hur det har gått och hoppas på att jag kan få skriva en smilegubbe brevid

Katten fick följa med hem igen och ligger nu här i sängen i värmen.

han var lite piggare idag när vi åkte men va ju inte som han skulle.

Dom började med att ta febern men den va bra. låg på 38,1.

helt uttorkad va han. (berodde på att han säkerligen inte fått i sig något alls på tre dagar)

Han han blivit så smal trodde dom berodde på att han har fått använda all energi för att hålla uppe värmen i kroppen...

vad som hänt han. ingen aning. dom tog lever och njur prover.. lever proverna va bra och då uteslöt dom att han fått i sig nån giftigt vätska el ngt..
njurvärdena va lite höga men hon trodde det berodde på att han var så utmärglad. (vägde 4,1 och han hade säkert tappat två kilo på tre dagar)

dom gav han vitaminer och vatten inacken. va det nu hette : )

Hon sa att om han börjar äta och inte kräks och får ta det lungt och kan bygga på sig lite fett igen så ska han klara sig... vet ju inte hur gammal katten är heller vilket gör att njurvärdena kanske beror på det också att han börjar bli till åren.

när vi kom in skrev ja inte kön för vi har aldrig varit säkra.. sen sa vetinären att det va en sterilserad hona..

sen kom en annan vet o då hittade hon en snopp. så det blev en steriliserad hankisse : )

Hoppas bara han klarar sig nu.. han har återfått lite liv i blicken och tittar mig i ögonen mellan varven när han inte sover..

Välling drack han igår när han va så svag.. men idag fick jag inte i det. men då va burkmat helt okej att äta.

Jobbigt me djur när man inte har en aning om vad som hänt dom.

vet trodde han kanske blivit jagad ner till skogen av något sen blivit liggande ett tag och nerkyld.. så har krafterna tagit slut men tog sig med sina sista ner till stallet...

hade han inte kommit dit och vi inte varit i stallet just då hade han nog inte levt.... och än är det väl inte stabilt heller men man får hoppas att det går vägen.

En rättelse, kastrerad. Man steriliserar varken han eller honkatter numera, hankatter har man nog aldrig steriliserat eftersom det gör att dom fortfarande har kvar sitt hanbeteende.

MissFideli skrev:
En rättelse, kastrerad. Man steriliserar varken han eller honkatter numera, hankatter har man nog aldrig steriliserat eftersom det gör att dom fortfarande har kvar sitt hanbeteende.

då blev det fel då : ) aldrig haft kontakt me en hankatt heller utan vi har bara haft honkatter : ). Han är stympad idaf. haha

Katten mår mycket bättre. bakbenen hängde inte med riktigt igår men det berodde nog på svaghet.. nu har han ätit jättemycket och druckit massor.

och är tebaks som världens underbaste gulligaste katt (trots den fulaste).

men han e snäll.

Fortfarande extremt smal och innan han fått upp ett lager fett få han bo hemma hos oss till han kan vaa i stallet igen. sen ska han få en kattlucka till vår varma bod vid stallet så han kan ligga inne i värmen om han vill.

Hade gärna haft han kvar men honkatterna tillåter han aldrig där hemma..

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 608
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 319
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt... 2
Svar
26
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 460
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka