Så stor skillnad?

staaria_

Trådstartare
Vi har gett vår lilla B-ponny en havre som ser ut som riktig guldhavre, den innehåller mycket fett och är jättebra. Den är ganska dyr så vi bytte och köpte en havre som har vanlig havrefärg, lite mattare. Innan hade hans päls varit jätteglansig och fin, men blev nu lite mattare. Kan det bara ha varit att han var inne i en grå period? I alla fall så bytte vi tillbaka till guldhavren igen och nu har han blivit otroligt blank och fin i pälsen igen. Men kan detta verkligen bero på lite havre?... :d ?
 
Sv: Så stor skillnad?

Det kan mycket väl vara det - havre kan väga allt emellan ungefär 450-650 g/ liter vilket även påverkar näringsinnehållet en hel del. Det är alltså inte bara färgen utan lite andra faktorer. Såg du om det var mycket "tomma kärnor" med i den gråare havren?
Om du byter igen, prova att väga så kanske du kan dra någon slutsats.

Å andra sidan så är det ju pälsfällningsdags nu också, vilket kan få pälsen att se mattare ut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa I våras fick min lilla JRT tik på 14 år akut bukspottskörtelinflammation. Hon blev pigg och frisk på mindre än en vecka och blev...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 310
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 951
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp