Så sorgligt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cilvia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 872
C

cilvia

Vi har haft ett ponnysto till låns för att betäcka med vår godkände welshmontainhingst. Fick ett samtal från stallet idag kl 13, att dom trodde att hon höll på att föla.
Så jag sätter mig i bilen, och mkt riktigt så har hon kastat ett litet fint hingstföl.
Det är hingsten första säsong, och vi har fått låna detta fina sto, för att ge honom lite bra ston, och så händer detta.

Sv: Så sorgligt!

Vad tråkigt !

Var fölet hon väntade efter er hingst eler skulle hon betäckas med honom nu iår ?

Det borde i vilket fall inte vara ngt problem att hon betäcks iår och fölar nästa år.

Hon var dräktig med vår hingst, och ska levereras tillbaka till ägaren betäckt med vår hingst nu till sommaren, så ägaren får ett föl efter honom.

vad hemskt!
Hoppas att stoet mår bra
Det måste vara en mardröm att få ett sådant telefonsamtal.

Du kanske inte läste så noga, men stoet kastade sitt föl idag.

Vad är det som är så svårt att förstå.
De har lånat ett bra sto för att ge sin hingst möjligheten att betäcka bra ston sitt första avelsår.
Stoet kastade ett hingstföl o de ska lämna tillbaka stoet i år betäckt med hingsten(antagligen som "betalning" för lånet av stoets mage.
Det sorgliga är ju dels att de förlorade ett efterlängtat föl o dels att de inte får ett föl själva efter den kombinationen.

Till TS...lider med dig...måste verkligen kännas tungt.
Hoppas han fick betäcka några fler ston så ni får glädjas åt hans första årgång som hingst.

Det är verkligen jättetråkigt när sånt här händer:cry: .
Lider verkligen med dig ,vet exakt hur det känns. Mitt älskade sto kastade i december, hon var i månad 8. Denna efterlängtade lilla fölis...Första för både henne och mej.
I vårt fall berodde det på tvillingar som ej upptäckts på ultraljuden, så jag fick en förklaring iaf VARFÖR, och slapp fundera på den saken (men det gjorde det ju inte mindre ont känslomässigt för det)!

Har ni några teorier om varför hon kastade?

Stora tröstkramar till dig och stoet!

Hoppas vi slipper fler såna här trådar i år:(

Fy, vad hemskt. Hoppas att stoet mår bra. Då får ni i alla fall chansen att vara med om att "tillverka" en ny, även om den inte är eran egen.

Ujj.. så sorgligt!:cry:
Tyvärr så händer ju sånt här ibland, har ni inte skrivit (kommit överens om).. någon 'deal' i fall att något sånt kunde hända..?? Det verkar ju inte klokt om stoägaren nu ska få nästa föl, så skulle jag aldrig ha skrivit ett avtal..!!!

Bia

Det verkar ju inte klokt om stoägaren nu ska få nästa föl, så skulle jag aldrig ha skrivit ett avtal..!!!

Fast det är ändå inte såå konstigt avtal, tycker jag? Stoägaren kan förstås inte lastas för kastningen, och ser antagligen precis som hingstägaren gjorde i år fram emot ett eget föl i kombinationen 2008. Men det kanske går att komma överens om en lösning hingstägare-stoägare emellan.

Det är så trist när det går åt skogen, man blir verkligen ledsen. Men sådan är nu naturens gång och uppfödarens verklighet: det är inte alla betäckningar som ger dräktighet, och det är inte alla dräktigheter som slutar med ett levande föl. En tröst man har är att det förmodligen var något på tok, t ex tvillingdräktighet som Antiqua skrev om. Kastningar så pass tidigt i dräktigheten brukar även vara relativt lindriga för stoet, och hennes hälsa är ändå huvudsaken. Lycka till nästa gång!

Du har helt rätt, sånt här kan ju hända, och vårt avtal är att hon ska ha nästa års fölunge, och det är en självklarhet för mig att stoägaren ska ha nästa fölunge.

Till alla, stoet verkar må bra, ingen temp och så vidare.

Vadå kastade? Har aldrig hört det förut..

Kastat betyder att stoet förlorat sitt föl ungefär som missfall.

Till TS. Lider verkligen med dig. Samma sak hände mig förra året när vårat älskade sto också kastade ett hingstföl, fast vårt låg fel så veterinären var tvungen att dra ut det. Hoppas stoet mår bra.

Kastat betyder att stoet förlorat sitt föl ungefär som missfall.

Till TS. Lider verkligen med dig. Samma sak hände mig förra året när vårat älskade sto också kastade ett hingstföl, fast vårt låg fel så veterinären var tvungen att dra ut det. Hoppas stoet mår bra.

Okej, tack :smirk:

Usch så tråkigt... Skönt att stoet mår bra iaf!

Ujj.. så sorgligt!:cry:
Tyvärr så händer ju sånt här ibland, har ni inte skrivit (kommit överens om).. någon 'deal' i fall att något sånt kunde hända..?? Det verkar ju inte klokt om stoägaren nu ska få nästa föl, så skulle jag aldrig ha skrivit ett avtal..!!!

Bia

Det är ju alltid en chansning med dräktigheter.
Det kunde ju lika gärna varit så att TS fick ett fint föl i år, och att nästa föl - stoägarens - kastades. Eller, som i de allra flesta fall, att det blev två fina, friska föl.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 015
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 418
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 358
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?