Så otålig

Jag vill bara få det överstökat. De där proverna. Men jag befarar att jag kan komma att få vänta. Jag har ju redan fått vänta alldeles för länge.

Jag har läkartid på måndag och har fått info från @wette om förfarandet för att få sövning när man är så fobisk som jag är. Vart remiss ska skickas, vad som ska stå och vem man kan hänvisa vården till om något är oklart. Är mycket tacksam för den infon.

Ändå är jag rädd. För även om proverna tas medan jag sover så måste jag hantera det när jag vaknar. Är så rädd för att vara yr, matt och svag när jag vaknar.

Jag har inte tid att vara så trött. Jag orkar inte vara så trött. Jag vill ha tillbaka mitt liv igen.

Absolut. Men jag tror du är lite snett ute om du tror att @Wille kan träna på att vara glad och positiv genom att hoppas det är hypotyreos. Då känns det inte som du läst vad hon skrivit och berättat om?
Där har vi olika uppfattningar.
Jag för min del anser att allt som stoppar en ondskefull tankespiral som har gått över styr, är bra.
Även om det inte är hela den framtida eventuella sanningen.

Träffade läkaren på psyk idag. Han var inte villig att skriva remiss för att jag ska få bli sövd för provtagning. Talade om för honom vad som gäller och hänvisade till narkosläkaren här. Jag var också jävligt tydlig med att nuvarande situation är fullständigt ohållbar. Så han skriver en remiss.

Han skrev också ut folsyra och b12. Pratade också om mer medicin för depressionen. Två olika preparat nämndes. Sen fanns inget recept på någon av dem på apoteket ändå när jag var dit efteråt.

Men en sak jag undrar över är att vården inte gör något om man är utanför referensvärdet lite åt något håll. Det måste alltså vara mycket utanför referensvärdet.

Jag blev för övrigt utskriven från vårdteamet som jag haft kontakt med senaste tiden. Jag har alltså ingen att ringa förutom akutpsyk om det krisar. De i sin tur kan skicka hit vårdteamet om det behövs.

Men jag har ingen att prata med.

Men en sak jag undrar över är att vården inte gör något om man är utanför referensvärdet lite åt något håll. Det måste alltså vara mycket utanför referensvärdet.
Vad undrat du över kring det? Referensvärdet är vad majoriteten av befolkningen hamnar inom. Det är i sig inte sjukligt vara lite utanför referensvärde, utan sätts i samband med övrigt.

Berätta om dina värden här så hjälper vi dig att hitta argument för att övertyga läkaren om att åtminstone få prova medicinering/annan åtgärd om du ligger på gränsen och det stämmer överens med din symptombild.

Precis som du lyckades övertyga dem om att skriva remiss för sövning med lite hjälp med argument och kunskap om dina rättigheter härifrån. Bra och tufft av dig tycker jag!

Det är dock inte bra att medicinera med levaxin om det inte behövs..
Ingen har sagt att TS ska medicinera om det inte behövs. Men TSH ses på väldigt olika sätt, och vissa behöver lägre nivåer av det hormonet för att må bra. Generellt får man inte medicinering om man har ett TSH under 4, MEN, försöker man bli gravid och inte lyckas så får man medicinering om man har TSH över 2. Det blir rätt tydligt att det är väldigt individuellt hur värdena ska ligga. Och ligger man på gränsen vid 4 så är det ingen större fara att prova lite försiktigt att medicinera för att se vad som händer. Givetvis blir det lite meckigare när det inte bara är att gå till vårdcentralen för att ta blodprov, men vad är lösningen annars?

Ligger hormonerna fel så kan det dessutom öka ångest och rädslor.

Ingen har sagt att TS ska medicinera om det inte behövs. Men TSH ses på väldigt olika sätt, och vissa behöver lägre nivåer av det hormonet för att må bra. Generellt får man inte medicinering om man har ett TSH under 4, MEN, försöker man bli gravid och inte lyckas så får man medicinering om man har TSH över 2. Det blir rätt tydligt att det är väldigt individuellt hur värdena ska ligga. Och ligger man på gränsen vid 4 så är det ingen större fara att prova lite försiktigt att medicinera för att se vad som händer. Givetvis blir det lite meckigare när det inte bara är att gå till vårdcentralen för att ta blodprov, men vad är lösningen annars?

Ligger hormonerna fel så kan det dessutom öka ångest och rädslor.

Man medicinerar inte efter TSH. Är det dessutom inte onödigt att skrämma upp Wille och spekulera kring eventuell behandling för något byggt på gissningar, innan hon ens tagit några prover?

Man medicinerar inte efter TSH. Är det dessutom inte onödigt att skrämma upp Wille och spekulera kring eventuell behandling för något byggt på gissningar, innan hon ens tagit några prover?
Det har varenda läkare jag har pratat med någonsin gjort. De flesta tar inte ens prov på T4 eller T3.

Jag vet inte om du missade det, men hon verkade inte ta illa upp alls av mitt inlägg. Det var peppande. Hon är inte rädd för att svälja tabletter.

Det har varenda läkare jag har pratat med någonsin gjort. De flesta tar inte ens prov på T4 eller T3.

Jag vet inte om du missade det, men hon verkade inte ta illa upp alls av mitt inlägg. Det var peppande. Hon är inte rädd för att svälja tabletter.

Tråkigt att höra, då har de gjort fel, helt enkelt. Jag är medveten om att primärvården ibland endast tar TSH men det räcker inte alls för att göra en bedömning. TSH är så lättpåverkat och behöver inte bero på på ngt fel med sköldkörteln.

Jag tycker att det är märkligt att prata om behandling innan prover ens är tagna. Kan det inte skapa en värre situation om det inte visar sig vara något fel med sköldkörteln och TS då hamnar på "ruta ett" igen?

Tråkigt att höra, då har de gjort fel, helt enkelt. Jag är medveten om att primärvården ibland endast tar TSH men det räcker inte alls för att göra en bedömning. TSH är så lättpåverkat och behöver inte bero på på ngt fel med sköldkörteln.

Jag tycker att det är märkligt att prata om behandling innan prover ens är tagna. Kan det inte skapa en värre situation om det inte visar sig vara något fel med sköldkörteln och TS då hamnar på "ruta ett" igen?
Det får du så gärna tycka. Min poäng med inlägget var att vi kan hjälpa till här om det är något fel.

TSH talar rätt så bra för hur det ligger till. Visst, andra hormonbrister kan öka TSH, som lågt kortisol, högt prolaktin, lågt GH osv osv. Men de är mer ovanliga.

Träffade läkaren på psyk idag. Han var inte villig att skriva remiss för att jag ska få bli sövd för provtagning. Talade om för honom vad som gäller och hänvisade till narkosläkaren här. Jag var också jävligt tydlig med att nuvarande situation är fullständigt ohållbar. Så han skriver en remiss.

Han skrev också ut folsyra och b12. Pratade också om mer medicin för depressionen. Två olika preparat nämndes. Sen fanns inget recept på någon av dem på apoteket ändå när jag var dit efteråt.
Bra att du stod på dig om det där, inte minst för att det visar att du är besluten att genomföra det.

Ingen har sagt att TS ska medicinera om det inte behövs. Men TSH ses på väldigt olika sätt, och vissa behöver lägre nivåer av det hormonet för att må bra. Generellt får man inte medicinering om man har ett TSH under 4,

T3 och T4 är rätt väsentliga vid hypotyreos och iaf här uppe kollas alla 3 värden vid varje provtagning.

Min poäng med inlägget var att vi kan hjälpa till här om det är något fel.

För att "vi" (du) vet bättre än behandlande läkare?

När man kollat mig pga starkt misstanke om sköldkörtelbesvär har man alla gånger kollat TSH, T3 fritt och T4 fritt

Och ska man behandla subkliniskt rek dels flera prov med 3 mån intervall för att följa värdet innan behandling initieras, och sen för att följa ev behandlingseffekt. Så det är kanske inte riktigt idealiskt för Wille det heller...

När man kollat mig pga starkt misstanke om sköldkörtelbesvär har man alla gånger kollat TSH, T3 fritt och T4 fritt

Och ska man behandla subkliniskt rek dels flera prov med 3 mån intervall för att följa värdet innan behandling initieras, och sen för att följa ev behandlingseffekt. Så det är kanske inte riktigt idealiskt för Wille det heller...
Sant, men å andra sidan så var min hypotyreosdiagnos en mycket väsentlig del i att bota min svåra nålfobi så kanske även någon positivt kan komma utav det när det kommer till det.

T3 och T4 är rätt väsentliga vid hypotyreos och iaf här uppe kollas alla 3 värden vid varje provtagning.

För att "vi" (du) vet bättre än behandlande läkare?
Än många vårdcentralsläkare, ja. Jag har själv problem med hypofysen och var tvungen att läsa på själv eftersom vårdcentralsläkare inte redde ut det alls. När jag väl fick komma till endokrinolog så kunde jag så pass mycket att min läkare hade "läxförhör" med mig om hur hormoner betedde sig, vad som påverkade vad, och vad som var lämplig behandling för xxx.
Fel hade jag aldrig. Himla praktiskt när jag sedan gick djurens fysiologi, alla andra kämpade med hormonerna, jag visste redan hur det mesta hängde ihop.

Givetvis är jag inte lika kunnig som en endokrinolog. Men behandlingen sköts inte av dem heller.

Givetvis är jag inte lika kunnig som en endokrinolog. Men behandlingen sköts inte av dem heller.

Jag vill bara rätta dig att endokrinologin kan behandla hypotyreos (beroende på vilken typ, ev samsjuklighet osv).
Det kan också variera mellan regioner. Ibland utreder endokrin och remitterar redan tillbaka till primärvården.
Jag tycker inte att denna diskussion kring ev behandling av en ännu inte fastställd sjukdom ska diskuteras vidare i detta sammanhang, men önskade bara rätta dig här (eftersom jag arbetar med detta).

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok och orolig att inte bli tagen på allvar! Jag har känt mig väldigt sliten och trött i många år och har väl kanske vant mig vid det och...
Svar
2
· Visningar
772
Senast: Wille
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 024
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 228
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 447
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar