Så om hagar?

Narcissa

Trådstartare
Jag har ett antal hagar som det växer för mycket ogräs i så jag vill plöja upp dem och så nytt gräs. När är det lämpligast att göra det? Någon som vet?

Ska du plöja och så in nytt vallfrö direkt, utan skyddsgröda? När jag har fått hjälp med att så om mina åkrar, har grannbonden sprutat ogräset på hösten så allt ser tvärdött ut (ett undantag från min annars giftfria hållning...), plöjt och harvat på våren, sått in ett år med bara säd, plöjt igen efter skörd och sått in ytterligare ett år med säd som skyddsgröda och då blandat i vallfrö. Det tar tid, men ogräsen får ordentligt med stryk så att vallen hinner etablera sig ordentligt utan att ogräsen konkurrerar om platsen.

Liknande trådar

Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
431
Anläggning Får hagar se ut såhär? Hela hagen är tyvärr upptrampad och hästarna kommer in med lera upp till knäna så man är tvungen att spola för...
Svar
3
· Visningar
743
Anläggning Vi tittar på mark där det mesta just nu är åkermark. Har någon gjort om åkermark (nu snackar vi lerjord i Uppland) till bra hagar? Hur...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Badger
·
Anläggning Vi har i flera år haft en skottkärra till mockning i grön plast, väldigt lätt och smidig. Lagom stor till ett litet stall. Nu har den...
Svar
11
· Visningar
567
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • GHS - dagens dressyr.