Så om hagar?

Narcissa

Trådstartare
Jag har ett antal hagar som det växer för mycket ogräs i så jag vill plöja upp dem och så nytt gräs. När är det lämpligast att göra det? Någon som vet?

Ska du plöja och så in nytt vallfrö direkt, utan skyddsgröda? När jag har fått hjälp med att så om mina åkrar, har grannbonden sprutat ogräset på hösten så allt ser tvärdött ut (ett undantag från min annars giftfria hållning...), plöjt och harvat på våren, sått in ett år med bara säd, plöjt igen efter skörd och sått in ytterligare ett år med säd som skyddsgröda och då blandat i vallfrö. Det tar tid, men ogräsen får ordentligt med stryk så att vallen hinner etablera sig ordentligt utan att ogräsen konkurrerar om platsen.

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 564
Senast: Grazing
·
Anläggning Kan man ploga eller harva en hästhage om den blir för hårt trampad eller måste hästarna isåfall gå i annan hage en tid?
2
Svar
27
· Visningar
1 901
Senast: fejko
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 269
Senast: EZMK
·
Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar