Så om hagar?

Narcissa

Trådstartare
Jag har ett antal hagar som det växer för mycket ogräs i så jag vill plöja upp dem och så nytt gräs. När är det lämpligast att göra det? Någon som vet?
 
Ska du plöja och så in nytt vallfrö direkt, utan skyddsgröda? När jag har fått hjälp med att så om mina åkrar, har grannbonden sprutat ogräset på hösten så allt ser tvärdött ut (ett undantag från min annars giftfria hållning...), plöjt och harvat på våren, sått in ett år med bara säd, plöjt igen efter skörd och sått in ytterligare ett år med säd som skyddsgröda och då blandat i vallfrö. Det tar tid, men ogräsen får ordentligt med stryk så att vallen hinner etablera sig ordentligt utan att ogräsen konkurrerar om platsen.
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 407
Senast: Grazing
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
2 526
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 461
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
561
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp