Så ny vall. Åtgång och pris?

Tora

Trådstartare
Vi funderar på att eventuellt plöja upp och så om en av våra sommarhagar. När jag ringde till lantmännen för att ta reda på vad det skulle kosta och hur mycket som gick åt så fick jag svaret:

En säck på 20 kg kostar 37:50 och räcker till 1 hektar (vall för hästar). Sommarhagen är på ca 4-5 h så då skulle det bara kosta runt 200 kr. Kan detta stämma?

Mvh

Tora

Sv: Så ny vall. Åtgång och pris?

Priset var nog per kilo, inte för hela säcken. Mängden frö var annars rimlig. Funder på vilken fröblandning du ska ha eftersom det finns stora möjligheter att anpassa för mark, betestryck och förväntat gödslingsbehov. Vi köper från olssons frö som har en bra katalog och bra säljare som kan ge råd.

Nu kan hon ju ha fått det om bakfoten men hon sa 37,50 kr per säck. Jag frågade nämligen en gång till för säkerhets skull då det lät billigt.

Jag får nog ta och ringa igen på måndag.

Mvh

Tora

En del gräs tål inte tramp utan är till för hö/ensilage och andra tål inte svensk vinter utan fryser bort. Vi sådde en dyrare blandning i våras (bas av standardblandning men kompletterat med örter såsom kummin, pimpernell och svartkämpar) för vallen vi ska slå. Har inte fakturan här men tror vi hamnade kring 1500-2000:-/ha i frö. Ska dock ses mest som ett experiment med den vallen för att få ett annorlunda foder.

Hmm jag sa att jag skulle plöja upp en av hagarna och så om den. Jag hoppas verkligen att hon vet vad hon pratade om. Vad vi behöver är ett tåligt gräs som växer hyffsat snabbt.

Har du några förslag?

Mvh

Tora

Hmm jag sa att jag skulle plöja upp en av hagarna och så om den. Jag hoppas verkligen att hon vet vad hon pratade om. Vad vi behöver är ett tåligt gräs som växer hyffsat snabbt.

Har du några förslag?

Din lokala handlare borde kunna ge tips på lämplig blandning för betesdjur på den typ av jord du har (lera, sand, torrt, fuktigt...) och som passar för ditt klimat. Annars kan du maila till info@olssonsfro.se för att få tips, deras katalog innehåller mycket nyttig information.

Kan man beställa katalogen eller har de någon hemsida?

Mvh

Tora

Ring !

Olssons Frö AB
Mogatan 2
254 64 Helsingborg
Telefon 042-25 04 50
Mobil 070-873 63 94
Fax 042-25 04 60

SW961 är en bra blandning för bete till hästar. Säljs av lantmännen och är särskilt anpassad för hästbete.

SW961 är en bra blandning för bete till hästar. Säljs av lantmännen och är särskilt anpassad för hästbete.

Problemet med att sätta samman lämplig vallfröblandning är att både klimat och jordförhållanden spelar roll. SW961 fungerar kanske utmärkt på vissa jordar men inte på andra. Har man otur så växer ingen av sorterna bra, ibland tar sig bara en sort och då har man sått resten i onödan. Har man tid och är beredd på att man kanske måste göra om allt så kan man experimentera som vi gjorde i år.

Du har absolut helt rätt :). Men det kräver mycket kunskap, och precis som du säger kan man riskera att behöva göra om allt. Det var därför jag tipsade om SW961. Den blandningen är lämplig även i västra Sverige och har hittills fungerat bra på de tämligen skiftande jordarter i södra Sverige där jag själv använt den eller sett den användas.

Men det kräver mycket kunskap, och precis som du säger kan man riskera att behöva göra om allt. Det var därför jag tipsade om SW961.
Man ska inte behöva ha all kunskap själv. Den lokala frösäljaren ska kunna ge råd för de lokala förutsättningarna och upplever man inte att man får tillräckligt bra information får man prata med exempelvis Danielsson på Olssons frö. Annars är ett bra tips att fråga grannar och maskinstationer vad de använder i det område man bor.

Tänk också på att man inte har fritt val om man är ekologisk jordbrukare!

Liknande trådar

Islandshäst Jo, det är ju så att det är lite häst spekulationer i familjen :D . En pigg och snäll islandshäst, såklart :cool: . Det är nu priserna...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: norpan1
·
S
Foder & Strö Läste följande på en hemsida och undrar om det verkligen är rätt?? Isf har jag betalat dubbelt pris.. Många foderförsäljande företag...
Svar
1
· Visningar
2 690
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.

Hund, Katt, Andra Djur