Så naturligt som möjligt

Q

Quell

Undrar var det naturliga ligger i att jaga runt hästen i en corall eller liknande för att den ska ge sig, sänka sig, tugga, vända sig mot etc. I den vilda naturen uppstår sällan ett sådant fenomen. Det finns alltid en reträtt för den antastade. Flykt eller en annan individ att gömma sig bakom. Jag tror inte att det är psykologiskt riktigt att, somjag ser det, knäcka hästen.

För mig verkar det som att det är ett enkelt sätt att få hästen att underkasta sig människan, att få hästen att vara uppmärksam på människans minsta lilla vink...helt enkelt för att få hästen att lyda människan...
Inget jag skulle vilja hålla på med direkt.....Mina hästar är inte såna så dom skulle vilja stå givakt för mig , jag vill nog att dom skall ha lite kreativitet och kunna lösa problem på egen hand och utforska själv vad som är farligt och inte , utan att ha mig som referens hela tiden....

Hur kommer det sig då att såna sessioner (utförda av någorlunda duktiga personer) alltid slutar med en nyfiken, och ibland till och med arbetsvillig häst?
Hur kommer det sig att man ser en glimt av hopp i deras ögon, hopp över att de äntligen kanske förstår vad dessa tvåbenta konstiga varelser vill? :smirk:

En annan sak.
Om du bara är ute efter att bråka så snälla, lägg ner. vi är så URBOTA trötta på detta ständiga tjafsande här på forumet, kolla bara övriga trådar på sidan, de är FULLA med just sånt här. :crazy:

Martha, vi vill också ha kreativa hästar som försöker lösa problemen på egen hand. Det är just det vi vill komma till, trygga hästar som VÅGAR ta för sig. Inte rädda, panikslagna hästar som gör vad som helst för att ta sig ur situationen.

Men nog vill jag att hästen ska vara uppmärskam på "minsta vink", eller som jag kallar det, små signaler. Varför ska jag behöva VRÅLA åt hästen när det räcker att be snällt?
Och om jag ger henne detsamma? Dvs att även JAG är uppmärksam på HÄSTENS små signaler så HON slipper vråla (= bita, sparka, hugga i luften, hota på andra vis).

Jag förstår inte hur du inte kan ha ändrat uppfattning det minsta om NH med tanke på hur länge du har varit här på sidan nu Martha. Det är fortfarande samma inskränkta tonfall i dina inlägg, samma tvärsäkra bestämda uppfattning. Vad får du ut av att vara här då undrar jag? Inget illa ment, utan en helt ärligt ställd fråga, för jag förstår inte.
Jag som då inte är intresserad av trav, och har en del åsikter om sporten som nog inte hade gillats så värst, inte fan går jag in på trav jämt och ständigt och hackar ner på det hela tiden. :confused:

Men jag behöver heller inte vråla.....men vad ÄR vitsen med att ha dom i en rundcorall då??? Jag vet inte vad ni har för problem med era hästar så att dom måste vara med på minsta lilla signal(blir dom inte väldigt signalkänsliga då och man mäåste tänka sig för extra noga vad man gör??)
Undrar vad mina hästar skulle göra då jag slår klacksparkar helt plötsligt och ropar IIIIHHHHAAAA...om dom hade ett NH signalspråk att behöva vara uppmärksamma på...mina kröker på nacken och tycker dom är fräna då......

Jag vill på nåt sätt få en del att tona ner sig...det som var HELRÄTT för 10 år sen, kanske är HELFEL idag...jag tror också att det många håller på med idag med sina hästar(join up o likn) får dom att skämmas över hur dom betett sig när tanken kommer om ytterligare 5-10 år....SÅ är livet, man tror alltid att dagens sanning är sant, men tänk er in i hästens situation, hur kul är det att alltid bara lyda...en häst kan vara lydig utan att det måste vara milimeterlydnad...iallafall är mina det.
Att dom sen lyder er minsta lilla vink är ju heller inte konstigt, för annars får dom ju en duvning i corallen :crazy:...mina lyder utan corall och ledarskapsövningar...jag känner inget behov över att utveckla en massa problemlösningar....dom kommer när jag behöver dom....om du tycker jag är inskränkt i mitt tänkande och inte har förändrat mig ett dugg....hur är det då med dig själv?

Usch, ett typiskt NH-beteende, att tro att så fort någon ifrågasätter, undrar eller bara frågor, så gör man det för att bråka. Ni tror inte att det kan vara så att man försöker förstå? Jag inbillar mig att många NH-utövare gör saker som de läst/hört/sett utan att eg förstå innebörden av det de gör. Jag tog hand om en NH-tränad häst för ett par år sedan. Att gå ut och gå med honom var inte så roligt. Inte för att han bråkade utan för att han var så fokuserad på mig. han ville inte gå först, inte lukta på roliga saker på marken, stirrade på grimskaftet med vilda ögon. Han upplevde eg ingenting av skogspromenaden, var bara upptagen av att lyda. Men visst, han lydde. han är fortfarande lydig men vågar göra litet egna saker. Det är ju synd att man inte får nämna personer vid namn...

Har aldrig tänkt så faktist. Men det är väldigt logiskt egentligen, en häst ska ha friheten att lämna oss om dom inte vill ha med oss att göra. och den friheten har de ju inte i en rundcorall.

Det spelar ingen roll vad man säger till dig va? Du har redan bestämt dig.
Då återstår fortfarande bara frågan - vad är det som drar dig hit? Varför är du här när du ändå bara skiter i allt vi skriver som svar på dina "frågor"?
Du tar ju inte till dig nånting! Lönt att försöka! :confused:

Hejsan hoppsan, det här var nog den tolkning av nh-beteende som nog tog rekord i att vara långt från sanningen! :D

Läste du egentligen vad jag skrev?
Läste du att vi har haft dessa diskussioner sen urminnes tider och att vi fortfarande inte kommer nån vart? Kan du förstå hur trist det är att svara på samma gamla otrevliga "frågor" dag ut och dag in, vecka efter vecka, månad efter månad.
Det är just på grund av såna här trådar som jag inte orkar vara här emellanåt alls. Andra fantastiskt duktiga nh-människor är här inte alls längre.
Och jag fattar inte varför jag fortfarande försöker? När det bara slutar likadant? Nästa vecka kommer det en till person som ska fråga varför vi är så dumma mot våra hästar, och veckan därpå ytterligare en.
Det är på snudd att jag har lust att be Gunnar skrota hela forumet, eftersom det enda som verkar förekomma här är trådar som denna.

Vad är det i min hantering då som stör dig så????
Sen kommer ju frågan upp åter...VAD och VEM är NH????
Bara för att jag ifrågasätter arbete i rundcorall...eller inte ens ifrågasätter, utan jag fattar helt enkelt inte vitsen och tror inte att det är speciellt bra för hästen...eller bra o bra...men det jag hört om NH skall ju vara hästens naturliga beteende och instinkter, och det är ju långt undan om man tar en rundcorall tex
Varför får inte jag vara här då??? Jag är väldigt mån om mina hästar och att det skall vara så nära deras egna livsbeteenden...med både hantering , mat , utegång och hela kittet..men en del saker får mig att undra om det nu finns en filosofi runt alltihopa, men en del av dom är ju långt ifrån för hästens bästa.....
Du behöver ju inte hetsa upp dig så.....isåfall är du ju lika dålig o inskränkt som mig, för du lyssnar ju inte speciellt mycket du heller...kankse jag lärt mig nåt under årens lopp som du inte tänkt på...kanske jag inte pryglar mina hästar med spö, kedjor och nosgrimmor och får ett bra resultat iallafall...kanske du kan lära mig nåt nångång om du inte är så aggressiv...du har säkert LÄRT dig mycket under din hästperiod, men det har jag oxå och har lång erfarenhet av att jobba med många olika individer
Vad är det som säger att du lär dig mer än vad jag gjort, för det verkar som att en del härinne vet ALLT och andra inget :confused:...Vad beror det på då????
Om du lärt dig så mycket på dina år med hästar....vad har då jag lärt mig på 37 år med häst??? Inget???

Vem som kommer vart , det skiter jag i.......ochvill jag vara härinne så finns det inget som hindrar mig.

Sen kan man ju undra vad ni gör härinne...en tjej ropar desperat på hjälp med sitt 4 åriga vbl...INGEN av er sträcker ut en hand och vill hjälpa
Är det så att det är mycke snack o lite verkstad kanske..... :crazy:

Vad är det i min hantering då som stör dig så????
Det där låter nästan som mina ord till dig. :crazy: :confused:
Din hantering stör mig inte ett endaste dugg, jag BRYR mig verkligen inte! Det är jättebra att du är jätteduktig på det du gör, helt ok! Just därför håller inte jag på och ifrågasätter dig hela tiden! Jag bara undrar vad du gör här när du ändå inte gör annat än trackar ner på nh och på oss som väljer att hålla på med detta!
Jag förstår inte detta enorma behov av bekräftelse som du verkar ha, och varför jag ständigt blir måltavlan för detta! Jag har ju sagt flera gånger att jag är GLAD för din skull att din hantering funkar så bra för dig, vad mer begär du? Varför kan inte du vara glad för MIN skull likaväl?

Ett hett tips - se John Lyons videoserie (sex kasetter), hen har även skrivit en bok ("Lyons on horses"). Boken finns att köpa på bokus.se. Sedan kan vi diskutera om varför man "jagar runt" en häst i rundcorall... :idea:

Det har jag också svarat på. NH är inte bara ett problemlösningstrick som man bara tar till och slänger in bara sådär. En person som inte kan något alls kommer inte att få ut något av att jag beskriver ett tillvägagångssätt, då det är tusen saker som kan bli hur fel som helst, jag kan inte sitta här och skriva en hel roman om alla möjliga och omöjliga reaktioner man kan förvänta sig hos en kuse man inte ens känner eller ens har sett!
NH är inget cirkustrick som man bara använder för att fixa ett fel. NH är en livsstil som det tar tid att lära sig, och det kräver ett intresse. Detta intresse tar en dock vidare så att man börjar förstå och då kanske ens frågor är mer detaljorienterade och lättare att besvara då man förstår att personen är lite införstådd och inte behöver läras upp från scratch.

Om inte du BRYR dig i mina inlägg, vadan skulle jag bry mig i dina inlägg ang hästhantering ala NH?? Det är där felet ligger...JAG är på ett NH forum och vill lufta MINA tankar som varken är plågeri eller på nåt annat sätt störande för hästar...VARFÖR hetsar ni så då för??
Varför Hjälper ni inte tjejen med råd till sin häst, inte ett enda svar har hon fått av er.....ni kunde väl åtminstone råda henne till något, även om jag fattar att man inte kan hjälpa till över nätet i en sån situation..

Såna saker får mig att undra hur duktiga "ni" igentligen är...för när det kommer till kritan så händer ju inget.....det är väl inte svårt att hantera en någorlunda normal häst och lära den en massa saker, det är som första klass för de flesta...när du kommer till 5:an, det är då agnarna sållas från vetet...resten är rena proffs.

Kommer inte att funka. Jag har föreslagit böcker och videos mm tusen gånger, men de har redan bestämt sig för att nh är skit och är inte intresserade ens av att masa sig till sitt lokala bibliotek och öppna en bokj*vel.

Om inte du BRYR dig i mina inlägg, vadan skulle jag bry mig i dina inlägg ang hästhantering ala NH??

Jag vet inte, varför gör du det?

JAG är på ett NH forum och vill lufta MINA tankar som varken är plågeri eller på nåt annat sätt störande för hästar...VARFÖR hetsar ni så då för??

Detta stör oss inte det minsta, det som stör är att du samtidigt gång på gång smutskastar och gör ner NH HELA tiden!!

Varför Hjälper ni inte tjejen med råd till sin häst, inte ett enda svar har hon fått av er
Svarade jag inte på detta nyss? Varför får inte JAG något svar av dig på DET? Det är det som är grejen! Ni svarar bara på vissa saker, det som passar er, och börjar genast ifrågasättat annat! När man väl svarar själv så hugger ni om något annat istället för att bemöta de argument man har lagt fram! På så vis är en diskussion omöjlig.

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·
D
Distans Sitter återigen och tittar på inpulsningstiderna och pulsvärdena från Presidents Cup. De bästa rider i ungefär 25 km/h, vilket är ett...
2
Svar
26
· Visningar
5 266
Senast: neywaz
·
Y
Hästhantering Hejsan! Jag fick min kille för ungefär 2 månader sen, han var den underbaraste hästen man kunde tänkte sig fram tills igår...
Svar
10
· Visningar
1 854
Senast: ymazee
·
Träning Efter mitt långa uppehåll beslutade jag mig ganska nyligen för att skaffa mig en medryttarhäst i syfte att hitta tillbaka i egen takt...
Svar
16
· Visningar
1 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka