Sv: Så lösgör man en stel islänning bäst
Svíþjóð skrev:
Försöker jobba där hästen lättast kan slappna av tex paddock (där det inte är så mkt annat att fokusera på)ofta är hästen spänd och stel för att den inte vet vad som förväntas och eller att man ställer för höga krav.
Jag börjar ofta på rakt spår med väldigt lös tygelkontakt, sedan halt, stöd på yttertygel, lägg till ytterskänkel, led med innertygel, driv framåt. När hästen ger efter på innertygel släpp efter rejält. Detta tycker jag får hästen att lösgöra bogarna.
En anna bra övning är att göra halt, stöd på yttertygel, krama/led med innertygel och lägg till innerskänkel, så att innerbakben trampar under, här får man i stället med bakdelen bättre.
när hästen börjar slappna (och förstår och utför ovanstående hjälper)av kan man rida serpentiner, se till att hästen kan böja sej runt innerskänkel, och flyyta inåt för ytterskänkel.
Allt detta ska göras i skritt och med mkt beröm och lugna metoder.
Även om övningarna kan tyckas väl enkla och grundläggande är det ofta detta som behövs. Att rida en häst
korrektböjd genom hela kroppen på en volt även om det bara är i skritt, är en konst som alltifrån alla hästar klarar.
Men det är en fantaktisk känsla när det funkar. Min Pålla blir verkligen villig och känslig för små, små hjälper när hon är lösgjord, när hon är stel och spänd så lyssnar hon inte alls på samma sätt, vilket iofs inte är så ologiskt.
Kämpa på med lösgöring även om det tar tid så är det enda sättet till harmonsik ridning.