Så lösgör man en stel islänning bäst

Sv: Så lösgör man en stel islänning bäst

Drar lite här och lite där, sen vänder jag på dom och hoppar lite också.;)

Skämt åsido, börja med att försäkra dig om så hästen inte har fysiska blockeringar eller problem. När det är avklarat kommer man till ridningen, här gäller det att hitta ett arbetssätt som hästen kan åtminstone slappna av i redan från början. Man får söka övningar som hästen ta emot på ett någorlunda avslappnat sätt, man börjar med de som verkar funka bättre och allt eftersom får man söka sig till lite svårare.

Hur ofta tar du hästen till en "Kotknackare"?

Inte så ofta faktiskt, för har hästen korrigerats i ryggen en gång (kan kräva 2-3 behandlingar) brukar det som i regel räcka med koll ca 1 gång per år. Men däremot massör, här kan man attackera muskelproblemet direkt och sen genom ridning fortsätta lösa ev stelheter. En massagebendling kanske måste göras 2-3 ggr för att uppnå resultat, med pararell ridning. Det är egentligen ridningen som gör underverket, att lossa blockeringar är endast att återställa hästen i sitt ursprungsskick sas och resten får man ta som ryttare.

Men jag vill även påminna om andra blockeringar som man kanske inte tänker på lika mycket, sadel, bett etc spelar stor roll i sammanhanget och att tänderna är i ordning.

Täderna är raspade, gamla sadeln är borta och vi tar honom till "kotknackaren" en ggr per år.
Kanske är det dax igen?
Men jag tänkte mer på övningar..

I så fall skulle jag prova att börja med olika enkla sidförande övningar, men att dessa görs lugnt och sansat. Hästen skall vänta på instruktion, och även lära sig att slappna av mellan varje moment ge efter och visa att den tuggar/suger på bettet.

Tex, sträck överlinjen och flytta hästen i sidled. Gör halt med bibehållen sträckt överlinje, hästen skall mjukna och börja tugga/suga på bettet. Detta gör man långsamt så att hästen hinner utföra varje moment, tar det tid innan något sker så får man helt enkelt vänta ut. Tålamod, tålamod, och konsenkvent arbete. Man jobbar åt bägge hållen växelvis, detta bidrar till att hästen kommer under sig med bakbenen och ger efter i sidorna.

Man skall känna att hästen släpper i insidan, ibörjan kan det krävas mycket stöd i yttertygeln då detta oftast har en bakgrund till dålig balans. När det börjar funka, kan man prova att använda övningen i en övergång till tölt. Men övergången får inte bli så att hästen kastar sig iväg, utan skall ske på samma lugna sätt som man övat på i skritt. Den skall i princip bara glida över in i tölten, en kort sträcka ner i skritt och börja om. Succesivt länger man dessa sträckor, i takt med att hästen känns balanserad och starkare.

Så småningom kan man använda övningen även att flytta hästen i tölten, när man känner att den börjar spänna insidan tar man ett stöd i yttertygel och flyttar ut hästen för inneskänkel. Detta kommer att dämpa tempot, vilket även är vitsen eftersom dessa hästar ofta tenderar till att vilja öka tempot och springa ifrån.

Tipsar bara om 2 bra böcker som ger bra beskrivningar och övningar (jag använder dem ofta). Du har säker redan hört om dem:

-Dressyrskolan av Anders Lindgren (massor med övningar för alla ändåmål och nivåer. Dessutom bra beskrivningar och förklaringar)

-Dressyr med Kyra av Kyra Kyrklund. En klassiker!

Annars brukar det finnas jätte bra ridövningar i engelska tidningen "Your Horse". Lätt läst och mycket bra bilder och övningar.

Viktigt som boj säger är att man verkligen tar det lugnt och ser till att man får igenom övningen, annars gör den ju ingen nytta i alla fall (i vart fall så blir effekten inte som man önskat).

Svíþjóð skrev:

Försöker jobba där hästen lättast kan slappna av tex paddock (där det inte är så mkt annat att fokusera på)ofta är hästen spänd och stel för att den inte vet vad som förväntas och eller att man ställer för höga krav.

Jag börjar ofta på rakt spår med väldigt lös tygelkontakt, sedan halt, stöd på yttertygel, lägg till ytterskänkel, led med innertygel, driv framåt. När hästen ger efter på innertygel släpp efter rejält. Detta tycker jag får hästen att lösgöra bogarna.

En anna bra övning är att göra halt, stöd på yttertygel, krama/led med innertygel och lägg till innerskänkel, så att innerbakben trampar under, här får man i stället med bakdelen bättre.

när hästen börjar slappna (och förstår och utför ovanstående hjälper)av kan man rida serpentiner, se till att hästen kan böja sej runt innerskänkel, och flyyta inåt för ytterskänkel.

Allt detta ska göras i skritt och med mkt beröm och lugna metoder.
Även om övningarna kan tyckas väl enkla och grundläggande är det ofta detta som behövs. Att rida en häst korrektböjd genom hela kroppen på en volt även om det bara är i skritt, är en konst som alltifrån alla hästar klarar.

Men det är en fantaktisk känsla när det funkar. Min Pålla blir verkligen villig och känslig för små, små hjälper när hon är lösgjord, när hon är stel och spänd så lyssnar hon inte alls på samma sätt, vilket iofs inte är så ologiskt.

Kämpa på med lösgöring även om det tar tid så är det enda sättet till harmonsik ridning.

tack, det är intressant att höra hur ni gör ;D

om hästen är jätte stel kan man börja från marken med lösgörande övningar, det bygger även upp kontakten mellan häst och ryttare.
uppe på ryggen gör man mycket öppna och sluta, även galopp arbeten är extremt lösgörande tex på volter eller 8-volter med galoppombyten. Om man inte har en paddock eller liknande så kan öppna och sluta ridas på vägar, att rida öppna i tölt är inte så svårt men väldigt nyttigt. Tänk på att låta hästen gå i en lång, låg form i början för att sedan succesivt bygga upp den för att gå i mer samlad, högre form.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom att placera ut bommar enligt skisserna nedan får du flera lösgörande övningar i en. Det gör att du kan låta bommarna ligga kvar i...
Svar
0
· Visningar
177
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
261
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka