Så ledsen

A

Anonym_ledsen

Åkte av och skadade mig rejält för ca 14 månader sen. Vissa smärtor kan jag aldrig bli av med och jag kan bara i princip skritta. Trav och galopp ger såna rörelser att det gör för ont på vissa ställen i min kropp. Inser att detta betyder slutet på min ridning som är aktiv i någon form. Det gör ont hästarna har varit mitt liv sen jag var liten. :cry::cry::cry: Vet att hästar och ridning kanske inte är allt men jag älskar verkligen livet med hästarna och ridningen. Vet inte om detta ligger på rätt forum eller om jag förväntar mig att få några svar ville bara skriva av mig lite. Det gör ont att inse att en härlig galopp i skogen kanske aldrig mer kommer att fungera.:cry::cry: Just nu gör det ont.
 
Sv: Så ledsen

Tycker verkligen synd om dig :( ! En stor del av mig hade dött om detta hade hänt mig !
Men om man ska se något posetivt ur detta så ska du ju va glad för att du ens kan sitta på en häst ! Vet inte hur allvarlig du rammla av men det verkar som det var ett rätt hårt fall!
Kännde en som rammla av blev trampad på tinningen låg i koma i ett halv år men nu sitter hon fast spänd i en rullstol och man får ingen kontakt med henne.... Men hon är fortfarande i stallet med sin mamma ;)
 
Sv: Så ledsen

Hej,

Jag flög av för 10 år sen så kraftigt att jag fick permanenta ryggskador och sne höft. Idag skrittar jag mina hästar, tömkör, longerar, löshoppar och kör. Har avel och egna hästar. Hästlivet är inte över för du inte kan rida 100% fullt ut. Man kan göra å mycket mer. Sen jag flyttade ner på marken har jag kommit så nära alla hästar jag jobbat med. Har tex ett sto som bara går skritta och hon ÄLSKAR skritta ut 2 h i skogen på äventyr.. :love:
 
Sv: Så ledsen

Markarbete är tyvärr inte så lätt just nu i alla fall p.g.a. en höft som gör ont när jag rör mig för mycket. Möjligtvis lite lätt markarbete men tömkörning är ju tyvärr inte en möjlighet och man måste ju ha en möjlighet att kunna agera om hästen t.ex. blir skrämd eller liknande och man måste snabbt kunna hoppa undan.
 
Sv: Så ledsen

Men du, 14 månader av hela livet är procentuellt inte speciellt mycket, du har många år på dig att bli bättre, starkare, helare och även om det kanske inte finns någon "mirakelmetod" nu (har någon behandling diskuterats?) så går forskning och så vidare stadigt framåt, så ge inte upp hoppet!

Jag själv har svåra rygg/nackskador sedan födseln och det är onekligen jobbigt men jag vet ju inget annat, jag visste inte ens om att jag inte borde kunna gå alls, än mindre rida...men jag både går och rider.

Dock är det ju en livslång rehabilitering för mig och jag tror inte man gjorde något alls åt detta när jag föddes eftersom jag "redan var utdömd".
Men det går.
Jag har svårt med tunga lyft och så vidare så tungt (stall)jobb regelbundet går bort, men det kan man ju ofta anpassa vid behov.

Kanske skulle du kunna prova rida islandshäst? Då har du ju gångarter med fart i, men som inte skumpar så värst?

Jag kan inte heller rida skumpiga hästar, det där med att försöka sitta ner i trav och galopp har jag gett upp för länge sedan, i galoppen står jag i fältsits och håller i manen, trav undviker jag om jag kan annars anpassar jag efter dagsformen...

Ge inte upp! Det är det sämsta du kan göra!
 
Sv: Så ledsen

Jag tömkör på volt (ungefär som longera) så behöver inte gå för mycket och har ett avstånd till hästen om något händer. Ibland smäller både höft och rygg och då blir jag liggande men vägrar ge mig. Har ett kåp med piller ;)
 
Sv: Så ledsen

Körning är en helt underbar hästaktivitet! Saknar "mina" welshar nåt enormt, speciellt för att det finns få saker som är så mysigt som att sitta i en släde efter en pigg ponny insvept i en filt och med en vetevärmepåse och en hund i knät en kylig vintermorgon... Nu har jag skaffat en alldeles för skuttig dressyrhäst och flyttat för långt söderut så att "vintern" består av lera och regn. Helt klart en miss där.
 
Sv: Så ledsen

Kan du inte berätta lite mer om vad det är som du har problem med? Läste att höften din krånglade, något som inte många vet finns till hjälp är kiropraktorer!! De kan hjälpa dig med mkt problem, flög själv av hästen och hade otroliga problem med ländryggen i över ett år, läkaren sa till mig att knapra värktabletter och så mycket mer än så fanns inte att göra. Smärtan var någonting som jag trodde att jag skulle få lära mig att leva med det resten av mitt liv.

Nu är jag symptomfri och kan göra allt!! :bump:

Kiropraktorer :bow:
 
Sv: Så ledsen

Jag åkte av en häst för en massa år sedan och skadade nacke och rygg riktigt illa. Jag skulle aldrig återfå normalt rörelsemönster, aldrig kunna springa och aldrig kunna rida. Jag var så trasig i nervbanor/ryggmärg att jag aldrig mer skulle kunna känna vad min kropp gjorde normalt. Jag har jobbat hårt med min rehab och vägrat ge mig.
Först fick jag så ont att jag inte kunde rida. Sen kunde jag rida min ponny som är hälften Islandshäst och rör sig mkt mjukt. Jag lade också om mitt ridsätt ngt.

Idag jobbar jag som dressyrtränare och problemlösare. Det är häst, häst hela dagarna. Jag rider flera hästar och tränar flera för hand snudd på dagligen, även igen stora hästar med mkt gång.
Visst har jag ont. Men man vänjer sig. Och jag är ju enormt mkt bättre.

Så ge inte upp! Leta vad som funkar för dig i form av behandling, träning och medicinering. Jag har lite lagt om mitt rörelsemönster. Och att hålla mig varm är viktigt. Kroppskontrollskurser/Feldenkrais för att lära sig om sin kropp och kunna låta bli att dra på sig spänningar i onödan.
Lycka till!
 
Sv: Så ledsen

Har du sett kvinnan som sitter i permobil och har uppvisningar med frieserhästar? Hon tömkör, tricktränar, och gör helt otroliga grejer med hästarna...sittande i/körande sin permobil samtidigt. Det är riktigt häftigt att se!

Det finns massor att göra även om man inte kan rida, eller om man bara kan rida i lugna gångarter :). 14 månader är dessutom inte jättelänge om du varit allvarligt skadad - kroppen behöver lång tid på sig. Så ta det i små steg, och som Tuaphua skrev - hitta det som funkar för dig.
 
Sv: Så ledsen

Vad har du för ras på din häst och har den stora rörelser?
Skulle det vara möjligt att byta till en ras som inte har så stora rörelser, som tex en islandshäst med "icke tävlingsgångarter". Om du köper en stabil och mjuk töltare så kommer du kunna uppleva mer än skritt kanske?
Jag har själv haft så ont att jag inte kunde rida eller ens mer än gå små, små steg när jag var som värst (avfallningsolycka) men när jag väl kunde sitta upp på en häst igen så var det bästa att rida en häst med små rörelser i gångarten.
Kanske dock annorlunda för dig, jag gjorde illa ryggen inte höften. :)
 
Sv: Så ledsen

Tack alla som har svarat i den här tråden! Ni ger mig lite hopp trots allt behöver det inte vara helt slut. Jag ska ta mig tid att svara er mer ordentligt men har inte orken och kraften just nu. Vill bara tacka er alla så länge så ni inte tror jag bara struntar i era svar.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 841
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp