Så in hage

MissFideli

Trådstartare
Kan man så in en hage som redan innehåller gräs? Eller måste man vända allt först? Gräset som växer i hagen nu verkar inte vara varken näringsrikt eller växa bra ens när hagen är tom under sommaren.
 
Om det växer dåligt så är det kanske för dåligt med näring i jorden. Det jag hade gjort är att ta dit en bonde och fråga om råd och sen be hen göra vad som är bäst för just din hage.
 
Första jag tänker på är om det finns näring och om det finns kan rötterna ta åt sig av näringen är jorden hårt packat försvårar det för rötterna.
 
Torrt eller blött? Markpackning, som någon redan nämt, är en anledning till att det kan växa dåligt. Jordmån? Sandjord med mycket sand kan göra att det växer dåligt, oavsett grässort.
 
Kan man så in en hage som redan innehåller gräs? Eller måste man vända allt först? Gräset som växer i hagen nu verkar inte vara varken näringsrikt eller växa bra ens när hagen är tom under sommaren.
Enkla varianten är att tallriksharva och sen så, dock lär hagen sen stå till nästkommande år och putsas av under sensommar/höst
 
Enkla varianten är att tallriksharva och sen så, dock lär hagen sen stå till nästkommande år och putsas av under sensommar/höst

Hagen är inte jämn och med lite bergpartier, så harva är svårt. Och det går inte att låta den stå, finns inga andra hagar att utnyttja.
 
Hagen är inte jämn och med lite bergpartier, så harva är svårt. Och det går inte att låta den stå, finns inga andra hagar att utnyttja.
Går det inte att ta en halva ena året o h sen nästa halva ett annat år! Bergsknallarna får man undvika såklart.
Annars är det nog så att marken inte klarar att föda så många hästar som där nu går.
 
Går det inte att ta en halva ena året o h sen nästa halva ett annat år! Bergsknallarna får man undvika såklart.
Annars är det nog så att marken inte klarar att föda så många hästar som där nu går.

Det blir ju väldigt stort slitage på den andra delen. En hel del är skog också. Nu får dom fri tillgång på annat vintertid. Typ halm eller hösilage.
 
Jag slängde helt sonika ut en massa gräsfrön i mina hagar på hösten, sommaren efter tog det sig riktigt bra. Vet inte om jag bara hade tur men i år fick jag ta hjälp av grannens kossor för att få nedbetat :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 354
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag tänker att vad kan man så i hagen från juni och sen över sommaren. Vi släpper ju på bete och hans hage ska få vila och växa till...
Svar
4
· Visningar
656
Senast: Blyger
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
756
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp