Så himla orättvist....

palle

Trådstartare
I morse hände det som man glömt bort kan hända när man har kattungar....
3½ veckor gamla tjejen visade sej ha ett gravt hjärtfel och fick somna in på djursjukhuset.....
Hon som var så pigg och precis hade börjat upptäcka världen dygnet innan....
Så himla nedrans orättvist.....

:cry: :devil: :cry: :devil: :cry: :devil:

Dels så hade hon gåt ner ca 15 gram under dagen.
Dels så tappade hon all ork och fick kraftig bukandning.
Daegen innan sprang hon omkring som ett yrväder.
Men det är ju så det är, denna typ av hjärtfel upptäcker man när dom är ca 3-4 veckor och börjar springa omkring.
Innan dess så orkar hjärtat att pumpa runt blodet, men när det utsetts för belastning så orkar hjärtat inte längre.

Extra tråkigt eftersom hon var så bra i typen och bra fläckad.
Hon var tingad som avels- och utställningskatt till Norge...

Men OK, jag ska egentligen inte klaga för förra gången det hände så var det nästan exakt 13 år sedan, så inte är det så vanligt precis, men ändå....

Nä, det är ändå tur att det händer så sällan, även om det ändå blir för ofta :(

Det var ju ganska typiska symptom för hjärtproblem. Jag var bara nyfiken på hur du märkte det så man själv kan hålla koll.
Abbies höft hoppar lite, inte mycket, men det liksom hoppar till när man lyfter henne och trycker ihop höften. Ibland när hon legat och sovit länge, ser jag att höften liksom inte bär 2 steg, du vet som våra knän kan göra om man setat tokigt? Men hon ramlar inte och det slutar efter 1-2 steg. Mina tankar rann direkt iväg på HD, så jag pratade med en MCO-uppfödare, men hon kände inte igen symptomen. Men jag vet att det har förekommit HD på Britter, det är ju en stor ras, så hon ska kollas innan det blir nån parning. Sen ska hon PKD-scannas och blodtypas och efter 1,5 år ska hon kollas för HCM.

Men vi börjar med HD-test (om vet tycker det verkar en bra idé) och är hon fri så går jag vidare med PKD och blodtypning framåt senhösten. Känns dumt att lägga ut på PKD-test och blodtypning om det visar sig att hon har en hög grad av HD. Då blir hon ju kastrat iaf.

Jag skulle nog ändå vilja kolla Abbies höfter även om vet inte tycker så....
Jag har dock inte någon stor erfarenhet av Britter, men med dom symptomen skulle jag nog kolla i alllafall.

Håller tummarna att det är "växtvärk" eller något liknande..

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 783
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 518
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 624
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 422
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka