Så här kan det gå...

V

vovicockokanon

Jag började förstå vad NH var/gick ut på för ca 6 år sedan. Helsåld efter en hemmakurs privat med hästen jag hade då. Åren gick...
Har nu sedan december-04 en ny häst. Började försiktigt med lite repövningar från grunden. Kunde se ut ungefär så här: Kontakt, framåt, bakåt, flytta rumpan, cirkla runt mig i båda varv. Han har förstått vart min sk. zon börjar och kliver inte in bara sådär. Promenader i skog och mark med mig som 'ledare'. Detta helt utan att han ifrågasatt något. Lugn o fin så gott som hela tiden. Vid ridning dock helt hopplöst otrygg. Skvättig och hoppig.
Tog hem en NH instruktör som arbetar med ägare och häst. Det slutade (eller kanske det började här?) med att hästen anföll med frambenen. De första övningarna gick bra. När jag skulle flytta hansframdel i sidled fick han bara spatt. Han gjorde det motvilligt 3 ggr, sen hoppade han rakt upp, slog mot mig sprang undan och vände sen mot mig och skulle 'ta' mig med frambenen!
Jag blev skraj då jag inte alls kände igen min gosse här. et räckte bara att jag tittade mot honom och tänkte tanken att be honom om nåt så varnade han TYDLIGT. Jag gav repet till 'instruktören' och talade tydligt om att detta fixar inte jag. Varsågod och ta över.
Han reagerade exakt lika med henne. Hon föreslog att vi skulle avbryta där då vi inte hade nåt annat än en hage som var jättebucklig och hal att vara i. = manegebokning och väntan eller?!
Hon ville ha bra underlag både för vår skull och hästens. Vi bokade en dag längre fram och nu sitter jag här, OLYCKLIG och bekymrad (jag som hanterat hästar sen 6 års ålder, utan större problem).
Var hos honom idag och när jag kom fram till honom i hagen backade han två steg och tittade föraktfullt på mig. Jag vände på klacken och kände mig TOTALT hjälplös och dum. Känner mig lite som den där som gapade efter mycket...
:confused:

Sv: Så här kan det gå...

Om du bara har haft honom sedan från december så är det kanske inte helt konstigt att han har ändrat beteendet.

Låter som en häst som är bekymrad. Har du kollat upp så att han inte har ont? Låter som ett typiskt sådant beteende.

Annars kan det hända att han till en början var otrygg och osäker på sin nya miljö och tack vare detta var mera foglig; och nu när han börjar lära sig miljön och även dig så börjar han ta för sig mera.

Gjorde ni något väldigt annorlunda på träningen?

Hur duktig är din tränare?
Vad gjorde tränaren när han reagerade? Blev hon också osäker eller hur reagerade hon? Det framkommer inte av ditt inlägg. Bara att hon bestämde att ni skulle sluta; men vad hände mellan protesten från hans sida fram till det att hon bestämde sig för att sluta?
Och varför klagade hon på underlaget? Du bad hästen flytta bogen, det är väl inget som varken är fartigt eller med risk för att halka och slå sig. Tänkte hon jaga runt honom tills han ger sig eller? Låter som något som är ÄNNU farligare om man inte vet vad man sysslar med (och kan hon inte parera honom med rep så kan hon troligen inte parera honom utan rep).

Det löser sig ska du se; bara ni kan se vad det verkligen är som händer. Är hästen bara respektlös går det att göra något åt det; har hästen ont går det att kolla upp och få reda på (och i de flesta fall behandla), är hästen osäker så går det att träna bort till stor del.

Han är helt u.a. Kollad av tandläkare, kiropraktor, hovslagare. Har alltid varit en mycket 'snäll' häst. Hon avbröt då hon var rädd att tappa honom om hon skulle fortsätta, att hon skulle halka och inte komma undan om det behövdes och rädd om hästen förstås ifall han skulle gå omkull. Han reagerade kraftigt! Han ville inte kors sina framben...

Jag tycker nog att det är en rimlig begäran att ha ett bra underlag så man kan imponera på hästen och förtjäna att vara dennes ledare än att stå som Bambi på hal is och stå och göra små futtiga duttar, med frustration från hästens (och människans) sida.
Frustration för oklara direktiv kan leda till mycket.
Här snackar vi ju om kroppsspråk och vad förmedlar ens kroppspråk om man inte har ett säkert fotfäste känner man osäkerhet, kanske, jag gör det i alla fall jag går som på äggskal? Och hur blir det då om man har en ny häst som utmanar en om ledarskapet och man står där med osäker hållning och försöker se ut som en ledare :confused: .
Att flytta bogen behöver inte heller vara en lätt sak, det är en större dominans handling att flytta bogen, än baken. Så om man får yttringar någonstans så lär det bli då man flyttar bogen eller skickar hästen runt sig med repgrimma.

Jag tycker att du låter väldigt defensiv i dina svarsinlägg, du behöver inte försvara ditt handlande med näbbar och klor, det är ingen som hoppat på dig, utan Joneya ställde väldigt sunda frågor (i mina ögon) Jag tror att det är bra om man rannsakar och ifrågasätter sina tränare ibland "för säkerhets skull" så att man inte sväljer allt med hull och hår utan att tänka igenom det!

Jag tror nog att det kommer att ordna sig med hästen, bara du ger det tid, både tid till att ni ska lära känna varandra, lära er vart ni har varandra, men också tid till eftertanke och reflektion om vad som blev tokigt om det inte fungerar som du vill alla gånger!

Lycka till!

När du säger att du gått i skog och mark med dig som ledare, betyder det att du gått först?
Ett sätt att se var man står är att man gör en blandning av att gå först, skicka hästen framför sig och gå bakom, gå bredvid och få hästen att vända åt det hållet man inte är + att skicka hästen igenom,över,förbi sådant som är farligt. Att bara gå framför betyder att du hellre offrar DIG istället för honom = det är inte du som leder utan han som vallar.
Sedan så håller du på och ändrar den hästens bild av var människan ska vara. Han vet var han har människorna och så kommer du och säger var han ska vara,han måste ändra hela sin relation till människor, då blir det en diskussion, med oklara direktiv från din sida( lite för snäll kanske :angel: )och han känner att du menar inte vad du säger, då blir det mer och större känslo yttringar från hans sida.

När ni lär känna varandra mer och du blir mer säker och kan stå för det du säger, med hälp av tränaren, så får du säkert en kanon häst ;) .

Det är säkert helt ok, som sagt det är måndag :) .
Men så hemskt var väl inte mitt inlägg?
Nu sitter "vovicocanon", med en häst som hon inte förstår, och är ledsen för att det gått som det gått.
Då kommer ett inlägg att tränaren kanske inte har riktig koll den heller. Då skulle jag bli ännu ledsnare i alla fall. Så då tyckte jag att jag skulle "försvara" denne tränare (som jag inte vet vem det är) så att vovicocanon inte ger upp helt utan ger tränaren en rimlig chans.

Men visst man ska alltid syna allt vad en tränare säger, under lupp. De är inte gudar (vilket många tror) och man ska inte låta dem göra vad som helst med sin häst. Kan inte tränaren förklara vad och varför den gör som den gör och det känns helt feeel, då är det bara hitta en annan.

Nejdå, inte alls så hemskt, men i min hjärna med "måndags-mode" påslaget så fick jag för mig att hon hade skrivit båda inläggen och då blir det lite annars ;)

Jag tycker att man måste ge en tränare minst två chanser innan man avskriver denne, om nu inte det är så att h*n misshandlar hästen eller liknande, tränare är ju människor precis som vi andra och kan ha en dålig dag de med!

Och jag tycker inte att vovicocanon behöver känna sig så ledsen, jag har haft min häst i 3½ år och det är inte alltid allt klaffar för oss heller!

Ibland tror jag också att hästen kan reagera så där starkt för att den inte förstår vad det är vi vill att den ska göra, medans vi fortsätter att pressa på och kräva att den ska utföra det vi ber om, till sist börjar den känna sig stressad och trängd och den naturliga reaktionen kan då bli att den "slår sig fri".

Tack vad underbara ni är!!! Vill bara tillägga att efter han hade reagerat så där gick det inte ens att börja om från början. Han avsade sig liksom ALLT!

Jag tog absolut inte vovicokokanon's inlägg som defensivt. Jag vet hur frustrerande det är med frågor som man redan har tagit hand om själv; man kan känna sig lite "idiostförklarad" när man redan varit smart nog att gjort allt det man "ska göra"; men jag såg inte ens frustratin i hennes inlägg :)

Klart ett bra underlag hjälper till lite. Men jag förstår fortfarande inte exakt VAD hästen gjorde.
Min egna häst har varit lite agressiv bitvis, och detta t.ex. när jag ska flytta bogen. Där händer inte så mycket "fartmässigt", vad som händer är att hästen lägger bak öronen, hästen kanske hugger i ens riktning, och i värsta fall hoppar han på stället för att utmana mig. Dessa saker är inget som underlaget påverkar.
Däremot skulle jag inte själv vilja träna på blankis, OAVSETT hur snäll hästen är. Därför så har jag tagit för givet att det inte var blankis där ni tränade utan bara "lite halt bitvis". Eller var det ren blankis?

Du svarade fortfarande inte på om ni gjorde något annorlunda under träningen. Små saker, som att du t.ex. kanske brukar använda mjuka hjälper och nu blev tillsagd att säga till mera på skarpen eller kräva snabbare reaktion från hästen, kan väcka en reaktion hos hästen. Eller var du PRECIS som vanligt?
Han ni göra något annat innan utfallet? Och ni såg ingen ovanlighet i humöret då? (kanske tyckte han situationen var konstig, med tränare och allt?).

Klart han tyckte det var konstigt. Det han gjorde var att komma emot mig med riktade bensparkar så jag först gick undan ett steg för att sedan tjoa till för mitt eget försvar. Han anföll! Underlaget var mycket knöckligt med snö på och plusgrader. Svårt att gå på alltså. Dessutom svårt att koncentrera sig på korrekt kroppspråk om inte hästen är stillsam. I detta läget var det ju snabba ryck som gällde. Förstår du bättre nu? Kan inte förklara bättre tror jag...

Det som var annorlaunda var väl en extra person som jag lyssnade på stundvis och att han faktiskt började relaxa redan efter att jag ville ha hans uppmärksamhet. Jag stod i ca 10-15 minuter först och krävde bara att han skulle hålla ett öga på mig. Gick trögt först men sen slappnade han bara av och sa: ok då, litegrann kan du få...

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan själv uppleva att det låser sig totalt när jag jobbar med min häst, han bara vägrar i sten att vara med, och står och blänger surt eller dissar en totalt och tittar på annat, och då är det heller inte ens lönt att börja tjura med honom, oftast brukar jag lyckas backa honom nåt steg eller bara flytta bakdelen lite så att han inte ska få "sista ordet". Jag tror att han gör så för att han är spyless just då, kanske din häst helt enkelt var less och det blev droppen som fick bägaren att rinna över att du börjae kräva att han skulle flytta framdelen?
Har du kört lika intensiva pass med honom innan eller var det första riktigt "hårdkörningen"?

Andra gången faktiskt. Den första gjorde jag ensam, slutade dock när jag utan problem fick honom: framåt, bakåt, flyttade rumpan från bägge sidor och skickade ut honom runt mig i båda varv. Innan den här gången, alltså min gång, har jag mjukstartat några ggr. Ochså den här sista 'katastrofgången'. Har gjort många promenader då han fått gått före mig, bredvid mig och bakom - aldrig några problem.

Har jag förstått det rätt om han alltså sparkade med bakdelen efter dig när du försökte flytta bogen?

Av det du skriver framkommer det inte att du gjort detta tidigare. Var det första gången du prövade detta? Om det var första gången så kan det vara så simpelt som att han ansåg att detta var lite jobbigare och därför sa ifrån istället för att finna sig i det. Det ÄR jobbigare att flytta framdelen än bakdelen, eftersom det kräver att han tar lite mera vikt baktill. Gå på bogarna är mycket bekvämare.

Bad du mera provocerande den här gången? (detta kan skrämma vissa hästar som vill fly, men känner sig låsta av grimskaftet och sparkar i rent försvar mot det hemska).

Samtidigt är det mycket bättre att låta bli sådant som man känner sig osäker på. Säkerhet går före allt. Bättre att sluta när man känner sig osäker än att fortsätta, skada sig och stå där och svära för att man inte lydde sina instinkter.

Först hoppade han undan och bakutade vände sen om och varnade med frambenet, reste sig sen på bakbenen och slog med frambenen mot mig. Ja det var första gången jag flyttade framdelen. Men efter detta ville han inte ens komma eller backa, varnade direkt genom att slå med fram o komma emot. *LÄSKIGT*

Usch, jag vet hur läskigt det kan vara.

Då har du antingen skrämt honom på något sätt eller så förstod han att han kunde driva med dig. Bra att du har hjälp av tränare om du känner dig osäker. Hoppas tränaren inte är osäker på bättre underlag sedan.

Joneya, hur tänker en häst när den driver med en :confused: .

Sedan är det väl så att dominansen sitter i bogen , spec på valacker och bogen och frambenen (halsen?)på hingstar? Så visst är det kanske jobbigt att lägga vikt på bakbenen, men det är även ett tecken på ledarskap.
Kan ta ett exempel: Jag släppte in en c-ponny(valack) i flocken på 4 hästar , och quarten(valack) på 4 år, springer fram med huvudet lyft och världens framvikt och bystar upp sig med bogen. Var på herr c-ponny vänder tvärt och blir som en kulspruta med bakbenen mot quartern som får sig rejält med sparkar mot bogen eftersom han vägrar flytta sig. Quartern sätter sig tillslut på bakbenen och kastar sig där ifrån.
Nästa gång han närmar sig c-ponnyn så har han huvudet lägre ner och mer vikt bak men fortfarande stor i bogen. Samma sak, kulspruta, sedan är inte quartern så dominant längre. Han går ifrån, korsar frambenen eller bakbenen lätt, då ponnyn närmar sig.
Ponnyn är nu ledaren i hagen och de busar nu med varandra.

Jag tycker att det låter som att hästen vägrade se vovicocanon som något tillräckligt imponerande att flytta sig för, sa därför åt henne. Man har missat något i grunden för att hästen ska säga åt en på skarpen, det är då man får sådana stora yttringar.
Men ibland så missar man något och om hästen då hotar så får man visa att sådant inte accepteras. Att säga att hästen är rädd då den hotar från avstånd ,då den inte är trängd, fungerar inte.

Har sett flertal exempel på hästar som är rädda och hotar utan att vara instängda i hörn. Har t.ex. en DVD där Pat Parelli ber en häst för första gången att gå undan för drivande tryck (synligt; inte fysiskt); hästen lyssnar inte och han ökar rätt drastiskt i faser; vilket för hästen, som inte förstår vad han ska göra, blir skrämmande. Hästen ser ut att vilken sekund som helst kunna sparka "just in case" (däremot gör inte hästen det; men det är bara en hårsmån ifrån). Om hästen VET att den sitter fast i en lina som sitter fast i "det farliga" så kan den mycket väl hota eller sparka i försvar om den blir skrämd; UTAN att vara fast i ett hörn. Står det någonstans vilket avstånd de stod på när de bad hästen att flytta? Jag tar för givet att de inte står längst ut i en longerlina, snarare max 1-2 meter från hästen när de gör detta. Detta avstånd räcker för att kunna skrämma en häst till att försvara sig.

Min egna häst sparkade efter min barocktränare när hon under första lektionen gick väldigt långt bak och petade honom på bakdelen (han litade inte på henne och blev osäker eftersom hon gjorde något för honom helt nytt (ny attityd, jag har en tydligare attityd när jag vill att han ska flytta), och sa ifrån). Han blir även nafsig om man tvingar sig på hans huvud (försvarsattityd baserad på osäkerhet (detta beteende har han bara visat ett fåtal tillfällen med andra människor som han inte är van vid; själv respekterar jag hans åsikter)). Just min häst har sagt ifrån för att han VET vad som förväntas, men är inte riktigt bekväm med vad människan ifråga vill att han ska göra. Litar han inte på någon (vilket han omöjligt kan göra utan att känna människan) så är det självklart att han vågar säga ifrån! Andra NH-människor kanske skulle prygla en sådan häst, men det visar bara hur lite man förstår sig på sin häst.
Om någon okänd människa skulle röra vid mig skulle jag bli väldigt obekväm och obehaglig till mods ("rädd") eftersom jag inte litar på och känner dem; däremot om min sambo gör det så är det en helt annan sak eftersom jag känner honom. Hästar är precis lika nogranna med vilka de släpper inpå sig som vi människor är; problemet är bara att vi tar för givet att de ska släppa alla inpå sig utan att ha någon åsikt eller känsla om det hela.

Det kan mycket väl hända att just denna häst i inlägget bara är överlägsen. Men alla agressiva beteenden är inte baserad på "överlägsenhet". Det är lätt att tolka "känslor" som överlägsenhet, vilket jag vill uppmärksamma att så är faktiskt inte alltid fallet. Ibland skrämmer vi hästarna och får dem att försvara sig, sedan står vi där och skriker på dem. Som när en yngre tjej försöker tvinga på sin mycket känsliga och lyhörda unghäst ett par benskydd som hästen är livrädd för (vattendränkta kylbandage som känns jätteäckliga enligt hästen), hästen stegrar sig och matte skriker på hästen och säger att den är "dum".
Jag har själv varit dum nog att skrämma en häst till att sparka mig (då var hästen faktiskt en bit ut i en longerlina också; och betedde sig inte som den lättskrämda typen förräns efteråt). Idag ser jag precis varför det hände; dels var hon inte hanterad av människor på ett bra tag, och enligt hennes historia har hon inte heller fått någon vidare förståelse hos människorna (hon är känd för att vara "galen"; en benämning som de flesta använder på hästar de inte har förmågan att förstå). Att, som okänd människa (med en häst som inte ens gillar människor), ta ut henne och försöka longera (jaga runt henne på volt) när hon inte varit ute ur sin hage på år och dar bäddade för en olycka (omgivningen var ny, den hemska människan var en ovanlig en och så betedde jag mig på ett skrämmande sätt).

Säger åter igen, man KAN skrämma en häst utan att tränga in den i ett hörn. Om hästen, av vana, VET att den är fast om man har t.ex. grimskaft eller träns på den, så kan den mycket väl känna behovet av att skydda sig genom att anfalla. Eller såhär, hästen prövar att "sticka" eftersom den är rädd, men repet hindrar, hästen vågar inte gå emot. Då återstår bara en lösning; anfall i försvar om man ansér att "rovdjuret" är tillräckligt farligt.

Det är stor skillnad på kroppspråket när det gäller en rädd eller agressiv häst däremot. En agressiv häst lägger öronen mera platt bakåt medan en rädd häst däremot har högre huvudhållning och om öronen är riktade bakåt så är de inte lika platt bakåtstrukna och dessutom är de oftast tippade lite utåt sidorna. För mig är det lätt att SE skillnaden. Fast det är det säkerligen för NH-tränaren de har också (hoppas jag).

Till vovicockokanon:
Hoppas det går bättre nästa gång och att ni löser upp knuten.
Håll oss uppdaterade.

Ojsan, glömde ju svara på din fråga :D
Hur en häst tänker när den driver med en?
Det får du fråga hästen om ;)

Men ärligt, så är det troligen väldigt olika från häst till häst. Vissa har nog gjort det till en lek bara för att människan inte ska få driva med dem. Andra är rentav väldigt intelligenta och uttråkade hästar som även dessa gjort det till en lek att visa vem som har sista ordet.
Det kan vara så att de inte litar på människorna och därför "driver" med en (här innebär "driver" samma sak som att de på något sätt försöker göra något åt situationen, på ett sätt som inte gagnar ryttaren), det kan vara så att de är lata och därför driver med en, eller så är det rejält självständiga individer som faktiskt inte förstår varför de skulle behöva lyda. En annan variant är ägare som inte inger någon som helst respekt i sina hästar; om man alltid beteer sig mesigt, ger upp eller får linda in allt i bomull så är risken stor att hästen blir van vid detta och lär sig att ta för sig överallt (genom att leda sina ägare, äta gräs och vägra ta upp huvudet, kliva rätt över en o.s.v.).

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 827
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama