Sv: Så har det hänt igen
Jag tycker att det är intressant att spök- och astrologiförespråkare försöker få någon särställning med trådar där man inte får ifrågasätta. Jag antar att det beror på att de är i ett underläge eftersom deras ståndpunkt inte går att förklara eller motivera på något sätt. Det kan också vara värt att tänka på att ett flertal personer på Bukefalos forum tjänar pengar på övernaturlig tro, skeptikerna blir förstås lika populära för dem som de obligatoriska "Rökare dör tidigt och förtjänar det"-lapparna på cigarrettpaketen för tobaksbolagen.
För att jag tycker att det är viktigt att bemöta varje påstående på sina egna meriter. "Trevlig stämning" på bekostnaden av nödvändiga ifrågasättanden är inte önskvärt, lite friktion är hälsosamt.
Ja, det är tråkigt. Men "jättetrist" sparar jag till större tragedier .Nej, jag vet inte huruvida det är du eller någon annan (eller allihop) som har gjort så att trådar stängs förut, jag vet bara att det är mer regel än undantag att såna här trådar går överstyr. Vilket jag som sagt tycker är jättetrist.
Jag har upplevt att graden artighet inte spelar någon roll. Jag minns särskilt en spöktråd som tyvärr togs bort mitt i mitt sammanställande av ett diagram över de vänliga och de otrevliga inläggen (nördigt, jag vet), för att få fram hur bisarra påståendena om de otrevliga skeptikerna var. Jag upplevde det nästan som att jag och de spöktroende hade var sin version av tråden, de med någon slags bizarroversion där jag skrev otrevliga saker. Det enda jag kan tänka mig är att de antingen är vana vid, eller önskar sig, ett klimat där de kan berätta sina genomskinliga spökhistorier och enbart få svar av typen "Nej usch vad otäckt! ", och att de av någon anledning uppfattar ifrågasättanden i sig som omedelbart otrevliga. Jag vet inte vad du har ställt för frågor, så jag kan inte bedöma det påståendet.Alltså tror jag också det beror på hur man väljer att ställa sina frågor, komma med sina motargument etc. Som man frågar får man svar, ungefär alltså. (Därmed inte sagt att alla på "troendesidan" alltid håller sig på mattan dock.)
Det brukar inte hända, så vitt jag vet. Jag brukar slå an den tonen i trådar om homeopati, magneter, healing etc. där det ju faktiskt finns studier, och verkningsgraden faktiskt borde gå att visa. Däremot minns jag att jag brukar nämna alternativa förklaringar. När någon fotograferat vad som t.ex. är ett väldigt känt och välförklarat reflektionsfenomen och kallar det för spöke i form av orber, är det förstås inte orimligt att påpeka det. Jag brukar också fråga vad som motiverar spöktron över huvud taget, varför det omedelbara antagandet blir att det svårförklarade fenomenet måste vara just spåren av en död människa - vilka tankebanor leder till den slutsatsen?Sedan vet vi ju alla att det inte finns några vetenskapliga bevis för att spöken finns, då blir det bara jättelöjligt när "troende" ombeds plocka fram säkra källor o.s.v. för sina påståenden. Det är liksom så uppenbart att det inte finns några sådana som är tillräckligt bra för att tillfredsställa en mer vetenskapligt lag person. Utan mest handlar det om personliga erfarenheter och, tja, troende.
Jag tycker att det är oerhört viktigt att övernaturlig tro bemöts, så att den snabbare dör ut. Om det inte finns en dryg skitstövel som ifrågasätter påståendena ser det ju ut som om de är vedertagna och allmänt accepterade. Jag kan inte se någon bra anledning att inte ifrågasätta ett påstående om spöken som verkar orimligt eller har uppenbara brister. Shopping vet förstås både du och jag att det existerar, så shopping i sig verkar konstigt att angripa, men jag är irriterande i en hel serie ämnen som av olika anledningar intresserar mig.Sedan måste jag säga att jag fortfarande inte förstår vad det ger dig eller någon annan jätteskeptiker att ge sig in i såna trådar, speciellt inte nu när vi alla vet utgången av det. Inte heller förstår jag varför just det här med övernaturlighet är ett sådant känsligt ämne. Inte går jag in och börjar gnälla eller komma med dåliga skämt i t.ex. alla shoppingtrådar på ÄU bara för att jag inte är intresserad av sådant...
Jag tycker att det är intressant att spök- och astrologiförespråkare försöker få någon särställning med trådar där man inte får ifrågasätta. Jag antar att det beror på att de är i ett underläge eftersom deras ståndpunkt inte går att förklara eller motivera på något sätt. Det kan också vara värt att tänka på att ett flertal personer på Bukefalos forum tjänar pengar på övernaturlig tro, skeptikerna blir förstås lika populära för dem som de obligatoriska "Rökare dör tidigt och förtjänar det"-lapparna på cigarrettpaketen för tobaksbolagen.
Många gånger dyker också s.k. spin off-trådar upp här och var. Varför gör det inte också det i detta ämne om det nu är så att trådskaparen redan från början bett om att slippa frågan huruvida spöken finns eller inte, i sin tråd om mystiska bilder? Bara för att medverka till en trevlig stämning, liksom.
För att jag tycker att det är viktigt att bemöta varje påstående på sina egna meriter. "Trevlig stämning" på bekostnaden av nödvändiga ifrågasättanden är inte önskvärt, lite friktion är hälsosamt.
Mitt trumfkort - att jag har rätt - går väl helt enkelt en del på nerverna .Jag förstår verkligen inte varför det här är så svårt.