Så har det hänt igen

aiquen

Trådstartare
Ännu en sk. spöktråd har spårat ur och blivit låst. Varför? Varför ska vi som på riktigt är intresserade av att diskutera "övernaturlighet" tvingas hålla oss ifrån det ämnet p.g.a. att några stycken (en i det här fallet) alltid ska komma in i dessa trådar enbart för att få en chans att förstöra och förlöjliga sig över andra? Jag tycker det är jättetrist.

Självklart får alla gå in och diskutera i vilken tråd som helst, men samtidigt är det himla onödigt att ge sig in i en tråd om det enda man vill är att provocera och förlöjliga. Speciellt om trådens ursprungsfråga inte är "finns det spöken?" utan som i det senaste fallet handlar om att lägga in mystiska bilder. Då är det väl fritt fram att istället för att förstöra den tråden, skapa en spin off-debatt där frågan huruvida det finns spöken eller ej går att diskutera.

Det här har verkligen börjat gå för långt nu, tycker jag.

Sv: Så har det hänt igen

Därför att de alltid spårar ur?

Det blir aldrig en diskussion, och man kan inte heller förbjuda folk att gå in och tycka/tänka/svara om de inte tycker exakt som ts.

Att det handlar om att provocera kan jag inte se som enda sanningen, jag anser att jag upplyser om att det inte finns bevis, vad någon än påstår sig se i tapeten. Man skulle kunna se det som ett kall eller en samhällelig plikt om man vill dra det till sin spets.

Annars får man ju förbehållslöst köpa allt vad alternativmedicin, andeutdrivning och spå-i-tekopp heter.
Jag tror på spöken den dag de som har bevisbördan kan bevisa att de finns.

De som inte har tagit ställning måste ju få chansen att se bägge sidorna, annars skapas en bukefalistisk sanning som påtalar att spöken fins.

*tanke*

Du ser, nu har jag oombedd diskuterat lite.

Vill man inte diskutera utan bara ha medhåll kan man pm:a.

Det enda jag kan tänka på är att alla som är intresserade stenhårt går in för att noncha de som har till livsuppgift att förstöra.

Kan inte ni som vill diskutera sådana ämnen lägga den aktuella personen på era ignoreralistor så slipper ni se dens inlägg och trådarna spårar inte ut!

Därför att de alltid spårar ur?

Det blir aldrig en diskussion, och man kan inte heller förbjuda folk att gå in och tycka/tänka/svara om de inte tycker exakt som ts.

Att det handlar om att provocera kan jag inte se som enda sanningen, jag anser att jag upplyser om att det inte finns bevis, vad någon än påstår sig se i tapeten. Man skulle kunna se det som ett kall eller en samhällelig plikt om man vill dra det till sin spets.

Annars får man ju förbehållslöst köpa allt vad alternativmedicin, andeutdrivning och spå-i-tekopp heter.
Jag tror på spöken den dag de som har bevisbördan kan bevisa att de finns.

De som inte har tagit ställning måste ju få chansen att se bägge sidorna, annars skapas en bukefalistisk sanning som påtalar att spöken fins.

*tanke*

Du ser, nu har jag oombedd diskuterat lite.

Vill man inte diskutera utan bara ha medhåll kan man pm:a.

Nej, som jag sa går det inte att förbjuda någon att gå in i någon tråd, och det handlar inte om att man bara få ge medhåll. Skeptiker (jag är nog själv en sådan faktiskt) är såklart välkomna att diskutera, men det går liksom ALLTID till dumförklarande och hån mot de som "tror", och det är både onödigt och elakt.

Dessutom är jag tveksam till om det ö.h.t. finns någon som tror att det finns säkra bevis för att det finns spöken... Dock kan jag inte se hur världen skulle gå under även om några väljer att tro det? Då är väl religion så mycket värre för världsfreden...

Det enda jag kan tänka på är att alla som är intresserade stenhårt går in för att noncha de som har till livsuppgift att förstöra.

Kan inte ni som vill diskutera sådana ämnen lägga den aktuella personen på era ignoreralistor så slipper ni se dens inlägg och trådarna spårar inte ut!

Det skulle väl också fungera, men jag vill inte ha en massa användare på min ignoreringslista. Fy så tråkigt Bukefalos hade blivit då! ;) Vore det inte bättre om alla höll sig på mattan istället?!

Det skulle väl också fungera, men jag vill inte ha en massa användare på min ignoreringslista. Fy så tråkigt Bukefalos hade blivit då! ;) Vore det inte bättre om alla höll sig på mattan istället?!

Jo, men det är ju uppenbart att det inte går i detta fallet. Och i ursprungsinlägget skrev du att det bara var en person det gällde och en person som beter sig på det sätter är jag inte intresserad av att ha någon annan kontakt med heller.
Det lättaste är ju att ni som vi prata om dessa saker inte svarar eller reagerar alls på dom andra inläggen, men det verkar ni ju inte heller klara av.

Att ifrågasätta, tvivla och diskutera är inte samma sak som att förstöra. Konstigt att det dras sådana paraleller i just dessa trådarna.

Att skriva en tråd om ett ämne i ett diskussionsforum och sen inte klara av att folk har avvikande åsikt är ganska märkligt.

Jo, men det är ju uppenbart att det inte går i detta fallet. Och i ursprungsinlägget skrev du att det bara var en person det gällde och en person som beter sig på det sätter är jag inte intresserad av att ha någon annan kontakt med heller.
Det lättaste är ju att ni som vi prata om dessa saker inte svarar eller reagerar alls på dom andra inläggen, men det verkar ni ju inte heller klara av.

Men jag vill inte ha personer på min ignoreringslista bara för att de beter sig dumt åt i vissa trådar. Och klart att man måste få säga ifrån när någon dumförklarar en, eller?

Att ifrågasätta, tvivla och diskutera är inte samma sak som att förstöra. Konstigt att det dras sådana paraleller i just dessa trådarna.

Att skriva en tråd om ett ämne i ett diskussionsforum och sen inte klara av att folk har avvikande åsikt är ganska märkligt.

Läs igen: det handlar inte om att folk har en avvikande åsikt! Men som i senaste fallet flöt det på ganska bra (trots att vissa ganska tydligt visade vad de trodde/inte trodde) tills en person kom och gjorde narr av/manipulerade en annan användares bild. Det är varken roligt eller för diskussionen framåt!

jättesynd att den senaste spöktråden spårade ur(den med..)
Det är riktigt intressant med de trådarna tycker jag..
Hoppas på en framtida tråd som inte spårar ur (om det nu är möjligt)

Varje gång någon har en avvikande åsikt eller förklarar det vissa kallar övernaturligt/spöke med en rationell förklaring som t.ex. kamera, ljus osv så är det ett gäng "rättroende" som skriker att nu förstör ni tråden och ni förstör ju allt osv.

Jag tror att alldeles för många här på Buke tror så väldigt gott om sig själva... att de gärna tycker att de kan kasta sig in i en tråd även om de kanske inte har full koll på läget, istället för att lite försiktigt lägga fram sin åsikt för att sedan invänta svar och vara öppen så går de till motattack och huger hejvilt när de inte tycker de passar...

Men de är ju allmänt känt att Buke har många besserwiesrar och vi är nog alla ganska bra på att dra folk över en kam och tycka att nån är dum i huvet eller liknanade men de är ju inget nytt fenomen här på buke...

Men detta hade inte med det att göra, utan att EN person manipulerade en annans bild och förlöjligade den. Personen ifråga tog ju även väldigt illa vid sig av detta, och det konstigaste är att det oftast är denna person som alltid dyker upp och förstör dessa trådar så dom låses.

Pendlingstråden på Hund är ett exempel på att det går att diskutera - även om tonen är vass - så länge ingen förlöjligar eller hånar.
Att ifrågasätta, motargumentera och försöka övertyga går faktiskt utan att gå till personangrepp.

Visst går det att acceptera. Jag själv tror, men kan acceptera att andra inte tror. MEN, som det nu blev i denna tråden tycker jag är helt uppåt väggarna, och att det då är samma person som alltid går in med dessa ögon för att förstöra och förlöjliga det hela tycker jag är skit.

För referens så är det den när tråden det gäller:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812214

Det har aldrig varit på grund av mina inlägg som trådarna stängs, enbart på reaktionerna. Vissa av de som tror på spöken klarar inte av en saklig diskussion, utan går ofta efter ett tag till otrevliga angrepp (jag är i allmänet kompislös och helt dum i huvudet eftersom jag ifrågasätter att knarranden kan bero på drag) eller försöker utesluta ifrågasättande personer från trådarna. Jag kan inte minnas någon spöktråd där det har varit mina inägg som fått tråden stängd, snarare brukar tråden få en hätsk stämning när jag envetet ifrågasätter påståenden som i sin tur leder till stängning.

I den senaste tråden fick de spöktroende förstås lite vatten på sin kvarn, eftersom jag gjorde narr av en bild som såg helt normal ut inlagd i en tråd om övernaturliga fenomen på forumet Lek & Tjatter. Men det är absolut inte det allmänna fallet..

Jag upplever det som att de som tror på spöken frustreras av hur dåligt underbyggd deras position är. Annars förstår jag inte varför de inte kan välja ett av de två alternativen argumentera eller ignorera. I det senaste fallet med min professionella skämtbild kan jag förstå att vissa blev upprörda. Jag kan gå med på att inte göra något liknande i spöktrådar i framtiden, men om jag inte råkar missa tråden så kommer jag garanterat att dyka upp och ifrågasätta på det sätt som jag brukar. Om tråden i de fallen blir stängd så tar jag inte på mig någon del av skulden.

För referens så är det den när tråden det gäller:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812214

Det har aldrig varit på grund av mina inlägg som trådarna stängs, enbart på reaktionerna. Vissa av de som tror på spöken klarar inte av en saklig diskussion, utan går ofta efter ett tag till otrevliga angrepp (jag är i allmänet kompislös och helt dum i huvudet eftersom jag ifrågasätter att knarranden kan bero på drag) eller försöker utesluta ifrågasättande personer från trådarna. Jag kan inte minnas någon spöktråd där det har varit mina inägg som fått tråden stängd, snarare brukar tråden få en hätsk stämning när jag envetet ifrågasätter påståenden som i sin tur leder till stängning.

I den senaste tråden fick de spöktroende förstås lite vatten på sin kvarn, eftersom jag gjorde narr av en bild som såg helt normal ut inlagd i en tråd om övernaturliga fenomen på forumet Lek & Tjatter. Men det är absolut inte det allmänna fallet..

Jag upplever det som att de som tror på spöken frustreras av hur dåligt underbyggd deras position är. Annars förstår jag inte varför de inte kan välja ett av de två alternativen argumentera eller ignorera. I det senaste fallet med min professionella skämtbild kan jag förstå att vissa blev upprörda. Jag kan gå med på att inte göra något liknande i spöktrådar i framtiden, men om jag inte råkar missa tråden så kommer jag garanterat att dyka upp och ifrågasätta på det sätt som jag brukar. Om tråden i de fallen blir stängd så tar jag inte på mig någon del av skulden.

:bow:

Jag har inte hängt med i de andra spöktrådarna, så jag har inte en aning om vad som har hänt eller inte hänt i de föregående, men i den senaste läste jag det som skrevs och det var ju just svarsinläggen som var otrevliga.

Visst, vissa kanske ansåg att bilden i fråga var osmaklig osv, men det är ju ingen annan än möjligtvis bildens "ägare" som har någon anledning att på något sätt använda ett hårdare tonfall.
Hade hon tagit åt sig hade hon enkelt och bra kunnat tala för sig själv.

Det jag reagerade mest på var att andra uppenbarligen var helt säkra på hur Jen kände och tänkte om bilden och genast kom med påhopp.
Men vad vet jag, ni kanske är tankeläsare också? :)

-KL-

jag tror även att det är för att just det här ämnet är så pass känsligt..

Nej, jag vet inte huruvida det är du eller någon annan (eller allihop) som har gjort så att trådar stängs förut, jag vet bara att det är mer regel än undantag att såna här trådar går överstyr. Vilket jag som sagt tycker är jättetrist.

Men som sagt så får vem som helst såklart skriva i vilken tråd som helst, och jag är som sagt till stor del skeptiker själv och har således antagligen ställt en del frågor ibland, vilket jag dock aldrig tror har varit några problem. Alltså tror jag också det beror på hur man väljer att ställa sina frågor, komma med sina motargument etc. Som man frågar får man svar, ungefär alltså. (Därmed inte sagt att alla på "troendesidan" alltid håller sig på mattan dock.) Sedan vet vi ju alla att det inte finns några vetenskapliga bevis för att spöken finns, då blir det bara jättelöjligt när "troende" ombeds plocka fram säkra källor o.s.v. för sina påståenden. Det är liksom så uppenbart att det inte finns några sådana som är tillräckligt bra för att tillfredsställa en mer vetenskapligt lag person. Utan mest handlar det om personliga erfarenheter och, tja, troende.

Sedan måste jag säga att jag fortfarande inte förstår vad det ger dig eller någon annan jätteskeptiker att ge sig in i såna trådar, speciellt inte nu när vi alla vet utgången av det. Inte heller förstår jag varför just det här med övernaturlighet är ett sådant känsligt ämne. Inte går jag in och börjar gnälla eller komma med dåliga skämt i t.ex. alla shoppingtrådar på ÄU bara för att jag inte är intresserad av sådant... :confused:

Många gånger dyker också s.k. spin off-trådar upp här och var. Varför gör det inte också det i detta ämne om det nu är så att trådskaparen redan från början bett om att slippa frågan huruvida spöken finns eller inte, i sin tråd om mystiska bilder? Bara för att medverka till en trevlig stämning, liksom.

Jag förstår verkligen inte varför det här är så svårt.

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA