Så har den då äntligen kommit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 989
Sv: Så har den då äntligen kommit!

Nej förvisso, visst man slipper betala om inte dräktigt. :angel: Men om man har flera ston blir det en dundersmäll med allt på en gång om man säger så.

Jag som har flera ston får det ganska hett om öronen enbart vad gäller stations och seminavgifter + uppstallningar. Så det är skönt med andhämtning. ;)

Dessutom, risken är ju större att märren släpper fostret innan 90 dygn än efter och att foster fölförsäkring ingår... nja , vi har ju liksom betalt den dolt i priset.....

Jag tycker det är bra som Heliotrop gör. Välj själv, 90 dygn eller levande föl. Bequitec gör liknande! (Oramé, Prestige VDL m. fl)

Gira :banana:

Jag fick min katalog i brevlådan idag :banana:

Något som är helt klart positivt är att de verksamma hingstarna är samlade i en katalog. Här i Tyskland blir det ju lite utspritt med olika kataloger.

En av mina negativa reflektioner, gäller även tidigare år, är att endel hingstägare inte verkar bemöda sig särskilt med fotografierna. Det känns lite oproffsigt.

Jo, jag vet hur det är med många ston...det kostar på:angel: :smirk:
Men väljer du att alltid använda samma hingsthållare till alla flertalet ston för att få så bra rabatter som möjligt?

Själv försöker jag oftast välja den hingst som känns rätt för mitt sto, oavsett hingsthållare, pris(inom rimliga gränser vill säga)...

Men det är klart, om jag skulle välja att betäcka alla stona med "tullstorpare"-ja då skulle det bli en go summa att lägga ut...:rofl:

Nu har även jag inhandlat årets hingstkatalog, och jag blir alldeles :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: när jag ser alla fel och förändringar!

Varför är inte avkommornas tävlingsresultat med längre? Det intressantaste är ju inte vad hingsten själv gjort utan vad avkommorna presterat!

Hur kan Silvano ha blivit exporterad -08:confused:

Sen är det också flera hingstar, som t ex Brigadör, som bara saknas utan att det står någonstans vart de tagit vägen!

Nu har även jag inhandlat årets hingstkatalog, och jag blir alldeles :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: när jag ser alla fel och förändringar!

Varför är inte avkommornas tävlingsresultat med längre? Det intressantaste är ju inte vad hingsten själv gjort utan vad avkommorna presterat!

Hur kan Silvano ha blivit exporterad -08:confused:

Sen är det också flera hingstar, som t ex Brigadör, som bara saknas utan att det står någonstans vart de tagit vägen!

Håller med! Vem har bestämt om dessa förändringar? Och är det bestämt att det ska vara exteriörbilder så ska det vara lika för alla. Skickas inga såna in får man väl skriva bild saknas.
Varför är tävlingsstatistiken borta? BLUP och resultat från 3-årstest litar jag inte ett dugg på längre:mad:

Jag har köpt katalogen när den kommit ut de senaste 25 åren, och först förbättrades den i många år:) men de senaste åren har mycket försämrats:( Tycker t ex att det var dåligt att man plockade bort namnen på de avkommor som placerats i svår klass, även om jag förstår att för vissa hingstar som t ex Irco Marco tog det upp hela sidan.

Jag tycker också att det är tråkigt att det bara står vilken färg de nya hingstarna har, inte vilka tecken. Tänk om t ex Niveau var på en bild där bukfläcken inte syntes? Om man har ett sto med de anlaget vill man kanske undvika en hingst med det.

Vissa bilder är urusla, som den på Don Primero. Feliciano har haft samma bild i över tio år. De flesta hoppbilder tycker jag är tråkiga, jag vill se hingstarna uppställda och utan ryttare på ryggen!

Ja, bilden på Don Primero är allt annat än bra. Tycker annars att det var många fina exteriörbilder :bow: , synd att inte alla har sådana bara :devil: .

Jag tycker också att det är tråkigt att de tagit bort hingstarnas totala tävlingsresultat och bara tagit med det högsta. Ta en sån raring som Artist som efter sin stjärnkarriär blev läromästare åt en junior och tog många fina placeringar fast inte på lika hög nivå som med Peter Eriksson. Det var roligt att få se vilka placeringar han tog på den tiden då han fortfarande var godkänd och tävlades.

*kl*
Tyckte väl att det var något som fattades...synd att inte avkommornas tälingsresultat finns med.

Å andra sidan finns användningsråd för de nyare hingstarna vilket inte fanns i mitt förra ex av hingstkatalogen (2001 :angel: ).

Finns tävlingsstatisktik att hitta någon annanstans? Alltså inte resultat från kvalitetsbedömningar och 3-årstest utan endast tävlingsstatistik?

Användningsråden kan man ju hitta på ASVH:s sida, så jag tycker inte att det tillför något nytt.
Och eftersom man på blup-sidan inte kan söka hingstars avkommor, endast stonas, så går det inte att skaffa sig information om avkommornas tävlingsresultat den vägen heller:mad:

Jag blir så ledsen över något jag sett fram mot så mycket:cry: :cry: :cry:

Jag stör mig på att det inte tas fram vettiga exteriörbilder när det nu sades vara ett krav! Jag har bra mycket flashigare bilder på mina hingstar om det är det det handlar om!? Men SKA det vara exteriör bild så SKA det vara det. Fattar inte hur det kan vara så svårt.

Och bilden på Don Primero som sagt var?? Kunde varit vilken häst som helst.

Dessutom lite fel här och där...

Njä det blir nog ingen tullstorpshingst för vår del.

Precis som du väljer vi hingst till stoet och struntar i storabatter om man kommer med flera. Jag vill matcha mina ston. :angel: Sen om det alltid lyckas är ju en annan sak.

Men visst kostar det. Vi brukar kalkylera 6-10 000:- för att få stona dräktiga, sedan ska hingsthållaren ha sitt. Så nog plöjer man ner en ganska betydande summa pengar mellan april till september.... :eek:

Nu är jag lyckligt lottad som har turen att fått dräktigt på första betäckningen på samtliga under några år och det håller ju ner kostnaderna ordentligt. *s* men så går det åt lite baktprov, för vi har numera det som standard att ta en odling innan seminering. Hellre några hundra i början än kanske flera tusenlappar åt fanders för att man inte optimerade chanserna i tid på säsongen.

Gira :banana: -som fortfarande står ganska rådvill vad gäller hingstval i år...

Gira :banana: -som fortfarande står ganska rådvill vad gäller hingstval i år...

Det känns som det aldrig förut funnits så många spännande hingstar, så det är väl ett angenämt problem;)

*knapplån*

Satt och bläddrade lite och såg att fler hingshållare har tagit efter Flyinge. Bla så är både Hip-Hops och Fetcher Ns avgifter upplagda på betalning vid 18 dgr dräktighet. Något att ta efter för andra kanske!

Mvh / Fia

Den hingsthållaren har haft så i flera år, likaså Rambo och Szkopul t ex.

Jag tycker att det verkar vara flera i år som gått över till levande föl-avgift istället för 90-dygnsavgift!

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 685
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Valp frågor
  • Tråden för spår