Så har den då äntligen kommit!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Girasol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 989

Girasol

Trådstartare
Årets hingstkatalog.... Efter att snabbt ha bläddrat igenom den och givetvis även slängt ett öga på avgifterna.
Inbillar jag mig? Men tycker nog att de flesta ligger ganska billigt. Sen måste jag kräka lite galla över de hingsthållare som inte har priserna utsatta i katalogen och ej heller på sin hemsida. För hur det än är så är det för många stoägare en ganska viktig del i det hela.
Själv tycker jag det är lite ofint att ringa och störa -när jag har tid dvs. kvällar.

Morrar lite extra över Tullstorp som förutom ganska ordentliga priser, fegar och låter stoägaren stå hela risken redan vid 45e dygnet. FYYYY :cool:

Detta var mina åsikter! -Vad tycker övriga bukisar??

Gira :banana:

som för egen del inte låter priset styra hingstvalet spec. ofta.... Men iallafall.

Sv: Så har den då äntligen kommit!

Kanske en dum fråga, men jag tar risken, hur köper man hingstkatalogen och är "alla" hingstar med där?

Jag har köpt min i ridsportaffären. kostar 245:- Men kan även beställas via tidningen ridsport och deras bokshop.
Ja nästan så gott som alla hingstar godkända för svensk varmblodig ridhästavel är med.... Brukar saknas någon utlandsägd seminimport som kommer till nu på vårkanten..

Hingstkatalog från hingsthållarna gällande den varmblodiga travhästen brukar dimpa ner gratis i min postlåda. Men vill jag ha den riktiga med all info så går den att köpa.

Senast ändrad:

Här i Kalmar ska den finnas på King's, Vapencentralen och Annas Hästshop i Läckeby. Själv köpte jag den i dag på King's.:)

Jag reagerar inte så mycket över betalning vid 45 dagars dräktighet utan betalar hellre så och har en försäkring som ingår i priset...än betalar i vissa fall höga språngavgifter utan någon som helst försäkran om att ens kunna uppnå resultat i form av dräktighet.

Det kan rusa iväg med rätt så många tusenlappar på en säsong i språngavgifter för hingstar där det senare visar sig att fertiliteten är allt annat än tillfredsställande....och DET vill jag som stoägare inte stå risken för...

Dessutom har jag reagerat på att kostnaderna för hingstarna i de flesta fall skiljer sig mycket lite åt...
Att betala i det närmaste lika mycket för en i aveln (och ofta även på tävlingsbanorna) helt oprövad hingst som för en av de som visat framgångsrik förärvning parad med prestation känns inte riktigt rätt...

För mig framstår alltså vissa hingstar som för dyra...och andra som kanske inte för billiga..:)) men åtminstone inte med avgifter tilltagna i överkant..

Håller med dig fullständigt ang. prissättning på nya vs gamla hingstar i aveln.
Så där håller jag med dig att vissa hingstar är för dyra. Men tittar man över lag på de som finns i landet så är det ju inga jättepriser totalt sett. (men jag har travet som bakgrund och där är det så man hisnar ibland...)

Här i Kalmar ska den finnas på King's, Vapencentralen och Annas Hästshop i Läckeby. Själv köpte jag den i dag på King's.:)

:bow: Då ska jag kika in och köpa mig en nån dag!
phu, så mycket att lära om det här med avel... :crazy: :angel: :D

På Tullstorps hingstar ingår ju faktiskt en fosterförsäkring, så det tycker jag faktiskt är rätt ok. Då tycker jag det är lika illa att betala på 90 och ingen fosterfösäkring. Jag skulle då hellre välja tullstorp.

ja, tycker det finns mkt bra att välja mellan o de jag sett har bra priser!!

Varför skall de ej ta betalt? Vad skulle ni som tycker det är dyrt vilja betala el vad tycker ni är skäligt att ta betalt från hingstägarens "point of view"?

Tornesh som är en mkt fin hingst tar bara 2500 kr vid 18 dagars dräktighet plus 6000 kr vid 90 dagar ALT 7000 kr vid levande föl.

Priset klan ju ej styra men jag tycker att Heliotrop gjort en bra grej där!!

Mkt att titta in. Guido, Numero Uno, Lupicor H, Lux Z , Orlando, Empire, Oramè , Empire mm

Vad är det för hemsk bild på Don Primero ??:eek:
Sedan har det blivit en miss i annonsen på baksidan, Sveland påstår att Flip´s little sparrow är en "han"...:angel:

*kl*

Ngn som lyckats klura ut vad som hänt Rosevelt? Har han bara "ramlat" bort? Tryckerimiss?
Han finns ingenstans, vare sig bland aktiva, avgångna eller spermaimporter:confused: :confused:

Jag tycker att priserna är bra i Sverige. Hur de lägger upp betalningarna är ju väldigt olika och lite upp till hingstägarna.
Själv tycker jag Tullstorp har ett mkt förmånlig sätt-du betalar ju inte förräns stoet är bevisligen dräktigt...

Roligt med mkt nya hingstbilder, och att fler och fler inser värdet i att ha en uppställd bild på hingsten!

Det var order på att det skulle vara exteriörbild i år! Ska bli spännande. Vissa hingstar har det ju varit hopbilder på i alla år!

mmm.jag har hört ryktena angående "ordern"...

Vissa har fortfarande samma hoppbilder kvar.:(

Liknande trådar

Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 685
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka