parfymflaska
Trådstartare
Av de senaste 4 hösilagebalarna jag öppnat har två varit mögliga och tre innehållit jord. Jag blir så jäkla förbannad på bondens attityd! Vi fick till svar att "lite torr jord i balen är ingen fara", och att möglet bara går att plocka bort. Det är inte första gången det händer att balar är mögliga då de öppnas, och vi har fått samma respons innan. Aldrig någon kompensation. Om det bara är pyttelite mögel i ena änden kan jag slänga de första "kakorna" och fodra med resten, men hösilage med jord i vågar jag inte fodra med pga risken för botulism. Bonden har åtminstone gått med på att hämta de kasserade balarna, men jag misstänker att det kommer bli mycket svårt att få honom att gå med på ekonomisk kompensation. I hans tycke är det ju tydligen ok med mögel och jord i fodret och vi är sjåpiga. Jag har hållit på att öppna och gå igenom balar hela förmiddagen och blivit argare ju mer jag tänkt på det. I vilken annan bransch skulle man komma undan med detta? Tänk om jag köpte en ost som var möglig när jag öppnade den, och affären sa att "men det är bara att skära bort möglet". Det kan väl ändå inte vara normalt och något man får räkna med att ha mögel och jord i fodret?