Så blev det sommar.. och motivationen DOG?!?

Kassiopeja

Trådstartare
Efter många år med konvalecenser och oplanerade föl och jag vet inte allt så har jag ju nu faktiskt en fullt frisk arab som jag skulle kunna tävla distans på. Hon har inte tränats med sikte på distansen i vinter/vår, men hon har heller inte haft någon vintervila, så visst skulle det gå att sikta på en CR och kanske även någon T50 till sensommaren/hösten.

MEN.. nu när värmen kommit och vägbanorna är helt okej och det har slutat vara klafsigt i skogen så har jag NOLL motivation till att rida långturer över huvud taget?!? :confused: Plötsligt är det istället sååå kul att köra ett 25 minuter långt dressyrpass eller rida till paddocken och träna med bommar eller nåt annat som jag aldrig förr har brytt mig om att hålla på med? Vad i hela friden kan nu detta bero på? *fattar verkligen nada*

Det kan väl inte vara så att jag gått och blivit en.. *ryyyser lite* dressyrtant på "äldre dar"? :eek:

/JES

Sv: Så blev det sommar.. och motivationen DOG?!?

Ja men det är ju just DÄRFÖR att det inte längre är klafsigt - på ridbanan - som den lockar så oerhört! :) Vi har tittat på ridbanan hela vintern och suktat efter att få använda den när halvmetern snö plus en stor snövall smält bort. Nu har den ju äntligen gjort det. Lugn du, det blir snart tråkigt.... Snart vill man känna fartvinden i en frisk galopp igen så ögonen tåras. Tänk bara hur adrenalinet rinner till när man sitter mitt i startfältet på en distanstävling, vädret är perfekt och hästen bara rullar på sen mil efter mil för att till sist efter en lång dag när alla är trötta få tummen upp i slutbesiktningen. Det finns ingen dressyrträning som slår det! :love:

Du behöver en strandgalopp med dopp! :D

Se mitt inlägg i tråden om distanskläder... ;)

/Camilla

Camilla_H skrev:
Du behöver en strandgalopp med dopp! :D
Då behöver jag väl först en strand och sen en häst som inte tvärvägrar att gå nära vattnet kanske? Som du redan vet så är det INTE en sån jag har... *hepp!* :D

Senast ändrad:

Moheed skrev:
Tänk bara hur adrenalinet rinner till när man sitter mitt i startfältet på en distanstävling, vädret är perfekt och hästen bara rullar på sen mil efter mil för att till sist efter en lång dag när alla är trötta få tummen upp i slutbesiktningen. Det finns ingen dressyrträning som slår det! :love:
Hmm.. då får jag fantisera fritt antar jag, för mina distansritter har varit i ös- eller isregn och vi har startat efter stora startgruppen och godkänd i mål på tävling har jag inte varit än... :(

Bara på min allra första CR och den gick av stapeln 1998.

Senast ändrad:

Misstänkte nog att du blivit en dressyrtant, har nog sett dig på ridbanan:devil: . Tränar ni regelbundet nu??? Finns det i såna fall plats för en till? Skulle behöva drillas lite!!:angel: :crazy:

Klart det finns plats för en till! Bara att höra av sig så bestämmer vi en tid!

/JES

Fick förresten en liiiten kick åt distanshållet i början på veckan när jag bestämde mig för att köra ett "light-light-pass" med Bintan, dvs intervaller med fem minuter skritt och EN minut trav i en timme. När Bintan fick kliva på rejält framåt i traven (varierade tempo och form på varje intervall och maxade både samling och framåtbjudning i olika intervaller) så fick jag den där känslan igen. Kanske hade med det att göra också att det var på en inbjudande, lagom mjuk och lagom bred skogsstig vi red. Synd bara att Bintan inte kan gå några fler distanser i sitt liv... :(

Har du ingen annan häst att träna? Allt bra annars? :)

Jag har ju min grå, men hon är inte ens nästan i kondition och dessutom ska hon troligen ut på foder senast till hösten, för jag ska plugga då. Sabla ekonomi att alltid vara avgörande.. *irriterad på*
Sen av någon anledning är det inte lika kul att rida ut i skogen på Fröken Grå som på Bintan. Knasigt nog, eftersom det ju är P. som borde vara min distanstävlingshäst... :confused:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka