Så-året 2010

Gnist

Trådstartare
Ja, vad ska sås hemma i stugorna i år?

Här har jag idag försått:

paprika
ampeltomat
körsbärstomat

På tur står gurka och sedan funderar jag på att så sallat och spenat i kruka för att få färsk sådan tidigt :d och sedan så ute i landet när tempen stigit så pass att det är en vettig så-temperatur i jorden

Sv: Så-året 2010

Jag har varit ivrig och har redan tomater, (tumbling tom yellow) som är en dm höga.
Paprika, aubergin och physalis som är <5 cm höga och squash som står stor och ståtlig i fönstret!
Potatis står i fönstret i en äggkartong och nu planerar jag bara vad jag ska försöka fixa fram för jord att fylla mina tunnor (som jag ännu inte skaffat) med! :D

Jag har hunnit så tomatfrön och har nu plantor som är runt 6cm höga! :D Det blir körsbärstomater av en sort som växer i klasar, hoppas på att de ska vara goda också!

Sen ska jag, under dagen idag, sätta lite squash-frön. De brukar ju växa som ogräs så hoppas på en hel del plantor som jag sedan kan ge bort till allt och alla! :D

I övrigt vet jag inte riktigt, jag ska flytta i slutet på maj så det blir körigt att kunna odla i land. Men lite sallad i kruka ska det nog bli i allafall!

Jag har sått första omgången tomat - en sort som heter Sungold och är en otroligt söt och god orange körsbärstomat. Rekommenderas!:love:
Har också sått svartöga.

Båda arterna har grott bra och är redo för plantering i kruka.

Mitt grönsaksodlande får vänta nåt år. Majs blir det men den satte jag ut på en gång förra året och det fungerade bra. I övrigt har vi några hundra kvadrat sandhög att "täcka".
Har satt bolltistlar, backnejlikor, rudbeckia och något "stort-vitt-korgblommigt" som jag saknar svenskt namn på. (Numera även det latinska namnet eftersom jag slängde fröpåsen av bara farten:o)

Sen har jag lavendel, jätteverbenena, lupiner och lite annat smått och gott som ska sättas ut direkt. Orkar inte hålla på att passa alla inomhus.

Odlar inget ettårigt. Här gäller perenner som grejar sol, värme, torka.

Har sått,
2 sorters tomater
paprika
gräslök
basilika

Sen blir det även,
rödbetor, socker ärtor, 3 sorters sallad, buskkrasse och gurkört.

Vilken landsände bor du i? Min pv har försått i flera månader känns det som. Tomater står redan både i växthus och helt ute och sallad har vi ätit färsk :love:

Han är skåning som kanske kan gissas. I Halland har vi fortf minus på nätterna.

:D Här är det en del snö kvar ännu, så jag bor i de norra delarna av landet ;)

Förså tomater och sådant kan du göra ändå och sätta i kruka sedan och ta med flyttlasset :D

Grattis btw till det lyckade husköpet :bump:

Massa :laugh:

Körsbörstomater
Ampeltomat som växer i klasar
"Vanliga" tomater
Zuccini/Squash
Paprika
Chili
Vitlök
Potatis
Salladsblad
Roccula
Nån sorts ärta/böna som jag inte kommer ihåg namn på
Massa örter och groddar

Det mesta bor redan i ute i växthuset

Förså tomater och sådant kan du göra ändå och sätta i kruka sedan och ta med flyttlasset :D

Grattis btw till det lyckade husköpet :bump:

Bra idé! Det skapar ju lite "instant hemmafealing" väl på plats också. I så fall blir det definitivt en cocktailtomatplanta eller två igen.

Tack! Jag planerar redan för ett jordgubbsland. :)

Senast ändrad:

Haha.. Jag kan skicka revor längre fram. Mitt jordgubbsland behöver tuktas "en aning" :angel:

Mina paprikor är ca 15 cm höga, likaså aubergine. De har fått flytta ut på den inglasade farstukvisten dagtid. Tomater ca 6 cm, Tumbling Tom håller sig till sin vana och gror inte i år heller men Moneymaker som ska till växthuset har kommit upp allihop och sedan tyvärr bara en planta gul klase-tomat (Ildi) men tre st röd busktomat (Balkonzauber) och en ynka Tiny Tim, som växer jättelångsamt.

Igår sådde jag gul och grön squash och pumpor, små- samt spagetti och blomsterbönor och gurka, sedan fick jag lite panik över var jag ska förvara det som ska ut "på riktigt" tills det är dags - det är faktiskt nästan 2 månader kvar tills det går att sätta ut och snön ligger tjock fortfarande...

Jag har än så länge sått körsbärs/ampeltomat, vanlig tomat, paprika, smultron, diverse kryddväxter. Tyvärr dödade katterna jordgubbsodlingen...

KL.

Jag sådde för ca. en månad sen clementin kärnor men inget hände så jag var påväg att ge upp men nu när jag städade mitt rum så hittade jag något grönt som tittade upp genom jorden. Vilken lycka äntligen:D

Skuggan_

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka