*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Plockade två fästingar igår..nu har det blivit bulor där dom satt. är detta farligt? ska jag skicka in blodprov o se om hon fått borrelia? tacksam för svar..

Sv: :s

Jag skulle inte göra det, men håll uppsikt så att hästen inte får feber. Får hon det, ring veterinär omgående!

Små bulor kan de få av fästingar utan att det nödvändigtvis blir borelia eller erlichias av det.

i början fick min häst bulor efter vissa fästingar.. kanske bara för att vi bott i norrland tidigare och där fanns inte dessa små skit djur.. så han var ovan vid betten dom ger (kanske eller nått)..

men nu får han inga bulor mer..

/M

okey, kanske jag som är överorolig. faktiskt andra gången under alla våra år som våra hästar fått fästingar..men hon måste fått dem när vi red på berget, för här har vi i princip inga :p

*Gotlandsrusset* skrev:
Plockade två fästingar igår..nu har det blivit bulor där dom satt. är detta farligt? ska jag skicka in blodprov o se om hon fått borrelia? tacksam för svar..

Förra sommaren då min pålla var på bete och vi tittade till henne varannan dag så plockade vi säkert 10 fästingar varje gång. Hon hade en "påse" högst upp baktill på ena frambenet där det alltid satt minst fem fästingar. Denna påsen hade hon sedan i flera månader innan den gav med sig av sig själv. En hårdare knöl var liksom inne i skinnet och man kunde röra på den som en kula och just den kulan blev långsamt, långsamt mindre och mindre. Där var säkert någon slags fästinginfektion men hästen mådde bra hela tiden. Sen plockade vi ju fästingar på andra ställen också men just där i "armhålan" där det är mycket lösskinn var det som ett riktigt fästingbo...usch för fästingar...

Bison skrev:
har man så mkt problem vore kanske switsh ett alternativ.

Ha...det låter som ett diskmedel...i år hittills iallafall har jag ännu inte upptäckt några fästingar. Kanske de hann torka bort då vi hade som varmast? Däremot bromsbett eller annat bett upptäckte vi idag. På insidan ena baklåret högt upp var ett sår och runt såret var svullet. Efter vi transporterat pållan till hingsten så blödde det när vi lastade ur henne och vi blötte och tvättade lite och det gick att klämma ut en hel del blod och till slut även var. Pållan är inte medtagen på något sätt och hon mår prima men det gjorde nog lite ont när vi klämde. Hoppas nu om såret håller sig öppet att varet rinner ut och att det läker.

Min pålle får bulor av alla fästingar. Fast hans bulor försvinner när man plockat bort fästingen. Och när jag säger bulor så menar jag bulor!!! Större än en 5 krona i omkrets.

Det är inget diskmedel. Har du aldrig använt eller hört talas om Switch?? Ett av de vanligaste fästing/knott medlen. Ett hett tips är att du provar antingen detta medel eller exempelvis RB86 och ser om fästingplågan blir lite mindre på din häst.
Ju fler fästingar desto högre risk att hon smittas av nån fästingburen sjukdom.

burton skrev:
Det är inget diskmedel. Har du aldrig använt eller hört talas om Switch?? Ett av de vanligaste fästing/knott medlen. Ett hett tips är att du provar antingen detta medel eller exempelvis RB86 och ser om fästingplågan blir lite mindre på din häst.
Ju fler fästingar desto högre risk att hon smittas av nån fästingburen sjukdom.

Nej...faktiskt inte då jag aldrig behövt använda sådana medel och i år är hon inte alls drabbad av fästingar utan det är mest flugor och broms. Tidigare i sommar var det knotten.

MIn pojke har haft rätt mkt fästingar och aldrig fått bula av det. Men för en månad sen ungefär hade han en stor bula,och den var STOR (som en golfboll, och jag överdriver inte... ) som det satt fästing på. Tog bort den och det kom massa blod och var. Blev också lite orolig och tänkte om dte betydde borrelia eller erlicihias. Han har redan haft det en gång och hade inte ludt med det igen. Men efter en veckan försvann den och han mår prima. Iofs kan det ju komma långt efter, men tror inte behöver något att de får bula, kan vara en vanlig reaktion bara.

*Gotlandsrusset* skrev:

Nej det är inte farligt, håll koll på hästen så att den inte får feber, isf får du till kalla veterinär. Min häst är känslig för Mygg, knott och fästingar och får sånt.

Du har aldrig "behövt" använda såna medel?? Jag tyckte du nyss sa att du kunde plocka klasar med fästingar på din häst förra sommaren.
I ett sånt läge skulle iaf jag anse att ett medel av nåt slag var nödvändigt för att hålla borta dessa djuren från hästen.

burton skrev:
Du har aldrig "behövt" använda såna medel?? Jag tyckte du nyss sa att du kunde plocka klasar med fästingar på din häst förra sommaren.
I ett sånt läge skulle iaf jag anse att ett medel av nåt slag var nödvändigt för att hålla borta dessa djuren från hästen.

Jojo...men inte just det medlet.

Min häst får alltid bulor efter fästingar. De försvinner efter ett litet tag.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
439
Fritid Jag är tydligen en fästingmagnet av oöverträffade mått. I onsdags var jag i skogen och plockade svamp. Iklädd höga lundhagskängor...
Svar
6
· Visningar
524
Senast: Grazing
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 332
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod