Skriver nytt svar då jag av misstag skickade förra efter första meningen och inte lyckas radera det. Varning för jättelångt!
Ridit i princip hela mitt liv. Innan jag kunde gå började jag sitta på mammas storhäst. När jag var fyra fick mamma ta bort sin häst på grund av skada. Jag red då en liten shettis, men det blev inte långvarigt då hästen var för svår för mig och min tvillingsyster. Då hade jag ca ett års uppehåll innan jag fick börja rida min dagisfrökens shetlandsponny. Jag var då ca 5 år. Hästen var busig, men med mammas hjälp och ett par grästyglar fungerade det. Jag red mest ut i skogen och lärde mig rida utan mammas hjälp. Hoppade sådär 30cm och studsade runt lite dressyr.
Jag red regelbundet i några år, men när jag började växa ur hästen blev tillfällena färre och färre. Mammas intresse sjönk också allt mer och tillslut red jag ingenting längre. Som 10/11-åring började jag på ridskola. Gruppen var en "JR2" där man ungefär kunde rida utan ledare i alla gångarter. Jag kunde inte ställa hästen, kunde inga skolor och kunde inte skilja på att fatta höger eller vänster galopp - bara fatta någon av dem.
Jag lärde mig fort på ridskolan, läste allt jag kom över och frågade min klasskompis med egen häst om allt mellan himmel och jord. Efter ca ett år (tror jag) fick jag byta till en svårare grupp. Jag hade då också haft en sköthäst privat i ett halvår och bad hästens ägare att få rida ett pass och träna på skolor som den svårare gruppen redan jobbat med. Det fick jag och sedan undrade ägaren om jag inte ville bli medryttare på hästen. Det var klart jag ville det! Ett år efter att jag börjat på ridskolan gick jag alltså i en "JR3" och började lära mig rida hästarna i form kortare stunder samt kunde fatta rätt galopp, ställa och böja samt rida bla skänkelvikning.
Ett år senare gick hela min ridgrupp från "JR3" till "JR4". Då red jag min medryttarhäst i stadig form, tränade lite privat på den och red ridskolehästarna i form. Jag startade en pay and ride på en ridskolehäst och nådde 68% i LC1 vilket jag var otroligt glad över. Bytte också medryttarhäst här till en som krävde lite mer utbildning i dressyren, men var säker i hoppningen. Detta var på hösten.
Under den kommande våren blev jag medryttare på den gamla hästen också och red två häst ridningen på ridskolan över våren och sommaren. Sedan ville den första hästens ägare att den hästen skulle gå i pension och ev. säljas, så jag red återigen bara den andra hästen.
Nu har det gått några månader sedan jag slutade rida den första hästen och jag tränar för tränare på den andra hästen samt har fått kontakt med en tjej där jag rider hennes hopphäst på ca 180cm i mkh och utbildar hennes dotters 7åriga b-ponny-sto.
Jag tränar just nu mycket galoppombyten, rider i princip alla hästar i stadig form, kan de vanliga skolorna och hoppar banor på 80cm utan problem. Vill hoppa högre, men har inte fått det då jag mest ridit äldre eller mindre hästar på ridskolan, min medryttarhäst har en gammal frambensskada som gör att han inte får hoppa så högt och jag inte har ridit speciellt länge i det andra stallet. Vill inget hellre än att tävla "riktiga" tävlingar, men har ingen häst som jag får tävla. Planen är Strömsholms Ridgymnasium efter grundskolan. Är nu 13 år, fyller 14 i februari.
Ursäkta långt svar, blir oftast så när jag börjar skriva.