Ryttarkänsla

Sv: Ryttarkänsla

Att rida hästen på känsla och inte så mycket teknik. Du känner dig fram och vet hur det ska kännas när det känns rätt.

Man är samspelt med hästen. Känner att hästens kropp "växer ihop" med sin egen och har kontroll.

Ryttarens förmåga att känna hur man ska rida en häst på bästa sätt, typ kunna komma på hur man rider en ny häst.

Att kunna rida på känsla och känna efter hur hästen fungerar, samt att känna av timingen i signalerna till hästen så att samspelet fungerar...luddigt men...

Att kunna känna hur hästen funkar och därmed använda rätt hjälper och signaler i rätt ögonblick (att känna vad som behövs när). Att få ett samspel med hästen utan att använda tvång, och "bli ett" med hästen.

Jag håller med.

Att kunna känna hur hästen funkar och därmed använda rätt hjälper och signaler i rätt ögonblick (att känna vad som behövs när). Att få ett samspel med hästen utan att använda tvång, och "bli ett" med hästen.

Att man har hittat rätt "Timing" för sina hjälper. Att kunna känna vad som behövs (och när) utan att behöva tänka att man ska göra det.

Det tycker jag är att ha ryttarkänsla.

Självklart ska man ju även ha en bra egen balans, men utan det kan man inte heller ge hästen rätt signaler, så det är ju ganska självklart, men kanske värt att nämnas i alla fall.

Att man är ett med hästen. Det ska liksom inte synas att man gör något och det ska se jätteenkelt ut ;)

En ryttare utan ryttarkänsla kan lära sig ridteknik och bli en hyfsat bra ryttare, men man kan inte lära ut timing. En ryttare med ryttarkänsla har en naturlig känsla för hästens kropp och kan läsa dess rörelser via sin egen kropp och inverka i momentet, inte efter momentet. Jämför med en person med bollkänsla. Den personen kan på ett naturligt sätt läsa av bollen och befinna sig på rätt ställe i rätt ögonblick. Timing kommer med känsla, med teknik utan känsla ligger man oftast steget efter.

Att känna när man ska göra vad och vid vilka tillfällen man kan kräva vad av vilken häst o.s.v.

Man kan alltid lära sig en teknik men utan känslan för det man gör kan man inte utnyttja tekniken till fullo.
Känsla är helt enkelt .. just en känsla. Känna EXAKT när vad ska göras o.s.v.

Vissa säger att det går att träna fram och vissa säger att man föds med det.
Jag håller med båda till viss del ..

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
154
Senast: Jeps
·
Kropp & Själ Vad betyder ordet mindfulness för dig? Är det något som finns närvarande i ditt liv? Beskriv gärna hur!💫💖
5 6 7
Svar
121
· Visningar
3 498
Senast: Palermo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära". På dejtingappar beskriver endel...
Svar
6
· Visningar
455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka