Ryttarhantering??

P

pellepop

Nu är det så att jag är i ett privatstall ganska mycket.... Alla där vet ju att jag är gröön, jag kan fråga vad jag behöver veta och allt sånt... Men jag behöver lite grundläggande "vett och ettikett" i själva förhållandet till själva ryttarna, osv.. Hppas ni förstår....
Har ju märkt att hästfolk, är ju liite speciella, och man vill ju kunna föra sig... :bump:

Sv: Ryttarhantering??

Städa undan dina grejor.
Håll fingrarna från andras grejor.
Le och var hövlig.
Erbjud din hjälp om den behövs.
Inse att folk har häst på olika sätt.
Ge andras hästar komplimanger (funkar alltid!). :D

Inte skiljer sig hästägare/ryttare från "vanligt" folk. :confused:

Normal vett och etikett är ju det som gäller.

Förutom "majolas" råd så får du lite till.

Be gärna om råd/idéer om du har ngt problem.

Som alla husdjursägare så är även hästägarna väldigt känsliga för kommentarer/kritik mot sina hästar och kommentarer/kritik mot hanteringen/skötseln av sina älsklingar.

I stället för att kritisera/kommentera vad dom gör med sina hästar så kan du fråga varför dom gör si eller så.
Ge aldrig "råd", utan fråga om du får komma med ett förslag om du är SÄKER på att du kan se en lösning på ngt problem.

Majola hade bra tips...
Däremot ska man aldrig ifrågasätta en annan
persons hästhantering så länge det inte kan bli
farligt... Hästfolk är ett lättstött släkte :D

fälttävlansnörd skrev:
Hästfolk är ett lättstött släkte :D
Jotack, det har jag erfarit fler än en gång, ge gärna råd som är uppåt väggarna. Var obstinat som sjutton men se till att ha flyktvägen fri innan för det kan komma lågt flygande borstar, och se upp om du kommenterar något så inte personen håller en longerpisk i näven. Det gör ONT ! :eek:

OBS! Hittills är det ironi över inlägget men jag har testat alla varianterna och dom ger effekt vill jag lova så det är inte alls svårt att starta pajkastning i den högre skolan i ett stall. :devil:

Framför allt: ta ingenting så allvarligt för poängen med en hobby är ju att ha kul och får man omgivningen med sig så kan man faktiskt garva åt det mesta. Jag har upplevt några av mina bästa stunder tillsammans med hästfolk. :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 853
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 117
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur