Sv: Ryttarens sits
Jag tycker det är svårt att säga när jag inte ser dig framför mig, det kan ju lika väl bero på en illapassande sadel som något annat. och jag är absolut ingen sittsexpert heller, jag vet bara vad som fungerar för mig.
Men Jag har alltid som grundtanke att första steget till en bra sits är att öppna upp bäckenet, för innan dess är det omöjligt att sitta bra, och jag tycker att för många har för bråttom att bli duktiga och slarvar med denna detalj och många problem i sitsen härrör från ett sännt bäcken. Så det problem med att tippa fram kan ju mycket väl komma därifrån. När bäckenet är öppet sitter man ju djupt ner i sadeln och känner ganska lätt sina två sittben, och bäckenet hamnar i balans. Om du känner att du liksom sitter lite ovanför sadeln och blir uppskjuten (kan inte möta upp hästens rörelser) så måste du börja där, tänkt inte på något annat förän du kommit ner i sadeln. Många sitter ju kutryggade och framåtlutade för att bäckenet är spännt och därför inte fungerar som stötdämpare, då måste man ju vinkla överlivet och böja ryggen för att ta emot stötarna där istället (man vill ju inte gärna ta rörelsen i nacken
)
Prova göra de övningarna jag skrev om, och tänk inte så mycket på hur det ser ut, bara känn efter, lägg märke till din kropp, var känns det jobbigt?
Ok, om du sitter i balans med bäckenet men ändå sitter och lutar dig framåt, kan det ju vara så att du har för dåliga muskler i ryggen, och en naturligt dålig hållning. Då måste du börja tänka på din hållning konstant och inte bara när du sitter på hästen. Men om vi låtsas att du sitter på hästen nu, och gör de mentala övningarna jag pratade om innan, så kommer du att ha huvudet lyft och ögonen framåt, om du har ett avslappnat bäcken och ögonen framåt har du kommit mycket långt till en balanserad sits, de flesta som tippar framåt sitter ju ofta och stirrar ner i manken, och om du inte har några problem dr så har du ju antagligen en ganska god sits redan här där hästen har möjlighet att röra sig i balans och utan spänningar.
Så igen, du har ett avslappnat bäcken och tittar rakt fram; om du är framåtlutad i det här läget så måste det vara för att du sitter med kutrygg, så nästa steg är då; axlarna. Där är många också spännda, och sitter och liksom skjuter fram axlarna. så sätt dig och börja rulla dem, känn efter spänning och lär dig slappna av. Och när du känner att avslappning börjar komma så tänk på att liksom dra dem bakåt, är du normalt kutig så kommer det kännas onaturligt lång bak, men försök börja tänka på att hålla dem bakåt och gör om detta till den naturliga ställningen för dina axlar, om axlarna är bakåt kommer svanken automatiskt att följa med och skjutas fram och då får en rak rygg.
När allt det här sitter är det dags att börja bekymmra sig om benen och skänkelläget, och musklerna i dem för att suga sig fast i sadeln. Men min högst personlig upplevelse, jag är ju som sagt absolut inte någon fantastisk sitstränare, är att man måste ta det i den här ordningen.
1) blick + bäcken
2) axlar + svank
3) skänkelläge
och i alla dessa skeden så måste man ju leta efter sin balans och leta efter den här pendlen som alltid ska gå genom kroppen och stödja upp en. Och sitter du framåtlutar efter det här då vete katten
Hoppas att du kan hitta något värdefullt någonstans i min lila uppsatts hehe, Lycka till!