Ryttarens sits

Sv: Ryttarens sits

Rumpnissen skrev:
Men jag står fasst vid att kan du inte sitta korrekt i en allroundsadel så har du ingen bra sits.

Jag håller med dig, man ska kunna ha en bra sits i oavsett sadel. Det ska inte spela någon roll om det är hopp, dress vanlig stübben lr vad det nu kan vara, om man som en i ett inlägg inte får ont av en hård sadel.

Håller med dig Rumpnissen med en liten modifikation (heter det så hahaha) Att man som ryttare ska kunna sitta bra och behålla balansen i de flesta sadlar håller jag absolut med om. Men det jag menade var att min sadel som jag fick med vid köpet visade sig luta framåt på hästen...även utan ryttare. Då är det inte lätt för ryttaren att sitta korrekt heller om sadeln ligger helt galen.

Har man en sadel som ligger bra på hästen då är det lättare att få en bättre sits och balans samtidigt:)

Kramis

Senast ändrad av en moderator:

Jacky skrev:
Håller med dig Rumpnissen med en liten modifikation (heter det så hahaha) Att man som ryttare ska kunna sitta bra och behålla balansen i de flesta sadlar håller jag absolut med om. Men det jag menade var att min sadel som jag fick med vid köpet visade sig luta framåt på hästen...även utan ryttare. Då är det inte lätt för ryttaren att sitta korrekt heller om sadeln ligger helt galen.

Har man en sadel som ligger bra på hästen då är det lättare att få en bättre sits och balans samtidigt:)

Kramis

Absolut, jag försökte även poängtera det. :D Ligger inte sadeln bra på hästen blir följden ofta att det är svårare/omöjligt att sitta korrekt!

Rumpnissen skrev:
Absolut, jag försökte även poängtera det. :D Ligger inte sadeln bra på hästen blir följden ofta att det är svårare/omöjligt att sitta korrekt!

Läste ditt inlägg senare igen och då såg jag att du ju sa det :angel: ääääähhhh .....du känner ju mig så du vet att jag inte menade illa ;)

Kramkram:)

I traven kan du tänka att hästen växelvis puttar upp höger/växenlvis vänster skinka. Du ska sitta jämt över skinkorna och bara låta dem puttas med i rörelsen. Om du har en häst som du kan göra det här med längre tygel på så är det kul, men svårt... Det beror dock helt på hästen. Ganska låg och avslappnad form ska det va! Du får aldrig blockera traven med sitsen. Skinkorna SKA upp.

Varför skulle man inte behöva bra balans för att få en bra dressyrsits?:confused:

Nej självklart ska du ha balans när du rider dressyr också!! skrev lite fel.. men det ja menade är att det inte är samma form av balans, när du har korta läder och står i lätt sits så har du den större delen av balansen i stigbyglarna, det har du inte på samma sätt som när du sitter ner med längre läder! see my point!? :P

Jag har väll inga konkreta tips. Jag tycker det absolut bästa är att försöka hitta en tränare så man kan få hjälp att jobba med sina svagheter. Balansträning är dock alltid bra.

Min tränare är ovärderlig för mig, så fantastisk duktig, jag är så glad att jag har henne :love: :bow: Man blir verkligen så motiverad såväl före som efter ett ridpass för henne.

Saxat från hennes hemsida:
"Dressyrträning sker med fokus, sedan 15 år tillbaka,
på det internationella sättet att träna ryttare och hästar
dvs.rörelsemekaniken hos ryttare och häst, var för sig och som ekipage
- för att få en god sits och en mjuk hand.

Vi har Balkenhol - Anki van Grunsven - Hans-Heinrich Müller - Kyra Kyrklund som förebilder"

Jag har ett häfte som man köper på svenska ridsportförbundet (men vi fick det av skolan) som heter Ryttarens sits och balans. Skrivet av Strömsholmslärarna Mari Zetterqvist Blokhuis & Agneta Aronsson. Där finns många bra övningar att använda för en bättre sits.

Håller med :)

Min medryttarhästs sadel satt nämnligen inte bra så jag har ridit barbacka i ett par månader. Har nu riktigt bra balans :angel:

Håller med... Barbacka är bra, om hästen inte får ont i ryggen av sittbenen bl a. Rider man hästen framför skänkeln så får man på köpet en bra/bättre sits.

När jag haft en svacka har det hjälp att sluta tänka så mycket på att vara korrekt, man ska inte tänka "slappna av, slappna av, slappna av," eller "sträck på mig" eller "lyft blicken" eller var problemet nu ligger. (jag tycker ofta att dessa hänger ihop) man ska helt enkelt ge hästen långa tyglar och bara andas, och på det viset få spänningarna att försvinna och känna hur man sjunker ner i sadeln och bäckenet öppnas upp. Efter det ska man börja rida kringelkrok spår, börja i skritt, och när detta sitter gå över i långsam trav, (gallop är överkurs :p)

krixet med denna övning är att du ska fortfarande låta dina tyglar hänga, det betyder att du måste planera din ritt mycket noga för att hästen skall kunna följa dig, när du rider i padocken skall du alltid ligga ett halvt varv före i tanken. Detta ställer höga krav på dig som ryttare och framförallt blir det en förutsättnnga att du har lyft blick. Jag brukar vara super koncentrerad md blicken ett moment framför där jag och hästen är (om vi rider krokiga vägar, när man följer spåret ca ett halvt varv framför som sagt) och liksom se en bild av mig och henne göra de saker jag vill göra när vi är där den mentala bilden befinner sig. Detta gör att hästen så småningom lär sig tyda ditt kroppsspråk, de är ju faktiskt så känsliga att de kan läsa av de små signaler vår kropp sänder ut när vi är koncentrerade på en viss sak. Om jag till exempel vill stanna så fäster jag bicken på platsen jag vill göra halten och ser en bild hur jag och hästen står still där. När ens ridning blir så planerad kommer hästen aldrig att bli överaskad och man slipper mycket spänningar hos den (som sedan vandrar upp i din kropp) Denna övning gör det också naturligt för dig att rida med lyft blick, och detta i sin tur gör under för balansen, även att spänningarna försvinner gör under för dito.

En annan övning som jag tycker är bra för balansen är att rida på en liten volt (långa tyglar givetvis) här föreställer man sig sitt inbillade jag ett halvt varv framför. När man ridit ett varv rider man rakt igenom volten och byter varv, sedan rider man alltid rakt igenom volten på samma punkt. Detta finner jag verkar otroligt avslappnade och balansgivande för både häst och ryttare :)

När man kommit såhär långt i sin ridning, den sker avslappnat, och man kan med lätthet rida små och snirkliga vägar och göra halt med hästen utan problem på långa tyglar, i en lugn och sansad trav, det är först då jag anser att man är tillräckligt duktig och har en tillräckligt bra grund för att börja korta tyglarna och börja koncentrera sig på de mer tekniska aspekterna av sin sits och ridning.

Det här med att bli framåtlutad i lättridning tror jag beror på två saker 1) spänningar i bäcken (no shit sherlock, är jag bekymmrad över spänningar :p ) och en missuppfattning över hur man rider lätt. Jag tycker många bara studsar upp och ner och tycker att det enda problemet med lätt sits är att sitta på rätt ben. Jag anser att lätt sits är skitsvårt. Här har man ju en ytterst begränsad tid på sig att säga hästen allt det man vill ha sagt med sisten. Hur länge man sitter ner bestämmer tempot, man måste sjunka ner ordentligt för att kunna föredla sitt avspännda bäcken till hästen så att den också går utan spänningar, man måste vrida om sitt bäcken om hästen t. ex skjuter ut en bog och rätta till det..... för att klara allt det här så måste man ju vara avspännd och kunna sjunka ner djupt i sadeln, och ligger man på den nivån åker inte överlivet fram för det förstör ju balans pluss kommandona.

Och sist men inte minst, skaffa tränare! Man måste ha någon som tittar på en, man är ju så blind för sina egna misstag

Det här var några korta :angel: tips från mig :)

Om man harproblem med att man lutar sig framåt då? Jag har blivit bättre när jag fått tillgång till speglar och tränare, men jag fallerfortfarande gärna framåt, framförallti traven... Finns det något mankan trixa med eller är det bara att se till att komma ihåg att man ska rätapå sig?

Prova om du sitter likadant med en annan sadel. Många ryttare underskattar sig själva när det i själva verket beror på att det är utrustningen det beror på eller att hästen inte rör sig korrekt ex p g a att den har ont/är spänd.

Jag tycker det är svårt att säga när jag inte ser dig framför mig, det kan ju lika väl bero på en illapassande sadel som något annat. och jag är absolut ingen sittsexpert heller, jag vet bara vad som fungerar för mig.

Men Jag har alltid som grundtanke att första steget till en bra sits är att öppna upp bäckenet, för innan dess är det omöjligt att sitta bra, och jag tycker att för många har för bråttom att bli duktiga och slarvar med denna detalj och många problem i sitsen härrör från ett sännt bäcken. Så det problem med att tippa fram kan ju mycket väl komma därifrån. När bäckenet är öppet sitter man ju djupt ner i sadeln och känner ganska lätt sina två sittben, och bäckenet hamnar i balans. Om du känner att du liksom sitter lite ovanför sadeln och blir uppskjuten (kan inte möta upp hästens rörelser) så måste du börja där, tänkt inte på något annat förän du kommit ner i sadeln. Många sitter ju kutryggade och framåtlutade för att bäckenet är spännt och därför inte fungerar som stötdämpare, då måste man ju vinkla överlivet och böja ryggen för att ta emot stötarna där istället (man vill ju inte gärna ta rörelsen i nacken ;))

Prova göra de övningarna jag skrev om, och tänk inte så mycket på hur det ser ut, bara känn efter, lägg märke till din kropp, var känns det jobbigt?

Ok, om du sitter i balans med bäckenet men ändå sitter och lutar dig framåt, kan det ju vara så att du har för dåliga muskler i ryggen, och en naturligt dålig hållning. Då måste du börja tänka på din hållning konstant och inte bara när du sitter på hästen. Men om vi låtsas att du sitter på hästen nu, och gör de mentala övningarna jag pratade om innan, så kommer du att ha huvudet lyft och ögonen framåt, om du har ett avslappnat bäcken och ögonen framåt har du kommit mycket långt till en balanserad sits, de flesta som tippar framåt sitter ju ofta och stirrar ner i manken, och om du inte har några problem dr så har du ju antagligen en ganska god sits redan här där hästen har möjlighet att röra sig i balans och utan spänningar.

Så igen, du har ett avslappnat bäcken och tittar rakt fram; om du är framåtlutad i det här läget så måste det vara för att du sitter med kutrygg, så nästa steg är då; axlarna. Där är många också spännda, och sitter och liksom skjuter fram axlarna. så sätt dig och börja rulla dem, känn efter spänning och lär dig slappna av. Och när du känner att avslappning börjar komma så tänk på att liksom dra dem bakåt, är du normalt kutig så kommer det kännas onaturligt lång bak, men försök börja tänka på att hålla dem bakåt och gör om detta till den naturliga ställningen för dina axlar, om axlarna är bakåt kommer svanken automatiskt att följa med och skjutas fram och då får en rak rygg.

När allt det här sitter är det dags att börja bekymmra sig om benen och skänkelläget, och musklerna i dem för att suga sig fast i sadeln. Men min högst personlig upplevelse, jag är ju som sagt absolut inte någon fantastisk sitstränare, är att man måste ta det i den här ordningen.

1) blick + bäcken
2) axlar + svank
3) skänkelläge

och i alla dessa skeden så måste man ju leta efter sin balans och leta efter den här pendlen som alltid ska gå genom kroppen och stödja upp en. Och sitter du framåtlutar efter det här då vete katten :D

Hoppas att du kan hitta något värdefullt någonstans i min lila uppsatts hehe, Lycka till! :)

Jag håller helt med dig, en bra sadel är ju det första och helt nödvändiga steget för en bra sits, jag kommer ihåg första gången jag satt i en bra sadel och vilken otrolig förändring det blev i sitsen på grund av det.

Och om hästen är spänd på grund av att nått är snett på den så måste det ju såklart fixas till först. Men om det bara är spänningar, ja det är klart att det påverkar ryttaren och det blir som en ond cirkel, men man kan ju inte kräva att hästen är den som ska börja slappna av. Det är ju ryttaren som är ledaren och ryttaren som vill rida, så man måste ju börja med att bli lösjord sjlv innan hästen kan bli det

Jag håller helt med dig, en bra sadel är ju det första och helt nödvändiga steget för en bra sits, jag kommer ihåg första gången jag satt i en bra sadel och vilken otrolig förändring det blev i sitsen på grund av det.

Och om hästen är spänd på grund av att nått är snett på den så måste det ju såklart fixas till först. Men om det bara är spänningar, ja det är klart att det påverkar ryttaren och det blir som en ond cirkel, men man kan ju inte kräva att hästen är den som ska börja slappna av. Det är ju ryttaren som är ledaren och ryttaren som vill rida, så man måste ju börja med att bli lösjord sjlv innan hästen kan bli det

Precis, ryttaren måste bli avspänd för att hästen ska kunna bli avspänd, men det kan även fungera tvärtom om det är hästen som har kommandot under ridningen. Då sitter ryttaren och spänner sig eftersom h*n känner att denne inte har så mycket inverkan som h*n skulle vilja. Hästen framför ryttaren och alert för ALLA hjälperna.

ok, det har jag inte hört om förut, spännande, tänk att ha en sån läromästare :)

Du ska ju vara i balans med hästen, din tyngdpunkt och hästens, annars blir det spänningar. Om du lutar dej fram kommer hästen att lägga vikt framåt.

Vet inte om du menar i lättridning eller när du sitter i trav. Om man lutar sej frma när man sitter blir det ju väldigt obekvämt och fel så i ren självbevarelsedrift borde du räta upp dej bakåt. Så jag antar att det är lättridningen?

Det kan bli en ond cirkel tror jag om hästen känns seg och du i ren reflex lägger dej "före":angel: fast du egentligen ska rida fram den bakifrån. (ju segare blir alltså hästen = ond cirkel)

Det är inte så vanligt att man hänger fram på en häst som jobbar energiskt framåt själv, tror jag.

När du hänger fram flyttar du alltså fram hästen på bogarna.
Försök att inte jobba så mycket i lättridningen utan låt hästen gå framåt själv och lägg ev till spö en gång om den inte jobbar framåt.
Känn att du står stadigt i stigbyglarna utan att knipa eller ramla framåt eller bakåt. Känn att hästen inte saktar av eller ilar iväg utan bara stadigt framåt.
Lyft inte så mycket ur sadeln, utan känn när du är i balans att hästen skjuter upp dej en bit, men ha rumpan nära sadeln. Om du känner efter märker du nog när överliget är rätt, när hästen kan gå i lugn balans utan att falla fram eller ila iväg.
Känn efter istället för att bara titta i spegeln.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
466
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka