Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DressyrBecca skrev:Det va nåt nytt..?
Man ska väl ändå sitta rak i ryggen och vara avslappnad, utan att varken svanka eller kuta?
Båda fallen är som jag ser det lika allvarliga, då man placerat bäckenet i fel lutning och kan då inte inta någon aktiv sits.
Det mesta av ridningen sitter ju just i sätet, och ett felplacerat bäckene gör det ju jättesvårt att inverka rätt.
Jacky skrev:I början när jag köpte min häst ramlade/lutade jag också framåt hela tiden. Sadeln vi fick med på köpet tyckte jag inte låg bra på min häst. Någon kom hem till mig för att kolla den på hästen och under ridningen.....det visade sig att sadeln var helt galen för hästen men dessutom för mig med. Sedan köpte jag en annan sadel (dressyr) och guuuud vilken skillnad! Ofta beror det på sitsen, man vill driva hästen genom att luta sig framåt även om det inte alls fungerar så. Det är typ en reflex Men sadeln påverkar ryttarens sits också. Nu säger jag inte att min sits är perfekt....men sedan jag bytte sadel har den blivt myyyyyycket bättre.
Kanske värd att prova någon annans sadel som passar din häst?
Jacky
Lancet skrev:Men en sadle som passar både dig och hästen är ju en jättestor fördel, jag sattsar ganska mycket pengar för att få en sadel som både jag och hästen trivs med.. Jag måste ha sadlar med en mjuk sits och kan inte rida i tex stübben sadlar, för då sitter jag som en kråka..detta beror inte på att jag har en dålig sitts utan för att sadlen helt enkelt inte passar mig då jag i mellanåt har stora problem med min rygg och undviker då gärna sadlar som förrvärar detta...
sen tycker jag det är viktigt att när man köpt sadel så ska man kolla den i mellanåt och om den inte ligger lika bra längre så får man prata med en sadel doktor som fixar det...
för har man en sadle som inte ligger rätt på hästen så kan det ändra ryttarens sitts märkte att mina skänklar åkte bakåt i ena sadlen men inte andra och då kom han och titta på sadlen och såg att hästen ändrat sig så att sadlen hade flyttat sig lite och han fixa det med lite stoppning och vips så var mina skänklar där de skulle vara igen.. så det är inte fel att kosta på sig en bra sadel!!
Serioko skrev:Jag sitter mycket sämre i en allround sadel än i en dressyr. Jag tror att det bland annat beror på en ganska dålig sits och att jag kommer ner bättre i en dressyrsadel. Ju mer jag kommer ner desto mer slappnar jag av, vilket jag inte riktigt kan göra i en vanlig, jag vet inte varför riktigt, så därför investerade jag i en bra dressyrsadel och den var väldigt dyr.
Men jag köpte den ju framförallt för att min häst verkligen passade i den och det var ju bara ett plus att jag älskade den också. Och jag tycker nästan att det är värt det då.. om det förbättrar både hästen och mig.