Ryttarens sits

Sv: Ryttarens sits

Om man har problem med att inte kunna hålla händerna stilla, så är ett tips att hålla ett spö "under tummen".. Man håller alltså händerna precis som vanligt fast man placerar ett spö på dem.. Uppgiften är sedan att hålla spöet rakt, åt alla vinklar; upp, ner och i sidled..
Jobbigt, men nyttigt! ;)

Och, för er som gett upp totalt så har jag sett något så korkat som ett säkerhetsbälte som var specialgjort för att sättas på sadeln och motverka "studsande" i nedsittning i trav.:rofl:

Och sidan erbjöd också snören att låsa fast fötterna vid sadelgjorden för fladdriga skänklar och något att sätta fast oroliga händer vid. Allt till ett pris förstås...

Hur korkad får man bli?

Jo, det verkar inte speciellt smart att spänna fast sig själv överallt. Då spänner man sig ju iallafall bara det att man sitter kvar.

Jag red idag och provade med att börja i skritt.. jag kom till skritt. haha. Men det var nyttigt och nu kan jag iallafall skritta med en sån bra sits jag själv kunde få till (med hjälp av ridhusspeglar och proffsig kompis). Hästen tyckte att det var förbaskat tråkigt.. Min häst är ju halt så jag har en annan på foder just nu.

:)

DressyrBecca skrev:
Det va nåt nytt..?:confused:
Man ska väl ändå sitta rak i ryggen och vara avslappnad, utan att varken svanka eller kuta?
Båda fallen är som jag ser det lika allvarliga, då man placerat bäckenet i fel lutning och kan då inte inta någon aktiv sits.
Det mesta av ridningen sitter ju just i sätet, och ett felplacerat bäckene gör det ju jättesvårt att inverka rätt.

Jaa.. de beror ju kasnke på hur man hade sitsen innan.
Jag har en ovana att sitta långt bak i sadeln och falla framåt.
Ju längre och ju mer hästen går på bogarna desto mer lutar jag mig framåt.
Så jag fick tipset att "lådsas" som om jag var gradiv och tänka på den dära magen.
Dåå kom jag fram med rumpan och bäckenet i sadeln, svankade (inte maximalt, men lixom bekvämt mkt).

Håller med om att tränare är för rädda att rätta ryttaren. Jag har varit med om samma som du med en gammal militär som körde stenhårt med grunden (sitsen) för många år sen. Red för honom några gånger bara, men det satt i länge. Första gången blev det bara skritt o lite trav. (O jag som var så nöjd med våra öppnor, slutor o piruetter i galopp som jag hade tänkt impa med :crazy: ) Jag fick snällt jobba med sitsen i skritt och lite trav mot slutet, innan han var nöjd :o . Men det var nyttigt för jag kom ihåg det han tjatade om länge. Och sen kom de dåliga ovanorna smygande tillbaka:angel:

I början när jag köpte min häst ramlade/lutade jag också framåt hela tiden. Sadeln vi fick med på köpet tyckte jag inte låg bra på min häst. Någon kom hem till mig för att kolla den på hästen och under ridningen.....det visade sig att sadeln var helt galen för hästen men dessutom för mig med. Sedan köpte jag en annan sadel (dressyr) och guuuud vilken skillnad! Ofta beror det på sitsen, man vill driva hästen genom att luta sig framåt även om det inte alls fungerar så. Det är typ en reflex:) Men sadeln påverkar ryttarens sits också. Nu säger jag inte att min sits är perfekt....men sedan jag bytte sadel har den blivt myyyyyycket bättre.

Kanske värd att prova någon annans sadel som passar din häst?

Jacky

Jacky skrev:
I början när jag köpte min häst ramlade/lutade jag också framåt hela tiden. Sadeln vi fick med på köpet tyckte jag inte låg bra på min häst. Någon kom hem till mig för att kolla den på hästen och under ridningen.....det visade sig att sadeln var helt galen för hästen men dessutom för mig med. Sedan köpte jag en annan sadel (dressyr) och guuuud vilken skillnad! Ofta beror det på sitsen, man vill driva hästen genom att luta sig framåt även om det inte alls fungerar så. Det är typ en reflex:) Men sadeln påverkar ryttarens sits också. Nu säger jag inte att min sits är perfekt....men sedan jag bytte sadel har den blivt myyyyyycket bättre.

Kanske värd att prova någon annans sadel som passar din häst?

Jacky

Tänkte samma sak. Man bör ha en sadel som man sitter bra i.

Nu menar jag inget personligt mot dig Jacky, men spinner vidare lite. ;)

Att ha en sadel som passar hästen är naturligtvis a och o för sitsen och därmed också för all dressyr. Vad jag därimot märker, väldigt ofta, är att folk inte huvudsakligen letar efter en sadel som passar hästen utan som ska passa sig själv. Naturligtvis är det en fördel att man har en sadel med rätt tumtorlek och jag kan t ex inte rida i Dominussdalar eftersom jag har på tok för kraftiga lår och korta ben, mina knän hamnar mitt på stöden som ska vara framför benen. :crazy:
Men när folk spenderar dyra pengar på en sadel som automatiskt sätter dom korrekt i sadeln tycker jag det gått lite långt. Har sett hundratals med exempel där folk sitter otroligt bra i sina egna sadlar men så fort de kommer upp i en annan sadel kan de knappt sitta upprätt. Vill bara slå ännu ett slag för sitsträning och inte försöka lösa problemet med dyra sadlar.:D

Tja när man har en bra sadel så lär man sig ju att sitta bra och avslappnat i den.
När man lärt sig det och sedan sätter sig i en sadel som placerar en fel så blir det ju tokigt.

Jag har liten rumpa, måste ha djup sits för att få stöd. Min ridning blir inte alls ilka bra i en mer plan sadel, även om jag naturligtvis kan klämma mig fast i en sådan med.

Men en sadle som passar både dig och hästen är ju en jättestor fördel, jag sattsar ganska mycket pengar för att få en sadel som både jag och hästen trivs med.. Jag måste ha sadlar med en mjuk sits och kan inte rida i tex stübben sadlar, för då sitter jag som en kråka..detta beror inte på att jag har en dålig sitts utan för att sadlen helt enkelt inte passar mig då jag i mellanåt har stora problem med min rygg och undviker då gärna sadlar som förrvärar detta...

sen tycker jag det är viktigt att när man köpt sadel så ska man kolla den i mellanåt och om den inte ligger lika bra längre så får man prata med en sadel doktor som fixar det...

för har man en sadle som inte ligger rätt på hästen så kan det ändra ryttarens sitts märkte att mina skänklar åkte bakåt i ena sadlen men inte andra och då kom han och titta på sadlen och såg att hästen ändrat sig så att sadlen hade flyttat sig lite och han fixa det med lite stoppning och vips så var mina skänklar där de skulle vara igen.. så det är inte fel att kosta på sig en bra sadel!!

Lancet skrev:
Men en sadle som passar både dig och hästen är ju en jättestor fördel, jag sattsar ganska mycket pengar för att få en sadel som både jag och hästen trivs med.. Jag måste ha sadlar med en mjuk sits och kan inte rida i tex stübben sadlar, för då sitter jag som en kråka..detta beror inte på att jag har en dålig sitts utan för att sadlen helt enkelt inte passar mig då jag i mellanåt har stora problem med min rygg och undviker då gärna sadlar som förrvärar detta...

Naturligtvis skall man inte ha en sadel som man får ont av, som jag skrev, för mig är det en fysisk omöjlighet att rida i en Dominussadel. MEN har man en korrekt sits så sitter du korrekt i de flesta sadlar, och behöver ingen 15000 kronors sadel för att sitta rätt. Vad jag menar är att en bra sadel är ingen genväg till en bra sits. Många "fuskar" där. Tänk dig en elitryttare, de riktigt bra kan ju sitta rätt i alla sorters sadlar. Min mening är att du ska kunna sitta lika korrekt utan sadel som med. (Förutsatt att hästens ryggrad inte skaver mellan skinkorna, då är det lite jobbigt. ;) )

sen tycker jag det är viktigt att när man köpt sadel så ska man kolla den i mellanåt och om den inte ligger lika bra längre så får man prata med en sadel doktor som fixar det...

för har man en sadle som inte ligger rätt på hästen så kan det ändra ryttarens sitts märkte att mina skänklar åkte bakåt i ena sadlen men inte andra och då kom han och titta på sadlen och såg att hästen ändrat sig så att sadlen hade flyttat sig lite och han fixa det med lite stoppning och vips så var mina skänklar där de skulle vara igen.. så det är inte fel att kosta på sig en bra sadel!!

Absolut, det håller jag verkligen med om! Precis som jag skrev.

Det är lättare att sitta korrekt utan sadel än i en sadel som placerar en fel :angel:

Tycker jag! (sann barbackafantast)

Absolut! :idea: Håller med, visst är det lättare. Men kan du sitta rätt så kan du också sitta rätt i en "sadel som placerar dig fel" inom rimliga gränser. Hur sadeln än placerar dig så ska de grundläggande stenarna alltid funka.

Då menar vi typ samma ju:idea: Stör mig på folk som inte kan sitta alls som bara tjatar om att det är sadlens fel...:smirk:

Jag sitter mycket sämre i en allround sadel än i en dressyr. Jag tror att det bland annat beror på en ganska dålig sits och att jag kommer ner bättre i en dressyrsadel. Ju mer jag kommer ner desto mer slappnar jag av, vilket jag inte riktigt kan göra i en vanlig, jag vet inte varför riktigt, så därför investerade jag i en bra dressyrsadel och den var väldigt dyr.

Men jag köpte den ju framförallt för att min häst verkligen passade i den och det var ju bara ett plus att jag älskade den också. Och jag tycker nästan att det är värt det då.. om det förbättrar både hästen och mig.

Serioko skrev:
Jag sitter mycket sämre i en allround sadel än i en dressyr. Jag tror att det bland annat beror på en ganska dålig sits och att jag kommer ner bättre i en dressyrsadel. Ju mer jag kommer ner desto mer slappnar jag av, vilket jag inte riktigt kan göra i en vanlig, jag vet inte varför riktigt, så därför investerade jag i en bra dressyrsadel och den var väldigt dyr.

Men jag köpte den ju framförallt för att min häst verkligen passade i den och det var ju bara ett plus att jag älskade den också. Och jag tycker nästan att det är värt det då.. om det förbättrar både hästen och mig.

Naturligtvis är det lättare att sitta korrekt i en dressyrsadel, det är ju det de är till för. :idea: Och jag anser verkligen att det är hästen som ska styra sadelvalet, men kan det bli som du skriver så är ju det också bra! Men jag står fasst vid att kan du inte sitta korrekt i en allroundsadel så har du ingen bra sits.

Kyra K skriver i sin bok att hon låter någon longera den häst hon sitter på ung. en gång i veckan, just för sitsens skull. - Gärna då av en kunnig person som kan säga vad du ska göra. Blunda och bara känn rytmen och hur du sitter - har funkat bra för mig iaf :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
466
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka