Ryttarens sits

S

Serioko

Hej! Jag skulle gärna vilja ha lite tips på hur jag skulle kunna göra min sits bättre.
Gärna lite övningar och grejor man kan tänka på just när man rider dressyr.

Mycket tacksam för svar! :banana:

Sv: Ryttarens sits

Jag brukar rida med lite för långa läder och knipa åt med låren för att fötterna ska sitta still. Bara koncentrera mig på att räta upp mig i ryggen och sitta still med händer och fötter, och inte knipa in armarna. Hör/Läs gärna Mikael Widerdals cd-bok Ryttarens sits och balans, där finns det många övningar och jag kan garantera att man lär sig. :)

Rid i jätte korta läder, och då menar jag KORTA!! inte hoppläder utan jockey läder, också står du upp i lätt sits, skit bra övning för balansen.

Okej, får prova båda sakerna. Jag får väl prova den där boken också, tack så jätte mycket för tipsen! men det kan bli svårt med jockey stigbyglarna då min häst är ganska het. men det få fixa sig =)

Ämelie skrev:
Rid i jätte korta läder, och då menar jag KORTA!! inte hoppläder utan jockey läder, också står du upp i lätt sits, skit bra övning för balansen.

Men funkar inte det bättre för hoppning än för dressyr?

att ha korta läder är bra för balansen men inte bra för dressyr sitsen, du ska inte knipa i låren eller ngn annan stans, hästens rygg går som två pedaler upp och ner, höger vänster, det handlar om att låta hästens rörelser röra sig med din mellandel, utan att knipa, det är svårt men det går att vara följsam på hästens vilkor, armarna ska vara lösa och mjuka, hela du ska helt enkelt vara avslappnad, du ska kunna svikta i vristen så du får att ordentligt nedtramp men ej sitta och "trycka ner" foten utan trampa ner foten i hästens takt. ALLT HANDLAR OM ATT SLAPPNA AV I BÄCKENET OCH I KROPPEN!!
hoppas du fått ut något utav det här MVH amanda undrar du över något mer så malia gärna amanda_hjerpe@hotmail.com

Rid mkt utan stigbyglar.
Slappna av i låren och knip inte åt med knäna!
hitta den djupaste punkten i sadeln och svanka ordentligt.
Tänk att du rider med en jätte mage (gravid?), du måste svanka för att få till jätte magen. Samtligt som du ksa vatra upprödd och inte falla bakåt.
När du rider så börja tänk uppifrån, huvudet rakt, axlarna i samma höjd, svanken/magen. Bäckenet, rumpan i djupaste delen av sadeln. Slappna av i lår och knä och sist fötterna. Det gör inget om de inte e helt still i början, bara du inte slår till hästen i varje steg.

jo visst, men det är hur som hellst en balans och stryke träning som man har nytta av oavsett om man håller på med dressyr eller hoppning. som pride fair skrev. bra balans=bra sists

jag lutar mig framåt när jag rider lättridning, hur löser jag det???

Okej, Tack så jätte mycket igen för alla tips. Jag provade att knipa idag när jag red = det funkade inte alls så bort med det tipset. Jag har funderat på att kanske börja om från början med sitsen för någon tränare eller så.

Durin ox skrev:

Jag oxå:crazy: Brukar tänka att jag ska rida med magen, att den ska framåt/uppåt, då går det bättre.
Å inte titta ner på hästen:angel:

Vill man inte tänka att man är gravid så kan man tänka på Nalle Puhs mage istället..............:smirk:

Akustik skrev:
....och svanka ordentligt.
Tänk att du rider med en jätte mage (gravid?), du måste svanka för att få till jätte magen.

Det va nåt nytt..?:confused:
Man ska väl ändå sitta rak i ryggen och vara avslappnad, utan att varken svanka eller kuta?
Båda fallen är som jag ser det lika allvarliga, då man placerat bäckenet i fel lutning och kan då inte inta någon aktiv sits.
Det mesta av ridningen sitter ju just i sätet, och ett felplacerat bäckene gör det ju jättesvårt att inverka rätt.

Nejnej, knipa ska du verkligen inte göra. Du måste lära dig att använda rätt muskelgrupper. De ytliga musklerna måste vara avslappnade och det är de inre du ska använda. inget man kan förklar hur man gör, det handlar enbart om känsla.

Preic som några andra skrivit är det bäckenet som ska ta upp stötarna. Känn att du sitter upprätt i sadeln, inte sitta på fläsket utan på triangeln (sittben, sittben, skrev. lika mycket vikt på alla punkter) Tänk också på att inte spänna nacken, spänd nacke ger spänt bäcken, likaså som spänd arm ger spända axlar= spänt bäcken. ;)

Lycka till!

Serioko skrev:
Okej, Tack så jätte mycket igen för alla tips. Jag provade att knipa idag när jag red = det funkade inte alls så bort med det tipset. Jag har funderat på att kanske börja om från början med sitsen för någon tränare eller så.

Tycker det låter jätte bra med att ta hjälp av en tränare, men problemet jag stött på är att tränarna säger bara "räta på dig" också rätar man up sig i nån minut och sen sitter man lika dåligt igen. Man kan inte bygga en bra sits på en dag, ryggen måste bli stark, magen måste bli stark och BALANSEN måste finnas där så man kan följa med hästen i rörelsen och kunna vara avspänd och avslappnad i sin ridning.

En gång hade jag en tränare som hjälpte mig med sitsen steg för steg. Hon krävde inte att jag skulle sitta perfekt första dagen utan vi fukuserade på små saker hela tiden. Jag har fortfarande en dålig sists men den har blivit bättre. Så när du tar hjälp av en tränare så be om hjälp med sitsen, svensk ridsport är tyvär inte kända för att ha bra sitsar. Kom på lite fler saker du kan göra för att träna sitsen.

*be någon longera dig, med och utan stigbyglar och tyglar, tänk på att varje gång du tappar balansen skulle du egentligen dra hästen i munnen
*när du rider själv träna på att (trav, lättridning) stå upp två steg, sitta ner ett, stå upp två osv. och det går bra att göra tvärtom också
*fokusera på små saker i taget, om tårna pekar ut så börja med att få in dom. Och om du rider i ridhus så ska du försöka tänka på att hålla in tårna 2 gånger på en kortsida och 5 gånger på en långsida.

Jag håller med om att det är svårt att hitta en tränare som verkligen fokuserar på sitsen, vilket är mycket konstigt.

För ett par årsedan under en lektion satte min tränare mig i rätt position, varenda kroppsdel var så korrekt det kunde bli, sedan började jag skritta. Såfort jag ändrade något fick jag göra halt och rätta till det, sedan skritt igen. på slutet av lektionen kunnde jag faktiskt trava lite. :D Tyvärr är detta något jag gör allt för sällan numera, sitsen måste ju hela tiden underhållas, men jag försöker göra det då och då. Likaså får samtliga av mina elever göra detta med jämna mellan rum, med olika krav. Ibland kanske man bara fokuserar på att inte spänna låren, någon annan att inte tippa bakåt osv. :)

Durin ox skrev:

Ett stort probelm i lättridningen är att många växlar melaln sittande och fältsits så som du beskriver.

Du kan tänka med magen det är bra - ännu bättre är att sikta med "det allra heligaste" över framvalvet. Då öppnar du din höftled rejält utan att tippa framåt eller börja spänna ryggen.

Effekten på hästens trav är också mkt bra:D

MVH SUS

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
22
· Visningar
783
Senast: QueenLilith
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
323
Senast: CaisaCax
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hej, Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som är duktig på träning av åsnor som bor i Skåne. Har två ston på 2 år och drömmen är...
Svar
0
· Visningar
466
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka