Ryttare med whiplash

D

diny

En granne har börjar komma igång med att rida igen då det inte funkade alls med hennes förra häst (både i rörelser och med den hästens lynne). Hon skrittade idag runt lite på mitt sto som är ängeln själv i paddocken (gått med barn på ridskola ett tag innan hon gick skadad och sedan med föl) tills man ökar farten eller kräver något :angel:.

Kom att tänka på att vissa saker som tex trav eller mitt sto som har ett väldigt frånskjut i starten på galoppen kanske gör ont. Kan inget om Whiplash och har inte hittat någon info om att rida med whiplash. Villl inte att hon ska få ont eller bli sämre.

Någon här som har eller vet mkt om det som kan ge mig tips på saker att göra eller att undvika.

Tacksam för alla tips

Sv: Ryttare med whiplash

En granne har börjar komma igång med att rida igen då det inte funkade alls med hennes förra häst (både i rörelser och med den hästens lynne). Hon skrittade idag runt lite på mitt sto som är ängeln själv i paddocken (gått med barn på ridskola ett tag innan hon gick skadad och sedan med föl) tills man ökar farten eller kräver något :angel:.

Kom att tänka på att vissa saker som tex trav eller mitt sto som har ett väldigt frånskjut i starten på galoppen kanske gör ont. Kan inget om Whiplash och har inte hittat någon info om att rida med whiplash. Villl inte att hon ska få ont eller bli sämre.

Någon här som har eller vet mkt om det som kan ge mig tips på saker att göra eller att undvika.

Tacksam för alla tips

Jag fick en whiplash skada för sex år sedan. Är ju dock väldigt ung och hade turen att det växte bort efter bara ett par år. Mins inte att ridningen var speciellt problematisk,det som var jobbigast för mig var sömnen. Vet att whiplash blir värre av spänning och whiplash ("slängiga" huvudrörelser)-rörelser.
Kan ju bli både slängigt och spänt så jag skulle rådgöra med läkare.
Lycka till

Jag har en whiplash sedan åtta år och ridningen är min sjukgymnastik. Jag mår väldigt bra av ridning dock försöker jag låta bli att trilla av men det gör väl alla :)
Det kan vara jobbigt att sitta ner i trav och galopp på en del hästar för mig men det måste man ju inte göra man kan ju rida lätt.
Efter jag fick min skada så rider jag ännu mer med säte. Rider jag en häst som hänger i tygeln eller kör ner huvudet och drar tygeln ur händerna så får jag väldigt ont.
Har man en whiplash eller andra problem med nacken så är det mycket mycket viktigt hur du sitter och att man inte blir låst eller dragande i handen.
Nu vet jag inte hur mycket din granne red innan eller hur länge sedan olyckan hände?

Olyckan är nog 4 -5 år sedan om jag inte minns fel och hon har haft egna hästar genom åren och jobbat med andras oxå.

Funkar det bra att rida lätt eller stå upp i trav och galopp?
För mig med fibromyalgi så gör det inte så enormt stor skillnad. Har oxå ridningen som sjukgymnastik och skaffade mig en triangelmärkt islänning för lite luff. Ser ut att ha haft en enorm tur för med tid och tålamod ser hon ut att bli helt bra :banana:.
Rask skritt över stock och sten utan stigbyglar i min hemgjorda barbacka padd (har en skitopadd under och den hålls fast med en ridgjord med handtag) det som funkar absolut bäst för mig.

Har blivit stor skillnad på kroppen tack vare min lilla busa. Önskar dock att smärtan oxå hade minskat fast man orkar med den mkt bättre tack vare man mår bättre av hästarna.

För mig funkar det bättre att rida lätt men det är mycket beroende på vilket steg hästen har, om den ligger på med mera.
Jag måste undvika att spänna mig och det gäller väl för alla men kanske ännu mer för de som har skada/förslitningar. Man får helt enkelt testa gränserna men om hästen svarar bra för sätes hjälper blir det ju oftast mindre i handen.
Om jag känner att jag börjar bli spänd eller om hästen lägger iväg så saktar jag av till skritt helt enkelt. Rösthjälper brukar funka, de flesta hästar lyssnar på halt annars får man träna det från backen, rösthjälper är ju inte speciellt ansträngande;)

Kör mkt med röst oxå och gick ner till liten häst (islänning) för jag klarar inte av en större hästs rörelser (finns några få undandtag). Dock har mitt sto ett "bra" trav ur bedömningssynpunkt men inte när man har riktigt ont. Sedan är hon inte så stark än (fölet skiljdes av i feb och varit skadad i perioder) så när man är ute och ska tex galoppera upp för en backe så sätter hon sig nästan på hasterna och skjuter iväg sig som en kanonkula :D.

Dock är hon jätteduktig så numer när jag börjar tappa balansen så stannar hon till och för det mesta behöver jag inte ens ta i tyglarna för att stanna utan räcker med rösten.

Hon ska absolut rådfråga sin läkare.
Whiplash är en benämning på hur skadan uppstod, inte en beskrivning av vad i nacken som är skadat. Därför kan problemen vara väldigt olika för olika personer.
Jag har en bekant som klarar att rida trots en whiplash, dock hoppar hon inte, medans jag själv har fått ridförbud av min läkare. Ridningen i sig kan vara nyttig eftersom man då har en fin hållning osv. Men jag får absolut inte ramla av. Eftersom nacken redan är så trasig skulle det mycket väl kunna innebära ett liv i rullstol. Jag skrittar runt lite ibland när jag blir allt för sugen på att sitta på en rygg ibland, men då har jag alltid en ledare.:o
Jag har valt att köra istället. Det går bra om jag bara får hjälp att lägga på selen.:)

Nej. Den är inte speciellt tung, jag har inga problem med att spänna för. Problemet är att sela på så där behöver jag som sagt hjälp.

Om det är okej med hennes läkare är det jättegulligt att hon får rida lite på din häst ju :bow:

Jag har en nackskada som är i likhet med en whiplash, men uppstod vid en ridolycka. Det finns bra dagar och dåliga dagar, jag försöker låta bli att rida alternativt bara skritta ut på lång tygel de dagar jag har mer ont. En gång hade jag faktiskt så ont att spänningshuvudvärken gjort mig illamående och yr men tyckte hästen min behövde motion och skulle skritta ut en sväng... motvilligt gick hon men efter kanske 200 m bara stannade hon och vände hem igen, en häst som aldrig, aldrig tackar nej till en tur ute, är övertygad om att hon inte tyckte jag var i ridskick :D

Hästarna är ju väldigt lyhörda för oss, på gott och ont.
Tänk på för både hennes och hästens skull att om nacken har en dålig dag eller om hästen för dagen är stark och ligger på i handen kan både ryttare och häst få spänningar av ett seriöst ridpass den dagen. Både jag och min häst får behandling regelbundet och hon är en spegel av hur min kropp mår. Så det är YTTERST viktigt att hon är lätt i handen, tränar mycket avslappning i sadeln och aldrig rider hästen framifrån om den är stel/stark, det är ben, säte och mage som gäller!
Huruvida hon kan sitta ner i trav eller inte (blir ju lite stötigt och man är inte lika stark i nacken att hålla huvudet still alla ggr) beror nog både på hennes unika nackskada och hästens gångarter. Vissa kan ju ha stora gångarter men väldigt mjuka, andra fina gångarter men extremt stötiga och svåra att slappna av på...

Men att tex skritta ute över stock och sten och medvetet träna sin hållning, avslappning och sits tror jag kan stärka nacke och rygg om man tar det vackert och lyssnar på sin kropp. Ridning på bana måste nog hon säga själv om det känns bra men avslappning är A och O, spänner man armarna eller armbågarna kan det ge massa ökad smärta i nacken efteråt. Plus att hästen ju drabbas av spänningarna också genom tygeln och tom kan få nackspärr om man är hård och spänd i handen. Men så hård KAN ju inte en nackskada vara, för då tror jag inte denne mår bra i sin egna kropp dagen efter...

Hoppas det går bra!!
Alla med nackskador behöver ju röra sig lite, sitta still är döden...

/Veronican som råkade köpa häst 2 mån efter hennes nackskada kom fram :angel: och hästen jag snart haft i 6 år räddade nog livet på mig när det var som tyngst mentalt, det är hästen som kliar matte i nacken med mulen de dagar jag har mest ont.... :love:

Jag köpte mig ett sto med ett sjujäkla egen vilja (stod tom i kontraktet lynnesfel) och hon hade stått i 2år först med skada som hon tmärktes för och sedan med föl. Det har varit enormt mkt jobb men nu så kan jag rida barbacka i grimma de dagar jag har djävligt ont i skritt i paddocken och kan känna mig helt trygg. Hon går lös till och från hagen (när det inte är brunst :angel:)

Förut så var hon peppad, stack, hoppade, bockade och hade för sig (dock aldrig med viljan att få av dig utan bara så du tappar kontrollen så hon kunde sticka hem). Nu har hennes gullene hjärta verkligen kommit fram. Hon tar hand om en när man inte är fräsch. Extremt sällan peppad i skritt utan man kan skritta ut en lång tur på hängande tyglar. Vill man ha fart så blir det fart :angel:. Inget dumt och sticka men rejält pigg men är man på bortväg så kan man lunka på igen efter bara en bit. Hemmåt om man galopperat en bit så kan det ta lite längre tid att varva ner.

Hon har oxå verkligen räddat mitt psyke och vet inte vad jag gjort utan henne. Hade aldrig kunnat hitta en bättre häst hur mkt pengar jag än haft. Enda är att jag kunnat få en helt frisk häst men med tid och tålamod så kan nog min lilla dam bli det :banana:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka