Sv: Ryttare med whiplash
Om det är okej med hennes läkare är det jättegulligt att hon får rida lite på din häst ju
Jag har en nackskada som är i likhet med en whiplash, men uppstod vid en ridolycka. Det finns bra dagar och dåliga dagar, jag försöker låta bli att rida alternativt bara skritta ut på lång tygel de dagar jag har mer ont. En gång hade jag faktiskt så ont att spänningshuvudvärken gjort mig illamående och yr men tyckte hästen min behövde motion och skulle skritta ut en sväng... motvilligt gick hon men efter kanske 200 m bara stannade hon och vände hem igen, en häst som aldrig, aldrig tackar nej till en tur ute, är övertygad om att hon inte tyckte jag var i ridskick
Hästarna är ju väldigt lyhörda för oss, på gott och ont.
Tänk på för både hennes och hästens skull att om nacken har en dålig dag eller om hästen för dagen är stark och ligger på i handen kan både ryttare och häst få spänningar av ett seriöst ridpass den dagen. Både jag och min häst får behandling regelbundet och hon är en spegel av hur min kropp mår. Så det är YTTERST viktigt att hon är lätt i handen, tränar mycket avslappning i sadeln och aldrig rider hästen framifrån om den är stel/stark, det är ben, säte och mage som gäller!
Huruvida hon kan sitta ner i trav eller inte (blir ju lite stötigt och man är inte lika stark i nacken att hålla huvudet still alla ggr) beror nog både på hennes unika nackskada och hästens gångarter. Vissa kan ju ha stora gångarter men väldigt mjuka, andra fina gångarter men extremt stötiga och svåra att slappna av på...
Men att tex skritta ute över stock och sten och medvetet träna sin hållning, avslappning och sits tror jag kan stärka nacke och rygg om man tar det vackert och lyssnar på sin kropp. Ridning på bana måste nog hon säga själv om det känns bra men avslappning är A och O, spänner man armarna eller armbågarna kan det ge massa ökad smärta i nacken efteråt. Plus att hästen ju drabbas av spänningarna också genom tygeln och tom kan få nackspärr om man är hård och spänd i handen. Men så hård KAN ju inte en nackskada vara, för då tror jag inte denne mår bra i sin egna kropp dagen efter...
Hoppas det går bra!!
Alla med nackskador behöver ju röra sig lite, sitta still är döden...
/Veronican som råkade köpa häst 2 mån efter hennes nackskada kom fram
och hästen jag snart haft i 6 år räddade nog livet på mig när det var som tyngst mentalt, det är hästen som kliar matte i nacken med mulen de dagar jag har mest ont....