Ryttare avstängd två månader

Sv: Ryttare avstängd två månader

Det finns ju tyvär idioter som gör sånt!! Och visst borde straffen va hårdare, licksom att inte få rävla på 2 månader är ju inte mycket!!!!!
Men det va ju en kille på solvalla som piskade sin häst ( för att springa fortare ) men när det inte funkade så började han SPARKA hästen!!!!
Han fick ett större straff visserligen menm det e bara sjukt! Man ska inte ha en häst om man gör sånt!
Själv rider jag inte med sporrar vill att hästen ska kunna olyda min skänkel ändå!! Men jag tycker att man kan ge hästen en smäll hårt en gång med pisken så man slipper det! Men det är EN gång inte 20 gånger som vissa människor gör!!
/ Camilla

Inte ang artikeln:
Man rider med sporrar för att slippa nöta med skänklarna, inte för att göra den illa fattar man väl!
Min häst har också fått märken när jag prövat nya sporrar, men dessa sporrar bytte jag ju såklart ut! De passade inte mig och min ridning trots att jag rider med mkt "skarpare" sporrar annars. Sporrar är ngt induvidellt!

Men såklart ryttarn ska ha straff! Det står ju "köttsår" i artikeln vilket jag tycker låter som att hästen verkligen fick grova sår av sporrarna.

Miia540
Jag förstår inte riktigt varför man har sporrar. Om man inte kan rida utan sporrar så bör man väl inte rida den hästen. Men det är min mening. Just nu så lunkar jag runt med en urmysig islänning i skogen. Så jag vet inte riktigt om jag kan tycka till, men
så du tkr alltså att vadå, kanske 95% av alla ryttare i världseliten (samt alla dressyrryttare eftersom det är obgl.)inte kan/ska/bör rida sina hästar eftersom dom använder sporrar!? det där är ett dumt argument! sporrar är inte till för att "straffa" utan som en förfining av skänkeln. Men visst finns missbruk... men ska man sluta använda vissa mediciner som är enda botet mot vissa sjukdomar bara för att andra drogmissbrukar dom (samma sak!)

håller med ngn som tidigare sa att sporrar med trissor faktiskt kan vara snällare eftersom dom rör sig...
och man får ju tävla med "platta sporrar" och dom är ganska skarpa och med dom är det nog ganska lätt att "fixa köttsår".

Citat:
Miia540
Jag förstår inte riktigt varför man har sporrar. Om man inte kan rida utan sporrar så bör man väl inte rida den hästen. Men det är min mening. Just nu så lunkar jag runt med en urmysig islänning i skogen. Så jag vet inte riktigt om jag kan tycka till, men

så du tkr alltså att vadå, kanske 95% av alla ryttare i världseliten (samt alla dressyrryttare eftersom det är obgl.)inte kan/ska/bör rida sina hästar eftersom dom använder sporrar!? det där är ett dumt argument! sporrar är inte till för att "straffa" utan som en förfining av skänkeln. Men visst finns missbruk... men ska man sluta använda vissa mediciner som är enda botet mot vissa sjukdomar bara för att andra drogmissbrukar dom (samma sak!)

håller med ngn som tidigare sa att sporrar med trissor faktiskt kan vara snällare eftersom dom rör sig...
och man får ju tävla med "platta sporrar" och dom är ganska skarpa och med dom är det nog ganska lätt att "fixa köttsår".

kunde inte sagt det bättre själv!

Håller med! Även om jag inte gjort det, så kan jag tänka mig att man om man håller på att åka av oavsiktligt faktiskt kan göra hål på hästen med sporren.

Själv så lyckades jag skava hål på min gammelpålle på båda sidor. Mkt pinsamt om det inte läkt tills närmaste tävling! :o Att pålle i fråga är MKT "skumpig" i traven gissar jag att ingen skulle ha ansett som orsak till skaven.
Vad jag skavt hål med? Jodå, det var ett par rejält rynkiga och hopsjunkna Graningestövlar...

Två månader är ingenting , lite längre kunde det varit , typ 1 år hade varit lagom ;)

kl
Nu säger jag inte att det är så i detta fallet men jag har gjort sporrmärken på en häst... Den gången jag inte själv tyckte att jag använde dom...
Trissor är snällare mot hästen än vanliga.

Trist att det blev sår på din pålle, men ändå ett kul inlägg, som kontrast mot att skava hål med sporrar, så lyckades du med ett par stövlar :rofl:

Ja det var fanimej pinsamt! :crazy: :o

Att jämföra med att jag alltid hoppade den hästen med sporrar och att det aldrig blev ngt endaste märke av en sporre på honom!

*kl*

bra att hon fick straf...Varför tävla? Det ska vara kul..(för både hästen och tjejen)

Jag förstår inte riktigt varför man har sporrar. Om man inte kan rida utan sporrar så bör man väl inte rida den hästen. Men det är min mening. Just nu så lunkar jag runt med en urmysig islänning i skogen. Så jag vet inte riktigt om jag kan tycka till, men :)

Sporrar används som en förstärkande hjälp. tex om inte hästen tar skänkeln och kan man använda sporren.
Sen kan det ju vara så att en häst är skänkeldöv och då behövsdet kanske en liten sporre i sidan för att få gehör.

Jag själv använder sporrar i hoppningen och ibland ute.

Det var ett väldigt klent straff! Två månader är ju ingenting! ryttaren borde ha fått böter också tycker jag!

Jag tycker att det var ett grymt klent straff. Avstängd hela säsongen och böter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd (DIN) har utfärdat beslut i två separata ärenden som rör otillåten medicinering av hästar...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd stänger av en ryttare i nio månader. Detta efter att överdomaren hittat ryttarens häst med...
2
Svar
25
· Visningar
4 011
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en ryttare för att ha bestraffat sin häst med flera tydliga piskrapp. Ryttaren...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur