Ryttare avstängd två månader

Sv: Ryttare avstängd två månader

Bra att ryttaren fick ett staff, men kunde det inte ha varit lite hårdare ?

Jag menar, att sparka sin häst med sporrar så att det blir köttsår !? Sånna människor borde inte få ha häst i min mening.

Jag menar, att sparka sin häst med sporrar så att det blir köttsår !? Sånna människor borde inte få ha häst i min mening.

Får man verkligen ha sporrar med trissor på hopptävlingar?

Det är jättelätt att göra sår på hästar om man har otur.
Har själv lyckats göra sår med sporrar på en tävling utan att jag inte vart "hård" me dem. Vissa hästar har lätt för att få "rispor" av sporrar och det är ju nåt man lär sej först när man vet vilka sporrar som funkar resp inte funkar på en häst...

Jag förstår inte riktigt varför man har sporrar. Om man inte kan rida utan sporrar så bör man väl inte rida den hästen. Men det är min mening. Just nu så lunkar jag runt med en urmysig islänning i skogen. Så jag vet inte riktigt om jag kan tycka till, men :)

bra att ryttaren fick straff. men det borde vara längre, två månader är ju ingenting

Senast ändrad:

En lydig häst ska gå fram direkt utan sporrar, Det är något man lär den. Är hästen lat tycker jag att man istället använder spöt på den EN gång ordentligt än sitta och hacka med sporrar varenda gång.

Och hur 17 lyckas man göra sår på sin häst med sporrar fast man inte använt dem hårt? Isåfall har man ju hur vassa sporrar som helst, en häst har inte lika känslig hud som oss människor + att de har massa päls över den. Så du har uppenbarligen inte varit så försiktig som du påstår!

grejen är ju att man sitter inte och hackar med sporrar. kan du inte vara still med skänkeln så ska du ju inte rida med sporrar. det handlar inte om att hästen kanske är lat, den kanske behöver tydligare hjälper för att t ex förflytta sig åt sidan. den här ryttaren hade väl suttit och hackat med trissor som jag förstod det?

Alldeles för klent straff! För hästar som är skänkeldöda så finns det snälla sporrar som är korta och runda i änden. Men även dom skall användas försiktigt.

Hästar är olika känslig för hjälper/skänkeln.

Jag har börjat rida min häst med sporrar ibland.
Funkar jättebra, slipper ha ett spö i handen som mest bara är ivägen.
Hästen blir mycket mer uppmärksam på mej.
Jag sitter inte och gnuggar hela tiden utan använder när de behövs.

För övrigt tycker jag det är hemskt att man har sporrat hästen så den fått köttsår:eek:

Om man får det så tycker jag nog man "gnuggat" alldeles för mycket eller har lite väl fladdrande skänklar kanske:crazy:

Hästen hade säkert sår innan oxå skulle jag tippa , hade det varit en regional eller nationell tävling hade hon blivit stoppad redan i vet.besiktningen. Vet. behövs oftast mer på lokala tävlingar än på dom övriga :smirk:

Jag har ridit och umgåtts med hästfolk sedan jag var liten och aldrig sett någon som har lyckats göra köttsår på sin häst med sporrarna. De är ju så trubbiga att det borde vara fysiskt omöjligt att riva hål i huden på hästen utan att använda stor kraft eller vassa sporrar. Huden är ett oerhört starkt organ (och ja, huden är ett organ även om många inte tror det) som inte går sönder hur som helst.

Använd rullsporrar. Ser läskigare o större ut men är oftast mkt trevligare mot hästen.

Två månader? det är ju hemskt. Att bli avstängd i två månader gör väl ändå ingenting. Böter kanske borde sitta fint, så det åtminstonde blir lite hårdare?!

Sporrar man sin häst så mycket att den får sår i sidorna så nöter man alldeles för mycket med skänklarna och bör inte rida med sporrar innan man tagit tag i problemet!!!
Eller att man är dum och har sporrar med vassa kanter. ?

Det är jättelätt att göra sår på hästar om man har otur.
Har själv lyckats göra sår med sporrar på en tävling utan att jag inte vart "hård" me dem. Vissa hästar har lätt för att få "rispor" av sporrar och det är ju nåt man lär sej först när man vet vilka sporrar som funkar resp inte funkar på en häst...

Ööh okej. Så om hästen har fått sår efter sporrar så behöver man inte ha använt dem för hårt:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

*knapplån*

Om det hade varit lika hårda regler inom ridsporten som i travsporten så hade denna människa fått ett betydligt hårdare straff. Med både avstängning, böter och en anmälan. Det är lika illa med plågeri i alla djursporter så varför ska man komma lindrigare undan om man rider? Låter mycket konstigt. Och jag har ridit, tränat och tävlat i 18 år och jag har ALDRIG haft vare sig sporrar eller spö och jag har haft fullt ridbara hästar ändå, så vad är problemet? Varför måste man göra illa sina djur? Då kanske man ska fundera på att byta hobby.

usch, det var ett klent straff. sitter man och hackar sår i sin häst på en tävling, då undrar man vad den ryttaren gör med sina hästar hemma på gården...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd (DIN) har utfärdat beslut i två separata ärenden som rör otillåten medicinering av hästar...
Svar
0
· Visningar
273
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd stänger av en ryttare i nio månader. Detta efter att överdomaren hittat ryttarens häst med...
2
Svar
25
· Visningar
4 011
Senast: Seabaz
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd har stängt av en ryttare för att ha bestraffat sin häst med flera tydliga piskrapp. Ryttaren...
Svar
4
· Visningar
1 002
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama