Ryttare anmälde funktionärer efter egen regelöverträdelse

En hoppryttare tilldelades böter av disciplinnämnden efter att ha startat sin häst för många gånger. Ryttaren menade att funktionärerna vid den aktuella tävlingen ville sätta dit henne – och gjorde en ny anmälan. Nu har disciplinnämnden kommit med beslut.

Så pinsamt. Lägga ansvaret på funktionärerna och inte själv inse att 13 starter på en fyraåring inom 30 dagar är helt galet.
Precis. I första omgången av ärendet säger ryttaren att hon tycker domaren och arrangören skulle ha upplyst om detta för det hade varit bättre för djurvälfärden.

Det egna ansvaret att själv dels hålla koll på reglerna och dels hålla koll på antalet starter hade inte varit det som var bättre för djurvälfärden då….🙄🤦‍♀️

Har ryttaren råd att tävla 13(!) gånger på en månad så finns det nog pengar till att betala de ynka 5000 kronorna som regelbrottet resulterade i... Helt galet att någon ens funderar på att tävla framförallt en så ung häst så mycket. Försöker förstå hur man ens hinner med så många tävlingsstarter på en månad.

Enligt artikeln får man göra max 12 starter inom 30 dagar. Det borde kanske ske en förändring där, för det låter ju jättemycket!
Jag har så svårt att förstå dessa människor som behöver hårda regler för allt istället för att använda sunt förnuft. Mina 4 åringar gör inte ens så många starter på ett år och likaså bland mina vänner och bekanta. Att allt ska behöva vara så hårt reglerat för att folk inte ska utnyttja sina djur är sjukt.

Försöker förstå hur man ens hinner med så många tävlingsstarter på en månad.

Jag håller med! Hur är det ens möjligt att hinna (och orka!) med det?

När min dotter tävlade som mest tror jag att vi någon gång var på två meetings under en 30-dagarsperiod. Då blev det nog tre starter på det första meetinget, och två på det andra. Det kändes absolut i mesta laget - för en vuxen ponny och även för dottern och för oss föräldrar/chaufförer/hästskötare/BoB! Hur en vuxen (?) person med, får man förmoda, någon sorts sysselsättning hinner och orkar med det har jag svårt att förstå. För att inte tala om det uppenbart överdrivna startandet av en mycket ung häst, då. En fyraåring har ju just fått börja tävla vid den tiden på året.

Efter beslutet lämnade ryttaren in en anmälan mot de tjänstgörande funktionärerna vid tävlingen. Hon hävdade att samtliga funktionärer känt till regelöverträdelsen och medvetet låtit henne starta för att kunna anmäla henne i efterhand.

Hon menar alltså att samtliga funktionärer inte bara känt till begränsningen i antalet starter (vilket ju är rimligt att de kunnat veta) utan dessutom kollat upp hennes starthistorik innan aktuell start (mindre sannolikt), för att kunna anmäla henne? För något som det dessutom till 100 % är hennes eget ansvar att hålla koll på...

Det känns som att det bästa i det läget är att tyst och snällt betala och lära sig sin (kostsamma) läxa att ha bättre koll på TR i framtiden.

Hon menar alltså att samtliga funktionärer inte bara känt till begränsningen i antalet starter (vilket ju är rimligt att de kunnat veta) utan dessutom kollat upp hennes starthistorik innan aktuell start (mindre sannolikt), för att kunna anmäla henne? För något som det dessutom till 100 % är hennes eget ansvar att hålla koll på...
Det stämmer inte- ryttaren anmälde de officiella funktionärerna- inte samtliga funktionärer. Och jo många av officiella funktionärer kollar starthistorik.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En svensk toppryttare har anmälts till Svenska ridsportförbundets disciplinnämnd. Enligt anmälarna har ryttaren piskat en häst upprepade...
Svar
17
· Visningar
2 305
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Disciplinnämnden har sagt sitt – en ryttare som startade utan att uppvisa giltigt vaccinationsintyg vid en tävling förlorar sin...
Svar
0
· Visningar
167
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 778
Senast: Edla
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 457
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka