rytmik med kallblod?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Hur lägger ni upp träningen med ett kallblod som har svårt med travet?

Har ingen sån nu.. men tippar på att det blir sån träning för mig sen för min fölunge tar inte ett travsteg i hagen.. :cool:

Sv: rytmik med kallblod?

Jag behöver ockkså tips om det då jag HAR en sån hemma.

Själv klättrar jag med henne, rider intervaller, långa uteritter med långa travsträckor (tänk distansträning) hoppar och rider dressyr, snabbjobbar för sulky och uppsuttet

Det är inte speciellt ovanligt att fölet inte travar så mycket. Min är ju lika gammal som din men varmblod, hon travar inte heller mycket, galopperar hellre men jag är inte bekymrad över detta. Det brukar släppa med tiden.
När du sedan börjar köra in unghästen så om hon fortfarande inte vill trava så lägg på lite vikt fram (boots) så brukar travet komma ganska snabbt. De flesta tränare kör just unghästar med lite extra vikt för att de ska lära sig ta ut steget bättre.

Under uppträningen och inkörningen ska du nog inte laborera så mycket i övrigt utan bara få hästen att hitta sin egen rytm.
En äldre häst som inte travar rytmiskt och som man vet inte har något fysiskt fel och inga balanseringsproblem, brukar bli bättre i takt med att de börjar orka med sig mer och mer. Styrketräning så de stärker muskulaturen brukar göra susen. men det kan ta sin tid...

okej.. tack för svaret.. antar jag oroar mig i onödan som med allt annat om henne :) Hon travade i hagen idag efter att hon busat runt hagen tio varv.. Svansen rätt upp och hon såg ut som en gudinna :love:

fast jag kan ju vara lite partisk.. :angel:

Partisk? Nej, det kan jag väl aldrig tro? Hon såg förmodligen ut som en gudinna.

Själv har jag en tre månaders elitloppsvinnare i min hage. Inte ett dugg partisk.

:)

Det kommer nog :) Min Salasso travar mycket i hagen. Och han rör sig faktiskt jätte bra! :D Jag hoppas det kommer bli någonting av honom. Justeja, Gnista och Salasso är ju syskon :D

japp :) får hoppas på att vi ses i derbyt och kriteriet om ett par år :D

hahaha, ja verkligen! Det kommer bli kul ;D

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: Pegasus63
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
708
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka