Rysk Bashkir fäller sommarpäls?

L

Lillemim

Hej,
En bekant har en rysk Bashkir (deras första) och nu i maj så har den ännu inte fällt sin vinterpäls (eller?). Ni som har Bashkirer eller känner väl till dem, vad vet ni om deras päls och fällning? Han skall avmaskas nu men kanske Bashkirer har väldigt kraftig sommarpäls?, de har ju speciell päls.
Tacksam för svar :)
Hälsningar Lillemim
 
Sv: Rysk Bashkir fäller sommarpäls?

De bashkirer jag har träffat har haft en ganska tunn och fin sommarpäls, så den ska nog inte se ut som vinterpälsen... Är den nyligen importerad så kan det ju vara omställningen, kanske har den någon brist, tex B-vitamin? Men sedan är de ju olika, min islandsvalack släppe rvinterpälsen ganska sent (håller fortfarande på) och får sedan ganska kraftig björnpäls på sommaren... det är väl inte karakteristiskt för islandshästar utan bara som HAn är... kan ju vara så för din väns häst också...
 
Sv: Rysk Bashkir fäller sommarpäls?

Jag tror också att det är vinterpälsen som är kvar (eller delar av den...) - min islandshäst har inte fällt klart än, och har ändå hållt på att fälla sedan i februari. Det tar tid att bli av med en rejäl vinterpäls!

Vad har förresten vinterpälsen men avmaskningen att göra?
 
Sv: Rysk Bashkir fäller sommarpäls?

Mina hästar har inte heller fällt sin vinterpäls. Jag har shettisar och islandshäst.
 
Sv: Rysk Bashkir fäller sommarpäls?

Hejsan!
Tack för svaren. Angående avmaskning är det något jag hört att om man/hästen har mycket mask så släpper de inte vinterpälsen, eller kanske jag missuppfattat. Mycket mask=hästen mår inte riktigt bra, då fäller de inte eller dåligt..att fälla är ju krävande och mår hästen inte riktigt bra så dröjer de med fällningen. Men jag är inte säker. Men tunn o fin är pälsen inte så det måste vara vinterpälsen som är kvar då. Ja de skall kolla med vet annars om fällningen dröjer.
Tack igen.
Hälsningar Lillemim
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: Roheryn
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 190
Senast: LaMagia
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 447
Senast: Ketrawzc
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp