Rymning från sjukboxen ååååååååååååhhh

fiaskurken

Trådstartare
Jag blir tokig:devil: Nu hade min vallack med hovbensfraktur och sträng boxvila lyckats tagit sig ur sin box och har förmodligen sprungit både länge och väl utanför stonas hage. Svettig och andfådd,men inte nämnvärt halt. ( det har han iof inte varit någon gång) Vad gör jag nu... Han skall inte röntgas igen förrän mitten av september, och jag har bestämt mig för att han ska få vila för evigt om röntgenplåtarna inte ser bra ut då. Boxvilan fungerar inget vidare. Nu ikväll var han helt knäpp mot sitt "favoritsto" är hon kom in, arg som ett bi och sparkade som fasen i boxväggen (med onda hoven ja....) Det är just inget kul nu.

Sv: Rymning från sjukboxen ååååååååååååhhh

Kan han inte få en liten sjukhage så han kan se och snacka med de andra hästan på dagarna.... Min kille är nästan omöjlig att ha på boxvila, far runt som en galning. Han lyckades till och med smita ut när han stod på klinik. Sprang rakt ut på en äng och rullade sig i leran.....

Man kan ge dem lugnande. Prata med din vet om vad som finns, alternativet låter sämre... Liten sjukhage funkar bättre för en del än boxvila. Om han får lugnande ett tag så kanske man kan minska på dosen sen, när han har vant sig mer med boxvilan?

Vi provade att ha honom i sjukhage första veckan,det fungerade inte alls. Han stegrar och bockar och far.

Det är fjärde veckan han har boxvila nu, har pratat med strömsholm och de säger bara att han måste vara still. Jamen så LÄTT då,det är ju därför jag ringer!!! Han har 4 månader kvar inne så jag kan inte gärna droga honom så länge.

Vad jag känner igen det här! Hade ett sto på box/hag vila i flera månader efter en spricka i lårbenet/knäet, hon rymde och hade sig flera gånger. Summan blev att hon aldrig blev helt bra...

Sedan har hennes son (valack) också haft box/hag vila.... Han slet upp ca 8 stolp i ett enda rus när han smet... I boxen var han skogstokig, rusade runt runt, reste sig och slog i väggarna, han hade en kotledsskada, som inte heller blev bra...

Ja, vad gör man?? :crazy: ett sätt kan ju vara att ha en sällskapshäst "inlåst" på samma sätt. Droga känns inte bra under så långa perioder...

Hoppas det löser sig för dig!

Om man har möjlighet är det bra att sätta en till häst på boxvila- som sällskap, men den bör motioneras för att kunna vara ett föredömligt sällskap.

Ett elände är det:crazy:

Han har sällskap hela tiden,dygnet runt! Det blir nog såhär; ut ihagen om dagarna som vanligt,det får bära eller brista. Blir han inte bra så har han iallafall fått leva ett bättre liv än med boxarrest den sista tiden.

Förstår helt o fullt ditt dilemma! Alla hästar kan o klarar inte att stå på boxvila.... så är det bara, min ena häst fick fång i Maj och på ATG sa en veterinär att hon skulle ha boxvila i 5 veckor, sedan ut i liten sjukhage. Det kommer aldrig att gå sa jag hon är för pigg och är van att vara ute hela dagarna. Alla hästar kan stå på boxvila sa han, det är inga som helst problem. Men problem blev det, hon höll på att riva hela boxen och hoppa över boxkanten. Vila var det "pyttsan heller" ut med hästen i en rasthage med kompisen. Detta gick bra och nu är hon frisk och går på bete igen. Jag har pratat med fler veterinärer ang detta och det viktiga är att om hästen ska vila ska man ha hästen där den vilar bäst, inte nödvändigtvis i box utan det kanske är bättre i liten hage med en lugn kompis både för läkningen och psyket på hästen. Detta får man nog som ägare noga överväga själv beroende på hur situationen ser ut.

Lycka Till med din busiga häst! Håller tummarna för att han ska bli bra.

försök att ha honom i en mindre hage istället. inte sjukhage men inte så stor att den inbjuder till att galoppera omkring heller.

Han har sällskap hela tiden,dygnet runt! Det blir nog såhär; ut ihagen om dagarna som vanligt,det får bära eller brista. Blir han inte bra så har han iallafall fått leva ett bättre liv än med boxarrest den sista tiden.

Så hade jag också gjort.

Fast oftast när de är så tokiga så drar de fram och tillbaka, slides stop och far iväg ngt steg vända och vrida. Inte alls bra för hästen. jag har haft liknande situation. Kan du inte släppa ihop hästen i en normal hage långt från de andra pållarna i en så lugn miljö som möjligt. Inget som kan få honom på spel. Ha ett sällskap i form av en lugn, trygg, kanske gammal häst som inte blir så tokig och som älskar mat. Ge dem hela tiden mat och grejer de kan plocka med i hagen. Kankse en hage med mycket träd. Håll noga på rutiner och ha kanske inte hästen ute så länge om dagarna utan låt den komma in med sin kompis i lugnt stall.

Du kanske är uppstallad och jag vet att det inte är det lättaste att anpassa till det optimala alla gånger men försök, annars flytta hästen. Har nu mitt eget stall och skulle ngn av pållarna bli skadad igen så får allt anpassa helt till den skadade pållen. Det bästa är ju ändå att de blir bra.
Försök även hitta på mentala lekar så han blir trött i huvudet.
Jag kunde inte ha min i sjukhage utan han fick stå på boxvila några dagar ocg sedan ut i lagom hage med lugn kompis som motionerat mycket innan:) Vad gäller boxvilan kan även den mest galna häst tillslut bli het inåtsluten, den går in i sig själv och blir lite apatisk men är oftast då väldig lugnt.

Sjukhage är inte alltid det bästa valet, jag är mest noga med att slippa galna race och för att unvika det ät tydlig struktur och lugn miljö det viktigaste.

Håller med om att rutiner och lugn och ro är jätteviktigt.

Jag haft min lilla ettåring på strikt boxvila i 6 månader. Efter fem månader fick hon gå ut i liten hage, vilket inte fungerade speciellt bra. Hon gick igenom och skadade sig allvarligt igen, och tillbaka till boxvila :crazy:

Det som fungerat allra bäst är att hon står i sin box inne. Den första veckan var det oroligt, men sedan blev det lugnt. Har varit noga med att göra likadant varje dag. Frukost till henne och valacken. Mocka hennes box medans hon åt. Släppa ut valacken. Tillbaka in och mocka hans box och fixa i stallet. I början var jag kvar upp till en timme, sen minskat tiden efter hand. Inte göra stor affär av att hon gnäggar eller studsar lite, bara göra det "vanliga" pysslet i stallet. I början fick jag smyga ut bakvägen, och ha stora dörren stängd. Ingen fick gå in i stallet på dagen men än jag och ge mat. Efter ett tag gick det bra att man gick ut och in och hade dörren öppen, men fortfarande naturligtvis inget spring. På kvällen lika dant. In med valacken, mat, mocka, linda ben osv.

Idag är hon ute i större hage tillsammans med lugna valacken. Ångrar att jag inte gjorde detta tidigare, då hon varit lugn över förväntan. Lite bus i fem minuter första dagen, men inget emot hur jobbig hon varit att ta in och ut från lilla hagen. Promenader har varit helt uteslutet :devil:

Lycka till, det kommer säkert att gå bra!

Han är väldigt busig jämnt,och helt still är han nog ingenstans, men lugnast i hagen tror jag på...Han har sällskap av en gammeldam som mest vill äta. Fast han har fått igång henne ett par gånger...

skönt att höra att fler går på min linje! Är din bebis på bättringsvägen?

jag flyttade honom just för att han skulle kunna ha sällskap dygnet runt, det är hos en kompis så jag kan be om mycket hjälp med hagar och så...Nu är det ju lite nytt i hagen också, ny hage,ny kompis, nya rutiner. Men jag kör på det här och tror han kommer lugna sig.

Läste här på buke för länge sedan om en häst som inte heller klarade baxvila. Dem hade då minskat hagen och stängslat som gångar så hästen kunde röra sig men fanns ingen möjlighet att springa.
Blev som en liten labyrint nästan. Funkade för dem

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 999

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka