Sv: Rymning från sjukboxen ååååååååååååhhh
Håller med om att rutiner och lugn och ro är jätteviktigt.
Jag haft min lilla ettåring på strikt boxvila i 6 månader. Efter fem månader fick hon gå ut i liten hage, vilket inte fungerade speciellt bra. Hon gick igenom och skadade sig allvarligt igen, och tillbaka till boxvila
Det som fungerat allra bäst är att hon står i sin box inne. Den första veckan var det oroligt, men sedan blev det lugnt. Har varit noga med att göra likadant varje dag. Frukost till henne och valacken. Mocka hennes box medans hon åt. Släppa ut valacken. Tillbaka in och mocka hans box och fixa i stallet. I början var jag kvar upp till en timme, sen minskat tiden efter hand. Inte göra stor affär av att hon gnäggar eller studsar lite, bara göra det "vanliga" pysslet i stallet. I början fick jag smyga ut bakvägen, och ha stora dörren stängd. Ingen fick gå in i stallet på dagen men än jag och ge mat. Efter ett tag gick det bra att man gick ut och in och hade dörren öppen, men fortfarande naturligtvis inget spring. På kvällen lika dant. In med valacken, mat, mocka, linda ben osv.
Idag är hon ute i större hage tillsammans med lugna valacken. Ångrar att jag inte gjorde detta tidigare, då hon varit lugn över förväntan. Lite bus i fem minuter första dagen, men inget emot hur jobbig hon varit att ta in och ut från lilla hagen. Promenader har varit helt uteslutet
Lycka till, det kommer säkert att gå bra!