Rymmer in i min hage...vem är ansvarig?

Lillsillen

Trådstartare
Grannens minihästar har nu vid 2 tillfällen tagit sig ut på rymmen och tagit sig in i min hage, trots 3 trådar i mitt staket som angränsar mot dem, och trots bra ström i mitt staket.

Båda gånger har det blivit riktigt bråk hästarna emellan!
Kan tillägga att mina stora tycker dessa små är skitläskiga...
Först kom en hingst, därefter ett sto...
Hingsten gick till attack mot min valack som gick in med livet som insats för att skydda sin flock, sto o föl. Mitt sto fick ett litet bett i buken, annars gick det bra.
Stoet som kom in vid andra tillfället jagades hejdlöst utav mina innan hon lyckades smita ut under stängslet igen. Valacken halt, inget sår eller annat synligt så antagligen sträckning eller nåt.

Vem står till svars om mina hästar skadar hennes?
Eller om mina hästar eller mitt stängsel skadas??

Min hage har dock klarat sig hittills då det är miniatyrhästar som lätt kryper under tråden....så mina har inte kommit på vift ännu iallafall...
Men vad händer OM mina tar sig ut pga att grannens hästar pajjar mitt stängsel och orsakar skada hos övriga grannar/bilister eller blir påkörda eller dylikt??

Detta är inte roligt!!!

Senast ändrad:
Sv: Rymmer in i min hage...vem är ansvarig?

Det är den som inte kan hålla sina hästar på rätt sida stängslet som är ansvarig för det hela.

Finns inte ens ursäkter.

Du har inget ansvar mot hennes hästar om de blir skadade, däremot har den hästägare vars hästar kommer lösa ett ansvar, vare sig de skadar dina hästar eller inte. Orsakar hästarna skada på annat, ex tomten eller annan egendom hålls den också som ansvarig..eftersom de lyckas ta sig ut ur hagen.

Senast ändrad:

Jag är oansvarig om det är mina som tar sig ut pga att deras har sönder mitt stängsel alltså?

Det är den som inte kan hålla sina hästar på rätt sida stängslet som är ansvarig för det hela.

Finns inte ens ursäkter.

Du har inget ansvar mot hennes hästar om de blir skadade, däremot har den hästägare vars hästar kommer lösa ett ansvar, vare sig de skadar dina hästar eller inte. Orsakar hästarna skada på annat, ex tomten eller annan egendom hålls den också som ansvarig..eftersom de lyckas ta sig ut ur hagen.

Det är väl bara om hästägaren bedöms ha varit oaktsam som denne får stå för följderna av hästarnas framfart när de har varit lösa?Annars så räknas de som vilt har jag för mig.

Kan du inte sätta den tredej tråden längre ner så att de inte kommer under? Ha bara el i den tredje tråden så blir det starkare ström om den inte måste gå i de andra två trådarna.

Det bästa är att prata med grannen ni kanske kan lösa det tillsammans?

Mvh

Tora

Vi har pratat, det kan jag lova!!
Behöver ström på alla trådar då jag har föl.
En trejde låg tråd finns redan emot grannens mark, men de rackarna springer runt och tar sig in där det bara finns två.
Hagen är rätt stor så frågan är om jag måste bekosta en tredje tråd runt hela min hage, eller om jag kan kräva att grannen sätter upp ett extra stängsel utanför sitt eller nåt liknande....
Jag menar, är det rätt att jag får merkostnader bara för att hålla hennes hästar borta?

Du kan be, eller snarare kräva att din granne sätter till lite extra krut för att göra något åt sitt eget staket.

Har man dessutom en hingst, ska man se till så att hingsten inte kommer ut och inga andra hästar kommer in. I det här fallet verkar grannen ha saloonsdörrar på sitt staket.

Vi har pratat, det kan jag lova!!
Behöver ström på alla trådar då jag har föl.
En trejde låg tråd finns redan emot grannens mark, men de rackarna springer runt och tar sig in där det bara finns två.
Hagen är rätt stor så frågan är om jag måste bekosta en tredje tråd runt hela min hage, eller om jag kan kräva att grannen sätter upp ett extra stängsel utanför sitt eller nåt liknande....
Jag menar, är det rätt att jag får merkostnader bara för att hålla hennes hästar borta?

Nej det är klart att det inte är rätt.
Om hon inte vill åtgärda stängslet kan hon inte linda ståltråd runt överdelen på hästarnas grimmor och göra så att de får "antenner" som sticker upp och tar i tråden om dom försöker smita under? Har sett minisar som har så, dom ser helfestliga ut med sina antenner men det funkar faktiskt :idea:

Rent juridiskt enligt en lag som jag inte kommer ihåg exakta namnet på, men som handlar om staket. Så är bägge ansvariga.
Enligt den så ska ponny ägaren stänga så att de små inte kan komma ut. Hästägaren ska stänga så att de små inte kan komma in. Det vill säga att när det gäller staket och marker, tomter har man dubbelt ansvar för stängslen.

Har sett det provat i domstol på nära håll mellan mina grannar. Där faktiskt djurägaren i det fallet gick fri för han hade stängt med vad som av rätten ansågs som ett tillfredsställande staket som i normalfallet höll djuren inne men det hade inte motparten.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en nybliven 3åring som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med när det kommer till hagsituationen. Han gick tidigare i...
Svar
9
· Visningar
2 354
Senast: Sleepy
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 849
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Gnägg Jag har efter mycken oro och tankar beslutat mig för att min älskade häst ska gå ensam. Han har en kontakt med fem ston på andra sidan...
Svar
11
· Visningar
1 673
Senast: SkogsToka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30