Rymligt mellan frambenen, good or bad?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Docka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 118

Docka

Trådstartare
Jag hade ingen aning om vart jag skulle lägga den här tråden, men jag tänkte exteriört -> avel. Ligger den fel får den gärna flyttas ;)

Det jag funderar över är det här med hästens bredd, mer specifikt utrymmet mellan frambenen.
På en del hästar får man knappt plats med en knuten näve, medan man på andra få plats med fyra.

Jag har ett stort Irländskt sto som har ovanligt (?) mycket rymd mellan frambenen, och eftersom hon ska gå till avel om något år har man ju börjat spekulera allt mer i hennes exteriör.
Detta är helt enkelt en av de saker jag fastnat på.

Vad fyller denna bredd för funktion? Är det eftersträvansvärt att få fram mer utrymme eller mindre?
Det känns ju som om en häst med mer rymd mellan frambenen ska vara lite mer satt, och ha lättare för att balansera upp sig än en häst utan....

För att visa vad jag menar har jag ett par bilder på min häst när vi hoppar, för då syns det bäst. Hon sätter nämligen inte ihop sina framben förrän hindrena börjar bli lite högre, inann dess hoppar hon väldigt bre-bent och det ser lite lustigt ut helt klart:

img_2875_84337603.jpg

img_6922_80437667.jpg

Till hennes försvar är hon redan påväg ner på den här bilden, hindret är bara 1m ungefär ;)

Sv: Rymligt mellan frambenen, good or bad?

Om det handlar om sporthästar vill man gärna ha bredd mellan frambenen. Bland annat så gör det rent fysiskt att det blir bättre plats för lungorna så att hästen har lättare att syresätta sig. Men det påverkar även saker som balans och rörlighet hos hästen. Så det är positivt med den exteriören på hästen.

Kul att höra, för jag har också funderat på mitt 3-årssto, om det verkligen är bra att vara så bred som hon är. Benen är hyggligt raka, men gott om plats för bamselungor! Ska försöka ta ett kort på henne (något jag inte gärna gör för hon ser inte riktigt klok ut som överbyggd jättehäst, men framifrån kanske är OK)

Fast jag tycker inte din häst ser superbred ut, utan snarare "normal".

Tror min arabdam är bredare, hon har 30 cm mellan frambenen...

Fast på senare år har man kommit fram till att lungvolymen räcker gott och väl, och att det inte är bredden mellan frambenen som gör om luften räcker.
Sen är det väl ingen nackdel om hästen är bred, men heller ingen fördel.
Travarna vill man ju numera ha täta fram.

Fast men vet att och har även erfarenheter från andra djurslag att bredden/djupet på bröstkorgen har betydelse för hur det fungerar på insidan. Som exempel "platta" hundar är mer disponibla för magomvridning än breda.

Det är som tidigare redan skrivit positivt att en häst har en viss bredd framtill. jag tycker många hästar som är lite bredare framtill ofta också får ett bra och rakt benställ, har sett många hästar som är trånga fram som är skeva i benen....

Har också funderat på detta! Mitt sto är nämligen också väldigt bred. Lägger ut en bild på henne, visserligen lite missvisande när hon är så dräktighetstjock, men man ser rymden mellan frambenen!

16877360.jpg

Resultatet efter magen verkar också bli hyfsat bred! Här som 1,5 åring.
30414486.jpg

Dock är båda två lätta och fina i kroppen i övrigt, inte alls pansarvarning.

Funderade på det som manhattan_2006 skrev, har det betydelse för korrektheten i benen på avkomman när föräldrarna är breda eller trånga?

KL
Ang lungkapacitet är jag ganska säker på att det är mer värt att ha djup bål än bred framifrån..

Precis!

Jag har ett sto som är WIDE fram, tycker ibland att hon kan bli för stapplig i sidled när hon rör sig.

Lagom är bäst och en djup bål är minst lika viktigt!

Såg att mina bilder är något missvisande, mätte nämligen idag och hon har lite dryga 30cm mellan benen.
Er teori verkar stämma, för hon har 'väldigt' korrekt benställning fram (något rakhasig bak dock :crazy:).

Kul att fler uppmärksammat detta!

Något jag själv sett på en del hästar som varit mkt breda är att de har en tendens att bli lite inåttåade, men jag har inte sett någon annan avvikelse.

kl*
Jag har en normal eller kanske lite bredare häst, och en väldigt smal. Skillnaden jag märker är att den som är smalare tar i mer när den andas under galoppträning tex. Det låter mycket mer. Men det är inte så att den inte klarar av hård träning.

Det behöver ju heller inte bero på att den är smal, den kanske bara andas så vad vet jag.

Jag kan nog garantera dig att det inte har med bredden mellan frambenen att göra.

Förr fick man lära sig att man skulle få in en knuten näves bredd mellan frambenen på en häst, smalare än så var inte positivt.
Jag tror på att lungor behöver kunna vidga sig både neråt och åt sidorna, så att en häst med både djup och bredd är önskvärt. Jag tittar alltid efter det vid hingstval t ex eller om jag är intresserad av att köpa en häst.

Det är kanske lite speciella önskemål kring travarna, mycket handlar ju om deras rörelsemönster.

En läckerbit ... Tycker det ser så maffigt ut med en bred, muskelfylld bringa!

ja på en tavare vill man inte ha så bred front, eftersom bakbenen sätter ner framför frambenen, måste man ha en rejäl motor om framfartiet är "ivägen".

Såg att CK sagt det redan...

Senast ändrad:

Jag har märkt att vissa hästar som är täta mellan frambenen och är långbenta kan bli lite vingligare i skolorna och piruetter och det kan ta lite längre tid att stärka medans hästar som är lite bredare fram har lättare för t ex öppna, skänkelvikning. När jag jobbade i tyskland på ett stort försäljningsstall så var det en del hästar efter Londonderry och Caprimond som var täta fram.

KL

Nu ska ni inte komma här och säga att ni har hästar med brett mellan frambenen! Hästarna som det lagts in kort på här är ju riktiga tunnisar... :angel:

Så här ser en häst ut som är bred mellan frambenen

30804651.jpg

:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka