Ryktborstar - vad använder ni?

nyaste

Trådstartare
Ska nu uppdatera mina hästars ryktlådor, då de borstar de nu har börjar bli ordentligt nötta och slitna. Jag har alltid kört med syntet borstar, men nu har jag fått höra att borstar med naturhår är mycket bättre att använda. Min fråga är då: stämmer detta? På vilket sätt är de bättre? Och vad för sorts naturhår ska det vara? Finns ju med gethår, tagel m.m.
Vad använder du för borstar, och varför? Förklara gärna för mig vad det är för skillnad på att använda syntetborstar eller naturhårsborstar.

Sv: Ryktborstar - vad använder ni?

Jag använder gärna naturborst, eftersom jag både upplever att de är trevligare och att de håller bättre. (Jag tycker ofta att syntetborstar är stickiga/hårda i själva borsten/"håren".) Ärligt talat har jag inte koll på exakt vad mina borstar består av (:o) men de nuvarande är från Hööks.

Jag har bortsar med naturborst och trärygg. Materialet vet jag inte faktiskt, en mjukare och en lite hårdare. Sen finns det gummiskrapa, magic bortsar, piggborste, stübben ryktborste med metallskrapa, hårbortse, hovkrats och säkert någon mer jag glömt.

Jag har också en borste (typ rotborste, inte ryktborste) med naturborst och trärygg. Inte supermjuk, men mjukare än de flesta syntetborstar. Min häst är kittlig och tycker bäst om lite mjukare borstar. Använder naturborsten över hela kroppen. I övrigt har jag en syntetborste till svansen, en gummiskrapa för lera och fällning samt en hovkrats.

jag har lite av varje ^_^, de som används mest är syntet faktiskt. köper inte nya borstar längre då de jag har räcker utmärkt i 20 år till :p(samlade på mig massvis av borstar när jag hade ponny, var ju det enda man hade råd att köpa till dem för egna pengar :p).
natur borstarna jag har är för "klena" för riktigt dammig/skitig häst, är mer i stil av fin borste och används oftast för att få bort det sista fina dammet samt används de till ansiktet på hästen.

Jag har bara naturborstar. Några från Borstiq, men de jag köpte sist är från Hööks och jag tycker de är bra! Funkar på dammig häst, skitig häst, hårig häst:D

Jag har naturborstar av lite olika märken, bla Borstiq som dessutom är svensk tillverkade, men de ska inte vara för mjuka. Jag tycker det blir mindre statisk elektricitet av naturborstar och att de gör rent bäst oavsett om hästen är lerig/skitig, dammig eller fäller. Tror även att de är bättre för miljön.

Jag föredrar absolut naturborstar istället för syntet, hästen som nu då hon släpper pälsen är lite håröm gillar också natur bättre. Jag tycker att syntetborstar ofta är hårda och borstar inte lika bra som naturborstar.
Jag har även nyss köpt Magic Brush, vilka jag gillar. De får lösa hår att försvinna genom att fånga upp håren i "borstpiggarna" och får dammet att synas lite mindre.
Använder även en stubben ryktborste, en riktigt mjuk borste med långa hår, en rotborste som jag tyvärr inte kommer ihåg märket på, det är en lite längre och smalare borste med typ 5 cm långa hår och med räfflor på sidorna där man håller i den, superbra när det gäller att komma åt mindre ställen! :) sedan har jag en helt vanlig hovkrats (har testat många och kommit fram till att den vanliga traditionella som ser ut som en ögla är bäst :) ), en piggborste, en mankam med skaft och en gummiskrapa. Utöver dessa har jag hundra borstar till, men dessa använder jag nu. Stubben tycker jag har ganska bra ryktborstar med korta hår. :)

sedan har jag en helt vanlig hovkrats (har testat många och kommit fram till att den vanliga traditionella som ser ut som en ögla är bäst :) )

Jag tycker också att de är bäst, åtminstone sett till själva "huvudet". Jag har hittat en hovkrats som kombinerar det bra "huvudet" med tjockt och greppvänligt handtag med borste. Bästa hovkratsen jag nånsin haft. :)

sedan har jag en helt vanlig hovkrats (har testat många och kommit fram till att den vanliga traditionella som ser ut som en ögla är bäst :)

:love: Dem är absolut bäst! Testat många olika men den gamla vanliga slår allt!
Lyckades äntligen ta mig och köpte faktiskt 2 sådana:D

Till TS:

Jag kör nästen enbart på naturborstar, har följande:
En rotviska av get eller hästhår, något hårdare men fortfarande mjukare än syntet
En mjuk "rotviska", mer damborste än vanliga rotviska, tror det är häst?
Ryktborste i syntet, letar dock en mjuk i natur men inte hittat någon som jag vill ha
Mjuk borste, get? Vet faktiskt inte då den är ca 10-15 år gammal alla fall.

Ryktskrapa i plåt
2 hovkratsar
Magic brush
Manborste, ser ut som en borste för människor

:)

Måste bara tipsa om en vanlig klassisk gammaldags skurborste i trä. En sån som ska monteras på träskaft egentligen. Kostar kanske 20 kr och tar lera på ben och hovar bättre än något annat jag provat. Gäller att hitta en som inte är alltför hård, annars är dom guld och håller i evigheter!

I övrigt kör jag bara med billiga grejer. Vanlig hovkrats, hårborste till man och svans, ryktskrapa i mjukare plast och en plastkam. Ryktborsten är det enda jag la lite mer pengar på, men den är fortfarande i syntet. Alla borstar går i ett örngott i tvättmaskinen då och då tillsammans med tvättsvamparna.
Alla rotborstar, specialborstar, naturmaterial och dyra grejer behövs egentligen inte.

Gummisnoddar till knoppar lägger jag förresten lite mer pengar på, de dyra håller så mkt bättre.

I min rykthink finns följande:

3 st rotborstar i olika hårdhet - alla svensk tillverkade i olika naturmaterial
1 st 20 år gammal ryktborste som även den är i naturborst och världens bästa :love:
1 man/svansborste
1 piggborste
1 magic brush
1 hovkrats
1 hovborste

Jag föredrar naturborstar framför syntet alla dagar i veckan, de slits ut och borstar inte alls lika bra som naturborst.

kl

Har tre borstar från Leistner (http://www.leistner-buersten.de/), helt underbara! Två viskor och en ryktborste.

Utöver det får en liten gummiskrapa ta lera o päls vid fällning.

Edit: Shit vad många sorter de hade på sin hemsida! Dessa tre har jag just nu:
Används alltid, supermjuk men effektiv: http://www.leistner-buersten.de/Bilder/196 R gross.jpg
Används sällan, lite hårdare: http://www.leistner-buersten.de/Bilder/196 F gross.jpg
Nya ryktborsten, super!: http://www.leistner-buersten.de/Bilder/127_54_WR_Shiny-gross.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså nu är jag lite uppgiven om min rygg och tänkte höra efter erfarenheter. Min rygg har varit en tråkig historia av och till under... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 342
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag är tyvärr sjukt oteknisk och i brist av digitalkamera, så bilder har jag inga men jag ska försöka förklara läget. Hästen, en...
Svar
6
· Visningar
2 064
Senast: Sar
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka