Ryggverksamhet i språnget

L

Legacy

Vad har ni för bra övningar för att förbättra hästens förmåga att använda sin rygg på ett bra sätt genom språnget?

Sv: Ryggverksamhet i språnget

Vill man få rundare språng, som man ju får om hästen jobbar med ryggen brukar jag lägga ut bommar mellan två hinder. Tex bom-hinder-bom - bom- hinder. Bommen ska ligga på varje galoppsprång. så hästen får tänka till lite och runda sig lite. Obs! Bör inte göras med orutinerade hästar!

Har du märkt någon skillnad i effekt om du hoppar oxer oxer eller räck räck i den övningen?

Tycker att man får bäst resultat om man hoppar den övningen med räcke först och sen oxer.. oxer, oxer kan bli lite väl tungt för dom. (såklart beroende på höjd också)

Bom kryss bom på volt kan funka bra annars olika typer av studs och serier, gärna ganska många hinder i följd så man får en bra språngkurva.

Man kan pröva med graman på små hinder. Funkar på många hästar (vill dock INTE ge mig in i en graman/inte graman diskussion...)

Hästar som inte använder sin kropp optimalt i sprången behöver dessutom mkt stärkande markarbete, ju starkare och högre samling de klarar desto bättre blir även hoppsprången...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vår uppdaterade checklista för egentillsyn av ridsportanläggningar finns för hästars bästa och säkerheten för både hästar och människor...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Henrik von Eckermann och Rolf-Göran Bengtsson. De rider i den individuella hoppningen som inleds med måndagens...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis...
2
Svar
21
· Visningar
728
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10