Ryggträningsfråga (sits)

Asa_S

Trådstartare
Efter att ha studerat Christine Haddads instruktionsvideo i favorit-tråden har jag funderat över min sits i galopp. I traven följer jag med stadigt och avslappnat i ryggen sedan jag lärt mig trycka fram magen mer, men i galoppen sitter jag inte bra. Jag följer inte med framåt hela vägen (syns väldigt tydligt på hennes växlingar mellan mer samlad och arbetsgalopp). Troligtvis finns det två orsaker till detta, dels att min häst har lite korta framben och markbunden galopp vilket gör att jag vill ha upp henne framtill, men även min rygg. Jag är ganska svankryggig och får ont av det, vilket gör att jag alltid rundar bäckenet för att räta ut svanken. Sitter gärna hopsjunken så att ryggen får en båge bakåt etc.

I traven behöver man ju inte komma lika långt framåt med magen så det klarar jag, men ska jag klara av det i galoppen måste jag förmodligen träna upp lyftmuskler någonstans så att jag kan sträcka på mig samtidigt som jag tippar bäckenet. Nu låser jag rörelsen med magmusklerna så att jag inte ska få ryggen böjd "bakåt" och då får jag ju aldrig in tekniken :crazy:.

Testade igår att verkligen sitta med i galoppen, men i uppförslut, och det blev stor skillnad på hästens galopp. Efteråt när jag gick kändes det som att bäckenet hade fastnat i "ankstjärt" och det var nästan svårt att gå. Var beredd att lägga mig och göra sit-ups för att trycka tillbaka ryggen men det gav sig efter en stund.

Är det någon som har bra tips på hur jag ska träna (rygg?)musklerna så att de orkar hålla upp mig samtidigt som bäckenet följer med framåt? Eller något annat tips på hur jag det ska kännas när jag rider så att jag kan sträcka upp mig på "rätt" sätt?

Sv: Ryggträningsfråga (sits)

Sorry, upptäcker att jag skrivit fel namn, Catherine heter hon väl... tänkte för mycket på min sits när jag skrev.

Är det istället någon som kan tipsa om någon bra dressyrDVD där man får bra känsla för sitsen kanske? Har kollat runt lite men vill gärna höra andras tips.

om du är för svankig skull jag gissa att du behöver träna megen, och inte lika mycket rygg. Du behöver stärka magmuskulaturen för att lättare orka "fylla ut" din svank.

Jag har av naturen alldeles för mycket svank. Jag har dessutom en punkt som tar ut största dele av rörligheten. Så det blir en enorm knyck i ryggaden där.
För att motverka detta i ridningen använder jag främst magmuskulaturen.

Jag hade också enorma problem med att sitta i galoppen förut. När jag är starkare i magen så orkar jag sitta bättre i galoppen(och öht). Har man problem med att känna själva rörelserna i galoppen så kan man efter uppmjukande/lösgörande sitsövning ta tag i framvalvet och dra sig ner djupt i sadeln och hålla sig kvar så tills man får in rörelserna.

Även en häst med korta framben och markbunden galopp går ju att få att runda sig och lätta fram så de blir trevligare att sitta på. Nu vet jag ju inte hur din går. Men försök jobba med hästens form så den lättar fram genom rund rygg och bärande bakdel.

För att träna magen är pilatesboll bra. Finns även en övnig som är suverän för magstyrka. Men utan nackskaderisk som kan medfölja situps felaktigt utförda.
Du ligger på golvet på rygg och drar upp benen med böjda knän mot dig. Tryck ner svanken i golvet. Kontrollera med ena handen under ryggen att ryggen hela tiden är i marken och aldrig lättar någonstans under övningen. Försökt sedan räta ut benen och föra den så långt ut från kroppen som du kan utan att ryggen släpper. Håll kvar en stund och upprepa ett par ggr.

Lycka till!

Det brukar nog oftare vara svårighet att kunna sitta ner riktigt i galoppen, för gör man inte det så kan man inte följa med på rätt sätt, och "rida" i galoppen.
Kanske behöver du inte stärka magen så mycket som du behöver känna efter hur rörelsen i galopp känns och rida i den. När du kommer ner i sadeln och rider med hela vägen i språnget kan du också (som Haddad) bromsa upp med magen. Det krävs inte så mycket styrka för det. klarar du att inverka i trav så räcker ju det även för galopp.
Det blir en annan rörelse i bäckenet i galopp, längre och långsammare liksom, det gäller att kunna sitta med "hela vägen", kanske ska du börja som tuaphua föreslog med att dra dej ner i sadeln och känna efter hur den rör sej? Det krävs att du vågar slappna av och släppa ner dej i sadeln, och följa rörelsen, framåt och tiilbaka liksom. Hittar du det så förstår du hur du ska använda magen för att påverka galoppen. Visst är videon väldigt tydlig och bra ang rida i galoppen?

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svar från er båda. Bromsa med magen har jag inga problem att göra, det är snarare så att jag inte släpper bromsen - därför att jag då för att följa med rörelsen skulle hamna i så pass stor svank att jag får ont. Jag rider i princip som hennes samlade galopp hela tiden (fast jag kan variera den men inte följa med hela vägen som hon gör när hon "släpper iväg" komprimeringen igen, om ni förstår hur jag menar). Släppte stigbyglarna på slutet häromdagen och då kom jag fram ordentligt men luften kramas liksom ur mig i främsta läget och det känns som om jag är jätteböjd bakåt med både övre och nedre delen av ryggen (har ni sett en längdhoppare i luften innan de slänger fram armar och ben före landningen?) fast jag egentligen är rakt uppåt. Ont fick jag ju också, men kanske inte så mycket som jag var rädd för, dock har jag fått dras med det sedan dess.

Jag har tänkt försöka hinna ut och springa några kortisar för jag har en känsla av att jag springer rakare än jag går. Har även stretchat höftböjarna för jag misstänker att de har ett finger med i spelet och roterar mitt bäcken så att jag får ont i svanken (kan öht inte sitta i många dressyrsadlar med klossar framtill). Men sedan måste jag kunna sträcka upp framtill/upptill också och det har jag inte kommit på hur jag ska göra (tränar sedan några dagar "magliggande bröstlyft" få se om det gör någon skillnad). När bäckenet roterar orkar jag hålla emot en stund men egentligen vill hela ryggraden krumma ihop sig framåt för att trycka ut svanken och jag kan liksom inte hålla emot. Det är egentligen nedre "halvan" av svanken som är svankig, övre delen sticker faktiskt ut bakåt ur ryggen och skjuter resten framför sig som ett metspö. Vi är kutryggiga både min farmor, pappa, syster och jag och jag blir ofta trött i musklerna i bröstryggen. Det känns faktiskt som att kunde jag peta in ryggraden nedanför bröstryggen skulle jag bli mycket rakare och få bättre hållning, men jag vet inte riktigt hur. Nu låter det här helt horribelt men så farligt är det inte, jag ser ganska rak ut när jag går men just i det här ytterläget får jag bara inte till det. Eller, ibland får jag till det av bara flax men jag vet aldrig hur och kan inte upprepa det med viljekraft :mad:.

Tryck ner svanken i golvet. Kontrollera med ena handen under ryggen att ryggen hela tiden är i marken och aldrig lättar någonstans under övningen. Försökt sedan räta ut benen och föra den så långt ut från kroppen som du kan utan att ryggen släpper. Håll kvar en stund och upprepa ett par ggr.

För att öht få svanken ner i golvet måste jag dra knäna ganska tätt mot mitt bröst med händerna. Så fort jag släpper, försvinner golvkontakten men själva svankens form förändras inte synbart förrän jag har knäna längre bort än 90 grader men då går det fort. Om jag har kvar knäna uppdragna men släpper och lägger upp armarna ovanför huvudet försvinner golvkontakten också. Ligger jag med benen raklånga får jag hålla emot bäckenet med magen för att det inte ska göra ont i svanken, men då lyfter å andra sidan "utsticket" från golvet och gör inte ont längre.

Jag tänkte testa med dessa åtgärder plus försöka galoppera utan stigbyglar i den mån det går, tyvärr kan det slå till ordentligt i ryggen och då är det inte bara ridningen som blir lidande så jag är lite rädd för att vara "för" duktig :crazy:. Skulle också behöva titta mycket på någon film där det verkligen syns (ja, den här snutten tyckte jag verkligen var tydlig), det tycks vara lättare att få till det om jag har kollat på någon som kan precis innan jag rider... Så har någon tips på övningar och/eller DVD:er så tar jag tacksamt emot :bow:

Liknande trådar

Ridning Kom precis hem ifrån ett sådant där otroligt frustrerande ridpass. Bakgrund Ridskoleryttare som ridit halvt oinridna ponnyer hela...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Jag skapar en egen tråd för detta i stället för att kapa träningstråden, för er som är sugna på en utmaning och samtidigt hjälpa en...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Singoalla
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 757
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama