Ryggproblem

E

Eina

Hej!

Jag började min ridkarriär som en enveten 6åring, och många års ridande blev det. Tyvärr var olyckan framme när jag var ungefär 15-16, då jag skadade min rygg, framförallt muskler och kotorna mellan skulderbladen. Nu efter att ha blivit utdragen till Grevagården för att kika lite snabbt på tävligarna där av min tokiga vän :love: (ingen aning om hon vill att jag säger vem, men hon finns här iaf ^^), så inser jag ju att det bara inte går att hålla sig ifrån hästar längre. Sen att jag just nu är arbetslös efter nyligen avslutade studier gör inte det hela bättre, jag har ju massa tid hela tiden att sitta på nätet och titta på alla fina hästar. :grin:

Då olyckan skedde red jag mest dressyr för tränare och hjälpte ett par vänner med deras hästar, men var även med på ett par klubbtävlingar i hoppning. Dock har jag ingen lust att fortsätta med varken dressyr eller hoppning, dels tror jag inte min rygg skulle orka med, dels verkar ju western helt klart mycket roligare.
Det jag undrar mest är väl hur mycket 'häst' man faktiskt får i händerna när man rider westen? Själva 'sittandet' på hästen är inga problem med ryggen alls, dessutom har jag märkt att westernsadlar är sjukt mycket mer bekväma.:p De gångerna jag red dressyr efter olyckan kände jag mest av i ryggen när jag red hästar som var lite 'tunga i handen' (:rofl: vet inte hur jag ska förklara det hela bättre). Hoppas ni förstår min fråga, annars så svarar jag mer så gott jag kan. :D

Sv: Ryggproblem

Jag kan inte riktigt svara på "hur mycket häst du får i händerna", eftersom att det är ganska indivduellt från häst till häst.. Jag har inte så mycket "häst" imellanåt, medan vissa dagar har jag 500kg i handen... :p

Jag åkte på viplashskada 2000 och haft ont ända sen dess. Har äntligen börjat rehabilitera den på allvar nu, men min sjukgymnast loooovprisar att jag rider! Jag mår bara bättre i ryggen av att rida.
Dock har jag en moster som inte klarat av att rida sen hon fick sin viplash.. Så även det är ganska individuellt...

Lycka till!

Sv: Ryggproblem

hej! jag har varit med om ungefär samma som du. Jag har en skada på samma ställe i ryggen.
Det jag kan känna är att om jag inte rider blir jag dålig. Jag får värk och får det jätte jobbit i ryggen. Har nu ridit western i många år och där av en del rätt tuffa hästar mellan varven. Om jag skulle hålla upp ett tag o sen rida en tung häst så visst skulle de säkert kännas... men man sitter ju aldrig och håller hela hästen i 1 timmas tid så ridningen blir inte lika tung. Hoppas du blir bättre av lite ridning!!! :bow: Tycker absolut du ska börja!!! För mig gör de under :)

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 896
Senast: Seabaz
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 976
Senast: Lycan
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 730
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka