ryggproblem

bsmx

Trådstartare
Om en häst har tätt mellan tornutskotten i ryggen där sadeln ska ligga, kan den ridas som vanligt ändå?
 
Sv: ryggproblem

Sadeln ska inte ligga på tornuttskotten.

Är det kissingspines du menar eller?
 
Sv: ryggproblem

min har tätt bakom sadeln på två ställen, å hon kan för tillfället INTE ridas... så det är som sagt väldigt inviduellt...

det man kan göra är att tömköra massa så hästen får upp ryggmusklaturen, å sen när man rider (förutsatt att hästen inte har ont då) får man vara noga med att hästen använder ryggmusklena!

inge kul när pålle har ont :( *en som vet*:crazy:
 
Sv: ryggproblem

Min häst har Ks och hon har aldrig haft problem med sin rygg sen vi fick den diagnosen.Man kan göra mycket själv för att hålla symptomen borta.
En del lider naturligtvis av sin Ks, och då finns väl inte så mkt att göra (vet ej hur vanligt det är att man operarerar), men det finns också många som inte känner av den. Finns dom som tävlas på hög nivå som har Ks tom.
 
Sv: ryggproblem

hur gör du för att förebygga?
hur fick hon diagnosen, hade hon ont i ryggen eller hur "misstänkte/märkte" ni det?!

nyfiken för egen del :)

kul att hon mår så bra!!!!!
 
Sv: ryggproblem

Vi fick diagnosen för snart 3 år sedan. Vi hade åkt i skytteltrafik till klinik och haft veterinär ute otaliga gånger eftersom min häst hade ont i i stort sett hela kroppen och hade vandrande hältor. Det visade sig senare bero på en erlichiasinfektion, och därav alla problem.
Men vid ett tillfälle så röntgades ryggen och då såg man att tornutskotten låg tätt. Så hon fick Ks-diagnosen "på köpet" så att säga..

En Ks-häst blir lätt ryggöm, därför ser jag till att hålla hennes rygg varm. Dvs hellre ett täcke för mkt än för lite. Hon spänner sig när det spöregnar tex och hellre då att hon får gå med regntäcke än utan.
Jag har varit noga med att massera ryggen ( har dock slarvat en del på sistone:o ), ordentilgt 2 ggr/vecka med arnika, och efter ridrurerna massera in arnika lite lätt över ryggen.

Sen tömkör jag mycket! Rider ungefär 4-5 dagar/vecka, tömkör 2-3 dagar. Jag gillar inte att sitta nöta på ridbanan direkt, utan håller mig mest i skogen som jag anser vara ett utmärkt träningsställe. Klättrar mycket och skrittar mycket bortom stigarna rätt ut i skogen så att hon får lyfta och kliva ordentligt med benen. Tömkör även på detta sätt så hon får jobba på utan en klump på ryggen:D .
Viktigt är ju att försöka hålla ryggen stark!

Min häst har som sagt klarat sig bra, även när hon varit konvalecent av andra anledningar och hon har tappat muskler. Är försiktig med igångsättningar, mycket skritt blir det i början. I skogen.

Sen kan man göra lite stallövningar också. Tex trycka på hästens sittben (bara någa sekunder åt gången)så att hästen skjuter rygg (som en katt) och "morotstricket" där du står vid hästens sida/bak med morot och hästen får sträcka sig efter den.
Dessa tips fick jag av en veterinär när min häst var konvalecent pga en sårskada och jag ändå ville försöka behålla ryggmusklerna.

Lite extrapyssel med en Ks-häst kanske, men det är det värt!:)
 
Sv: ryggproblem

Viktigaste man ska ha i åtanke då man rider en häst med KS är att den går LÅNG & LÅG, - "unghästform".
Detta är det bästa sättet att bygga upp ryggen.. :bow: :D :bow:

cavaletti, tömkörning & löshoppning är andra alternativ.

Sämst är att låta hästen gå i en allt för hög form..:crazy: :cry: :crazy:

Tänk hur det varit för dig själv om du hade haft "trångt mellan kotorna i ryggen". Spontant så vill man ju sträcka ut ryggen och inte svanka.. Alltid bra att tänka logiskt
 
Sv: ryggproblem

ah tack snälla!
jag samlar info för att göra så rätt som möjligt när min ska igång igen :)
 
Sv: ryggproblem

Vi har precis fått de här råden:smirk: som ni gett på kliniken, Tack för alla svar!!!
Hoppas han nu klarar igångsättningen. Han ska ha en bra sadel ochså, har ju blivit lite trind:D under vilan.
Han har precis haft de symptom du beskriver ovan, med vandrande hältor, som tros komma från ryggen.
Nu har han fått ett schema som han ska tränas efter o komma på återbesök.
Vet sa ochså att det är vanligt problem o att många hästar får diagnosen"på köpet".
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 824
Senast: fio
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
766
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp