Ryggproblem?

F

Fladde

Ni tycker säkert jag är jätte jobbig nu.
Men då får ni tycka det :angel:

Min häst blev behandlad av en "fys" i okt 04 för sinna låsningar i ryggen och då blev hon jätte fin (fick mer rumpa) Hon blev friskförklarad i Dec 04 och igångsättningen började.
När jag efter några veckor började jag trava och då började även hästen protestera jag trodde ibörjan att hon testade mig då jag är lite av en ny ryttare för henne.
Fast protesterana blev värre och farligare.
Så vi ringde och beställde tid till Djursjukhuset igen.
Vi var där den 17 feb i år och Vetrenären tyckte att hästen var fin och "hältan" som fanns vid sista besöket var bättre.
Hon var lite öm i ryggen så dom tog fler rönken bilder och gjorde böjprov där hon halta jätte lite på hb.
Vet behandlade med cortison i ryggen och knäleden.
Vi fick tid för återbesök till vet och "fys".
Det var i Måndes hon "tappar bak" men det var för hon var svag i höger sidan sa dom.
Låsningarna var inte tillbaka och hon var lungn vid ridningen.
Hade ifs longerat och sprunget massor innan och vi hade nästan varit på Djursjukhuset i 7 timmar då.
Efter mycket om och men friskförklarades hästen och vi fick åka he,Om problemen kom tillbaka skulle dom bedöva bort ryggen och se om det hjälper.

Nu till min fråga:

Dom har gjort ulraljud, rönken och ledbehandling i ryggen.
Om hästen nu går helt rent när dom bedövat bort ryggen vad kan problemet vara då?

/Madde-Som skriver sin 100 frågetråd :angel:

Sv: Ryggproblem?

Hej
Det jag vet och har hört.
Så låter det bara att din häst har dåliga ryggmuskler + att sadeln är för trång.
Jag har en häst som jag hyrde ut och fick tillbaka henne efter ca 7 månader. Hade precis samma "symtomer" som din häst har.
Jag gick till vet. och de sa bara att hon var helt frisk, de såg en lätt hälta.
Det fortsatte och jag blev ännu mer "frustread", så jag kontaktade en hästmassör.
Hon sa att hon såg att hästen hade inflamtioner längs ryggen.
Min häst har för svaga muskler i ryggen så att den hårda träningen, skadade mer än gjorde nytta. Om "de" hade lagt träningen efter min hästs nivå så hade hon inte fått problemen. Plus för lite vila, ständig samma träning varje dag.
Tänk dig själv om du skulle träna syrketräning varje dag med en belastning som är egentligen är för hög för dig. Då skulle du också få problem.
Kontakta en massör och se vad de säger. Det har hjälp mig allafall.
Det är mitt tips.

Jag har redan gjort det och dom ser inga problem :crazy:
Det kan ju också vara så att behandlingen med cortison i ryggen hjälpte?

Vet och "fys" sa att hon kan ha blivit "för frisk".
För innan vi dom 3 veckor jag han rida var hon hur snäll som hälst aldrig några oroblem.
Men nu :crazy:

Hur länge har du haft problemen med din häst?
Jag har fått arbeta upp min hästs rygg under ett år nu.
Ingenting går på en kvart.
Sedan kanske det är dumt att ha "smärtstillande medel", för då märker du inte en förbättring eller en försämring.

Jag håller med, en rygg tar lång tid att bygga upp. Försök få ut en massör som har värmebehandlig av något slag. De kollar igenom ryggen, longera din häst mycket med inspänning så att den jobbar lång o låg - gärna med gogh eller chambong. Det hjälper ryggen att stärka sig. Hästen ska inte gå i "ridform" utan lång hals och väldigt låg form.
Försök sedan att få ut en akut. sagelprovare som tar ordentliga mått av din häst, det kan vara bra att så ut någon med några månaders mellanrum så att ni ser förändringarna.
Klättra med hästen, det är väldigt bra.
Lycka till

Sen inöpet nästan snart 8 månader.
Hon får inget smärtstillande nu.
Nä det vet jag det tar ju tid och krävs massor av tålamod höll på med min gammla ponny i mer än ett år.

Crazyswede skrev:
Jag håller med, en rygg tar lång tid att bygga upp. Försök få ut en massör som har värmebehandlig av något slag. De kollar igenom ryggen, longera din häst mycket med inspänning så att den jobbar lång o låg - gärna med gogh eller chambong. Det hjälper ryggen att stärka sig. Hästen ska inte gå i "ridform" utan lång hals och väldigt låg form.
Försök sedan att få ut en akut. sagelprovare som tar ordentliga mått av din häst, det kan vara bra att så ut någon med några månaders mellanrum så att ni ser förändringarna.
Klättra med hästen, det är väldigt bra.
Lycka till

Jag ska tömköra några dagar i veckan.
Har haft ute 2 massörer som inte hittar några problem
Klättra får jag inte!

Är din häst snäll att longera? Har du tillgång till ridhus/inhängnad ridbana? I sånna fall är ett hett tips att löslongera din häst. Anledningen till att jag proppsar på att longera är att då får hästen träna upp sin egen balans. Löslongera är det bästa du kan göra. Du kan även öägga ut några bommar. Det ska inte vara hinder, men trav eller galoppbommar på långsidan är bra. Då får hästen dels tänka själv och arbeta utan vikt på ryggen.
Tömköra är okej, men personligen har jag sett bättre resultat av löslongering.

Nä det har jag tyvärr inte tillgång till och i hagarna är inte att tänka på då det är bara ett ända lerbad nu:(

Varför får du inte klättra? vad konstigt.
Det var det jag fick göra med min häst.
Jag har gjort det och longerat och tömkört. Gärna med bommar och sådant likande så att hästen får resa på bena.
Jag har tömkört också i uppförsbacke och nersförsbacke, då är det lika belastning på båda sidorna.

Aziza skrev:
Varför får du inte klättra? vad konstigt.
Det var det jag fick göra med min häst.
Jag har gjort det och longerat och tömkört. Gärna med bommar och sådant likande så att hästen får resa på bena.
Jag har tömkört också i uppförsbacke och nersförsbacke, då är det lika belastning på båda sidorna.

För att hon äär så svag i hb och haft knäledsinflamation.

min har gått på butta ca 1,5vecka nu.. det är smärtstillande...
hon har gått med huvet rakt upp i fullgalopp i 3-4år... har nog haft ont mest hela tiden... så även om det e bättre så tror hon ju att det ska göra ont å kör upp huvet...
nu har hon sträckt ner huvet å skrittar med långa fina steg...
hon måste ju våga göra det.. å känna att det gör inte ont...

klart att det inte går över så fort... men nu har hon vilat 3månader, å sen det här... bygga bygga å kiropraktor å hoppas att det blir bättre (bra) :)
ska ta ut någon massör oxå :)

Lånar tråden, hoppas det är okej :)

Om hästen har inflammation i ryggen, hur botas det då?
Är det bara antiflammatoriskt som gäller, eller är det något som kan vilas bort?
Bör man massera när hästen har inflammation i muskeln?

Smurfmodesty skrev:
Lånar tråden, hoppas det är okej :)

Om hästen har inflammation i ryggen, hur botas det då?
Är det bara antiflammatoriskt som gäller, eller är det något som kan vilas bort?
Bör man massera när hästen har inflammation i muskeln?

Min fick ju dignosen inflamation i ryggen och då sprutade dom in cortison.

Messy skrev:
min har gått på butta ca 1,5vecka nu.. det är smärtstillande...
hon har gått med huvet rakt upp i fullgalopp i 3-4år... har nog haft ont mest hela tiden... så även om det e bättre så tror hon ju att det ska göra ont å kör upp huvet...
nu har hon sträckt ner huvet å skrittar med långa fina steg...
hon måste ju våga göra det.. å känna att det gör inte ont...

klart att det inte går över så fort... men nu har hon vilat 3månader, å sen det här... bygga bygga å kiropraktor å hoppas att det blir bättre (bra) :)
ska ta ut någon massör oxå :)

Min gick på buttaför några veckor sen.
Jo jag förstår med att det inte går över på en dag.
Men när vi kom in med en halt häst var hästen värdens snällaste innan hon blev halt :crazy:
Nuprotesterar hon för det mästa eller gjorde kanske har ju inte suttigt på henne mer än 2 ggr nu.

Knapplån

Min valack hade ont i ryggen 2001 (vilket berodde på erlichios visade det sig senare dock) och röntgen visade generellt tätt mellan tornutskotten och näraliggande/intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden :crazy:

Han fick då ett rehabprogram som sträckte sig över 8 veckor. Första delen var på butta, andra utan. Rehabprogrammet har jag liggande någonstans och kan skriva av men det gick ut på att se till att han hela tiden gick i ändamålsenlig form (unghästform räcker) ocha ktiverade ryggen. Både under ridning och tömkörning/longering. Hjälptygel om så krävdes för det (jag använde chambon). Det var nästan ingen skritt under ryttare (det är aj aj på lång tygel) och ganska lite trav uppsuttet utan uppsuttet var det mest galopp. Avsuttet var det alla gångarter och omväxlande arbete men där FORMEN är viktigare än allt annat (lång och låg) och att RYGGEN var med. En hel del bomarbete med.

Alexandra_W skrev:
Knapplån

Min valack hade ont i ryggen 2001 (vilket berodde på erlichios visade det sig senare dock) och röntgen visade generellt tätt mellan tornutskotten och näraliggande/intilliggande tornutskott på två ställen i sadelstaden :crazy:

Han fick då ett rehabprogram som sträckte sig över 8 veckor. Första delen var på butta, andra utan. Rehabprogrammet har jag liggande någonstans och kan skriva av men det gick ut på att se till att han hela tiden gick i ändamålsenlig form (unghästform räcker) ocha ktiverade ryggen. Både under ridning och tömkörning/longering. Hjälptygel om så krävdes för det (jag använde chambon). Det var nästan ingen skritt under ryttare (det är aj aj på lång tygel) och ganska lite trav uppsuttet utan uppsuttet var det mest galopp. Avsuttet var det alla gångarter och omväxlande arbete men där FORMEN är viktigare än allt annat (lång och låg) och att RYGGEN var med. En hel del bomarbete med.

Okej.
Jag fick med ett rehabprogram förra året och då slulle jag med rida min häst i unghästform.

Kan också skriva att idag var sadelutprovaren för att kontrollera sadlen.
Han var förvånad att en häst kan ändra sig så mycket.
Det behövs gör en helt ny sadel nu:p

Jaa jag har köpt tömkörnings saker så ska prova idag..

Förlåt Fladde men jag har inte läst hela tråden (jag börjar nog bli gammal och trött) min fråga i det hela är, har man kollat din hästs facettleder?

equi skrev:
Förlåt Fladde men jag har inte läst hela tråden (jag börjar nog bli gammal och trött) min fråga i det hela är, har man kollat din hästs facettleder?

Nä det tror jag inte dom gjort. :confused:

Var sitter dom?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt sto har sedan Agu-19 haft problem med återkommande låsningar och röngades i ryggen UA okt-19, efter det behandlades hon av ET...
Svar
1
· Visningar
571
Senast: Linda_A
·
Hästvård 1 Min häst har hovledsinflammation bägge fram och jag har börjat rannsaka mig själv vad jag gjort fel. kort resumé nioåriga sto bea...
Svar
1
· Visningar
778
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 750
Senast: Madde_padde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31