ryggproblem - svårt att rida

Breccia_

Trådstartare
har till och från fruktansvärt ont i rygg samt axlar, ryggen har kommit på senare tid, axlarna har jag alltid haft och det är mest spänning och den blir väl knappast mindre när man har ont i ryggen.
det är inte bara ridningen som blir lidande, sömn och andra saker blir lite omkullkastade av det.
men det var inte det jag ville ha hjälp med nu...
Wille har börjat bredda sig i bak som jag inte vad, han skjuter mig nästan ur sadeln i galoppen för rygg o rumpa kommer med så mkt nu, det är en jävligt ball känsla ;) men det är inte så kul för min rygg :eek:
han är inte spec stark eller tung i fram men det är problem ändå, det känns som om jag kurar ihop mig till en liten boll i sadeln och det är ju inte önskevärt o göra direkt... ;)
så vad gör man? har ingen som kan rida honom ordentligt åt mig (läs: jag litar inte på så många andra än min tränare o min mamma, men mamma har inte ridit på några månader och då är det svårt att bara sitta upp en häst man aldrig suttit på och rida ordentligt och tränaren kommer nu i slutet av augusti.)
och jag känner ju att jag vill göra det själv, vi har kommit så långt nu bara han o jag + massage.
så, vad gör man? har provat att tömköra men han tycker det är skitkonstigt, det är iofs bara att traggla igenom men det tar ett par veckor o tanken på att han inte kommer komma loss ordenligt på ett par veckor är inte så lockande.
ska själv gå till kiropraktor inom snar framtid.
men vad gör man?

Sv: ryggproblem - svårt att rida

Om du vet med dig att du kan bli återställd kan du ju göra ett försök att hitta någon duktig medryttare som du litar på, tills vidare. Du bör ju inte riskera att bli skadad - även om du känner din häst så vet man aldrig om du hamnar i backen med den ryggen.

Är det bara galoppen som är problematisk? Du kan ju skritta och trava om du inte vill att han ska vara helt oriden, och ta galoppen i longerlina?

Eller så skaffar du en islandshäst - inget skump garanterat :D (nämen skämtåsido)

Breccia_, jag skulle föreslå att du tar dig tiden att stretcha ordentligt (ca 30 sek tänj på varje muskel) efter ridpassen. Jag har haft en del bekymmer med axlarna och efter att ha stretchat ett tag har det blivit bättre. Har identifierat några muskler som är värre än andra och dessa stretchar jag 3 gånger per dag. Dessutom har jag styrketränat lite hemma i all enkelhet för att bli starkare och därför inte lika stel i de områden där jag får ont. Styrketränat har jag gjort med ett gummiband som jag satt runt elementet och sedan dragit i på olika sätt. Min spänningshuvudvärk är mycket mindre förekommande nu.

Men jag är ju gift med en sjukgymnast, så jag har det ganska väl förspänt på detta område... ;)

Jag litar inte på någon när det gäller min häst :o Det är lite hemskt, men jag känner att de enda som verkligen kan få rida honom är min tränare och min mor och det finns som sagt redan skäl till att det inte går för tillfället.
Igår gick det dock över förväntan, han trasslade lite i början o vi körde massor med galopp - helt plötsligt släppte ALLT!
Det var som att sitta på jag vet inte vad :love: Han bar sig, jag hade absolut inte något i handen, kunde bara sitta och njuta. Ökningar, skänkelvikningar i alla gångarter - allt klaffade. Det var något magiskt igår ;) Så då slapp jag ha ont men jag vet att det med all säkerhet kommer tillbaka...
Ang. smärtan så är traven värst att sitta i men galoppen värst att verkligen rida, det är annorlunda ridning så att säga... Svårt o förklara iaf hur som haver :p

LinnéaL; ah, tack för tipset, jag har aldrig ens tänkt att jag ska stretcha, hästen däremot ska stretchas o ha sig efter varje pass :p Ibland tänker man ju inte längre än näsan räcker... ;)
Ska försöka komma ihåg det!
Just nu är det dock svårt att fokusera på det - han var på tok för fin för det igår :D

Bara som ett tips: man behöver inte stretcha direkt när man har ridit. Det ger säkert lite bättre effekt att göra det, men det vet man ju hur mycket tid man har med det när hästen ska tas om hand efter passen och allt sånt. Men det hjälper faktiskt att stretcha även om man måste vänta tills man har kommit hem. Då är dock musklerna kalla och man får vara lite mer försiktig!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 683
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama