Ryggproblem (säkert virrig tråd)

E

ecila

Mitt sto har blivit riden med bomlös sadel ca ett år. Både när jag rider barbacka och med bomlös sadel så går allt bra, hon verkar inte ett dugg störd av att ha mej på ryggen. Men så fort hon får på sig en sadel med bom så spänner hon sig, visar ögonvitorna och skjuter rygg, småstegrar, tar "konstiga steg" liksom hoppar till med framdelen ibland. Inga problem att longera henne med bomsadel, detta händer bara när jag sitter i den. Har kommit fram till att hon måste verkligen ogilla sadel med bom ELLER så är det något fel på ryggen på henne.
Funderar på att ta in henne på klinik och röntga ryggen, men OM hon nu har något fel på ryggen, vad gör man åt det då?
Alternativt fortsätter jag rida i bomfri sadel (trots att jag själv inte gillar det) eller sätter jag henne helt enkelt i avel och struntar i att rida henne, men då måste jag ju vara säker på att det inte är något ärftligt fel:confused:
vad hade ni gjort med hästen?

Sv: Ryggproblem (säkert virrig tråd)

Hur ligger sadeln mot skulderpartiet? Kort framsteg/hjälpsteg har mycket med bogfrihet att göra.

Nu är jag ju ingen sadelexpert men eftersom det fungerar bra både barbacka och bomlöst känns det spontant inte som problem med själva ryggen. En sadel i sig ger ju ett relativt litet tryck mot skuldrorna om man jämför med när ryttaren kommer upp på ryggen.

Jag skulle rent spontant gissa på att sadeln inte passar även om den ser ut att göra det.

Precis så har jag också tänkt, har liksom spontant fått för mej att det inte är ryggen utan bogarna, det har liksom kännts så. Kan den trycka uppe på bogarna för den ligger ju knappt an nertill. Hon tränger också utåt om jag rider en volt och vill "smita ifrån volten" om hon kan.
Har jag sadlat för långt fram tror du? kanske det skulle hjälpa att dra tillbaka sadel något, men risken är ju ändå att den åker fram pga djurets något trinda mage.:crazy:

Ja visst sadlar du för långt fram... ;) :D :angel: :rofl:

Åker sadeln fram hela tiden så har du säkert hittat en del av problemet.

Allvaligt talat, visst kan du göra det, och en häst med svårt sadelläge kan vara hopplös att hitta nåt som ligger stilla på. Jag har haft en sån själv och till slut fick jag låna en sadel som funkar på henne smtidigt som jag hittade rätt människa för att "laga" hennes problem.

Det där med sadlar är intressant. Jag har en vän som fick en sadel utprovad i juli och började rida sin häst i augusti efter vila, nu har hästen en "sadel" på ryggen jämt och ömmar i ländryggen efter varje ridtur, hur bra blev det??? :crazy:

Allvaligt talat, visst kan du göra det, och en häst med svårt sadelläge kan vara hopplös att hitta nåt som ligger stilla på. Jag har haft en sån själv och till slut fick jag låna en sadel som funkar på henne smtidigt som jag hittade rätt människa för att "laga" hennes problem. :
Vem var denna människa??? kanske personen kan laga min dam med.:idea:

Det där med sadlar är intressant. :
Och svindyrt:mad:

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 548
Senast: Liten
·
Utrustning Jag sitter och funderar på vad för slags sadel jag ska köpa till min unghäst(4år) Glampi(islandshäst). Han har ju lite längre rygg än...
Svar
2
· Visningar
1 584
Senast: videnlis
·
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat