N

NinaMi

Hej!
Vi har en ponny som sedan ett par dagar tillbaka inte vill fatta galopp. Hon är arbetsvillig i skritt och trav, men vid galoppfattning drar hon bak öronen och lyfter på bakdelen (nästan bockar). Hon visar ingen smärta när jag känner över hennes rygg, men däremot tycker jag att hon känns väldigt hård över korset och att hennes muskulatur över och runtom bakdelen är hård och markant. Problemet kom i samband med att vi flyttade henne till ett nytt stall förra helgen och hon är även brunstig nu (med två snygga killar i boxarna bredvid). Jag tycker/inbillar mig även att hon är spänd på musklerna under magen.. Det är en toppen ponny som sällan är "bångstyrig", så jag betvivlar inte för en sekund att hon har ont, men frågan är vad det kan vara, vad som har hänt och vad man bör göra åt det? Några förslag?
tack på förhand!

Sv: Ryggont?

Vid brunst kan dem ju bli lite tjuriga...och ömma vid länden..mitt sto blev dock tjurig i galoppen nu för ett tag sen och hon hade en kotledsinflammation...:grin:

Sv: Ryggont?

Aj då.. Vad jobbigt med kotledsinflammation.. Jag håller tummarna för att det inte är något lika allvarligt som vår ponny har drabbats av.. Lycka till med tillfrisknandet på din häst!

Liknande trådar

Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 281
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 719
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 807
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 757
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar