Sipuli

Trådstartare
Min ponny har helt plötsligt börjat markera när man trycker vid den här punkten på ryggen.
Hon svankar riktigt ordentligt, så uppenbarligen måste hon ha ordentligt ont...
Jag har en del teorier om vad som kan orsaka detta:
1) Hon fäller.
2) Har ingen egen sadel, lånade en sadel som jag sen fick veta hade sne bom.
Har dock inte använt den sadeln på typ 1 månad, så skulle vara konstigt om det visade nu.
4) För mkt barbacka ridning.
3) Hon går med en valack, och de verkar vara rätt så "förtjusta" i varandra...
Har aldrig sett honom "sätta på" henne, men det KAN ju hända...
4) Hon kanske fryser? Det drar lite i stallet, men eftersom att det är så varmt nu så har jag struntat i stalltäcket...

Sen vill jag även höra vad ni tycker att jag ska göra med henne nu?
Idag har jag longerat, och imorgon tänkte jag köra...
Men är det bra att köra när hon har ont i ryggen? Eller ska jag bara longera/tömköra nu?
Sen tänkte jag också ta ut nån massör, ungefär hur mkt kostar det?
Och ni som bor i norrbotten kanske vet nån duktig?
Tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Ryggont!

hehe... min häst hade JÄTTE ont i ryggen och jag tog ut en vet, och han kände och klämde på hästen och så sa han att han ville kolla munnen... och han kollade munnen och där satt en liten liten röd inflammerad vargtand och irriterade =)

Tanden togs bort och ryggvärken avtog. Tandvärken satte sig i nacken och sedan i ryggen...
 
Sv: Ryggont!

Aha, har inte tänkt på det. :idea:
Hon har haft nån vass tand som dom slipade ner förra hösten.
Och hon är onormalt känslig i munnen, så det kan ju bero på det med...
Ska kolla upp det, tack! :)
 
Sv: Ryggont!

hihi ingen fara.. Min häst är dessutom känslig för kyla, då menar jag högsommar regn = täcke på. Annar så får hon rygg ont. När jag köpte henne märkte jag ganska omgående att de haft en felaktig sadel på henne och då hade hon ont i ryggen ung där din har ont. bytte sadel = bra igen efter några veckor. Den sadeln var för "baktung".

Lycka till nu =)
 
Sv: Ryggont!

Aha, regn och kyla är min skrutta iaf inte känslig för...
Men nu till helgen kommer sadelutprovaren, så då hittar vi förhoppningsvis en ordentlig sadel! :)
Men är det ingen annan som har något att säga?
 
Sv: Ryggont!

Att ta ut en massör skulle nog vara bra. Min massör tar 375:- på en timme + 10kr mil. Hon är väldigt duktig och har hjälpt min häst enormt!

Prova stretcha ryggen, asså dra fingrarna mellan bukmuskulaturen och stryk fram och tillbaka länds den kanalen. Höjer hon ryggen lätt och utan protester, så har hon antagligen bara spänningar i musklerna.
 
Sv: Ryggont!

Jag har också tryckt på den punkten på min häst och då har hon ryckt lite i ryggen men OBS! Där sitter en nerv som alla hästar reagerar när man trycker hårt på. Du ska nog låta någon van person känna igenom din hästs rygg, det fick jag hjälp med och hästen har inte ont i ryggen, inte mer än någon av oss när nån trycker oss hårt med pekfingret i nacknerverna...
 
Sv: Ryggont!

men det finns ju massör i happis, jemppan.. hon som har horse-fysio... mari heter hon, hon har en hemsida också, eller har haft iaf...
 
Sv: Ryggont!

Jo, kan ju vara så.
Men det varierar himla mkt, ena dagen reagerar hon inte alls, nästa sjunker hon ihop skitmkt.
Har sattit liniment dit nu, är det bra eller dåligt?
 
Sv: Ryggont!

vår lokala massör är ju en liten lurendrejare, men man kan ju prova :D men man kanske inte ska gå på vadsomhelst som att köpa en massa dyra örter osv :D haha.. nåja, det löser ju sig jenni! kanske först kolla med vetrinären ändå, det kan ju stämma att hon spänner sig i nacke, rygg pga. ont i munnen?! :D vem vet, värt att kolla upp, ingrid är ju relativt duktig, tandläkaren kommer ju inte fören till jul =/ gloppaperavidare. =D
 
Sv: Ryggont!

jag säger sadeln...

hade en häst med samma besvär, köpte en wintec, isabella werth, cair sadel.. wips på tre veckor ömmade den ingenting och arbetade mycket bättre...

dock blev den även behandlad av kiropraktiker, denne "la rätt" tre kotor i ryggen som låg snett pga att hästen arbetat fel, pga inte passande sadel så jag säger;
1) kiropraktiker
1 1/2) tömkör, löshoppa, longera
2) fixa sadel
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 675
Senast: Honey07
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 656
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp