• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lickis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 264
L

Lickis

Har en islänning hemma som tog små galoppsteg med frambenen i lördags. Skrittade först på långa tyglar men när jag kortade tyglarna tog han ett litet skutt, som ett galoppsteg, så jag släppte efter och han gick normalt.
Inte halt, inga varma ben, bettet låg rätt, likaså sadeln. Provade att driva på för att trava utan att ta i tyglarna men då gjorde han likadant och protesterade ännu mer. Hoppade av och ledde honom en bit och märkte att han skuttade till även i uppför- och nedförsbackar.

Han har ett litet hårlöst område på ca 2x2 cm strax bakom manken. ingen skorpa, inget blod. Reagerar något lite när man klämmer över mankammen.

Vad kan det vara för fel på honom?

Sv: Ryggont?

Tror att jag har exakt samma problem med min islänning. Han liksom hoppar upp med frambenen när han ska börja trava och kan göra så även under tiden han travar. Hittar liksom inte takten. vi gjorde böjprov på honom och han var diagonalhalt, vilket behandlades med metacam och han blev tillfälligt bättre tills jag skulle försiktigt börja trava honom igen. Han är oren i traven i vänster varv och han hoppar även i detta varv i trav vid longering samt att han har väldigt svårt att fatta höger galopp och går gärna utåtställd på rakt spår och är stel på höger sida vid voltarbete. Vi misstänker att problemet sitter i nåt av bakbenen och han ska till klinik på måndag för utredning. Ska tillägga att han är en ren tregångare och har inte tillstymmelse till tölt eller pass. Hans hoppande kommer bara fram på mjukt underlag. På hårt underlag är han helt ok. Exteriört är han både onormalt stor för att vara islänning, har lång hals och är rätt framtung och svår att rida ihop, som en halv ardenner ungefär :)

TACK FÖR ETT SVAR :)
Han har mjuknat lite nu och är lättare att få i tölt/trav nu, men fortfarande oren. Bra att ha en paralell att kunna dra till nån. Men är din renrasig?

Han är reggad och renrasig och efter kända hingstar, men blev tydligen tregångare. Har gjort en hältautredning på honom på grund av hans hoppande i traven, men det enda dom kunde konstatera var att han var diagonalhalt och ömmade i sina kotleder. Inte jättehalt men markerade och han är stel i rygg och rumpa. Så han blev behandlad med kortison i sina kotleder och satt på metacam i tio dagar igen. Ska få sätta igång honom enligt ett träningsschema och smärtlindra honom under tiden. Det sista han behöver är lång vila, han måste jobbas ordentligt i sina sidor och måste röra på sig för att inte bli ännu stelare, så det blir som ett slags sjukgymnastik för honom. Han har troligen fått hältorna just på grund av sin muskulära stelhet. Att han hoppar beror på att han försöker hitta en annan bekvämare gångart för att det är något som stör honom i traven och han försöker lägga in galoppsteg då. Har en jätteduktig tränare som jag tänkte ta hjälp av så småningom. Jag tror att det faktum att han är rätt bekväm av sig och att han är så pass stor och rejäl gör att han är svår att rida ihop och kräver mycket arbete av ryttaren för han gör inte mer än nödvändigt och drar sig gärna fram på bogarna istället för att anstränga sig och jobba mer med bakdelen. Så det blir ett projekt här framöver att få honom i form. Jag själv är heller inte så duktig ryttare och jag märker ju att han går mycket bättre med dom som kan kräva lite av honom. Jag tror att jag "mesrider" honom lite för mycket och låter honom komma undan.

Jag vet en islänning som gjorde precis samma sak .....? Vad kan det vara med dessa islänningar tro?

Nej, inte troligt i hans fall. han blev kollad även i haslederna men dom hittade inget som tydde på spatt. Jag tror att i hans fall kommer man långt om man lyckas väcka honom till liv i ridningen och att man inte låter honom gå och dra sig fram på framdelen. När vi kom till kliniken och skulle longera första gången var han lite på tårna och då minsan visade han världens finaste galopp och inget hoppande i traven.

Ok, låter ju lovande trots allt om det går att rida till honom. Vi har skickat iväg honom för kontroll och väntar på svar. Lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka