ryggont och för korta muskler

S

smiling_sun

Har problem med min 4-åring. han har haft ont i ryggen och varit sur när jag sadlat på sistone, så jag ringde massören. Hon kom ut. Hästen har ont i ryggen, antagligen från en sadel som jag vet att han har haft som inte legat bra. Han har även problem med bakdelen, där en muskel (kommer inte ihåg vad den hette) på var sida (typ vid låret) är för korta. Han tar även kortare steg med ett av bakbenen. Är spänd i hela bakdelen och har en svullnad på var sida om svansroten. Har märkt innan att han inte vill jobba med bakdelen, och nu vet jag att det nog inte var så lätt! Han är spänd i hela bakdelen. Så massören kommer ut 1 gång i veckan nu. Gav mig ett tips att jag skulle gå slalom med honom, typ runt träd eller något. Ska även stretcha honom (vilket jag alltid har gjort efter varje arbetspass) varje gång jag har longerat/tömkört. Ingen ridning nu. Någon som har fler tips på hur jag ska få honom frisk? Har även fått ett råd att ta ut en kiropraktor. Hur stor chans är det att han blir helt återställd i ryggen tror ni? Någon som har varit med om samma sak?

Sv: ryggont och för korta muskler

också intresserad..jag tog ut equiterapeft (stavas?) till min som verkade vara precis som din på ett ungefär...så jag ät ockås intresserad..har fått samma direktiv som du!
Skiter i sadeln och köper bomlöst istället..för senare bruk..

Jag masserade en häst som hade muskelproblem efter sadelskada. Rekommenderade byte av sadel. Ägaren hade ej råd med mer massage så jag såg hästen igen efter fem månader. Kunde ej tro att det var samma häst. Mjuk fin och jämn i musklerna, arbetsvillig och med en annan överlinje. Sadelbytet gjorde hela skillnaden och hästen kunde tillgodogöra sig träningen och bygga muskler överallt så fort ingenting hindrade. Jag har sett det fler gånger, i detta fall vet jag att det var just sadelbytet som gjorde hela skillnaden eftersom hästen inte fick någon annan behandling.
Så håll ut, det finns hopp för din häst!
mvh
Lejonelle

Rekommenderas att fortsätta med massören OCH ta ut Equiterapueft som kan kolla att kotor och ledband m.m. ligger rätt. Särslikt rygg och halskotor tenderar att bli blockerade om den har fåt korta spända muskler av sadeln. Om man sedan håller efter musklerna med stretching och massage och skaffar en bättre sadel (gärna bomlöst till en början :crazy: ) brukar det bli mycket bättre. Du har tur som har en såpass ung häst och märkt av problemet "i tid" med en äldre häst är det bra mycket jobbigare att läsa problemen, det har oftast gått så långt att det tar ett år minst innan problemen är borta och ytterligare en tid för hästen att bli jämn i kropp och muskler.
Jag skaffade en 13-åring som iofs inte var SÅ illa mot vad man kan ha otur och få tag på (kan tillägga att han var kollad av vet.) men ändå har det tagit ett år nu att få honom hyfsat jämn i kropp och muskulatur och ännu finns det lite skavanker som vill komma tillbaka.

Då är man på rätt spår alltså då..Skönt att höra..här stretchas det och knådas det..eqiutriker ska komma ut igen nu stax för att kolla.
Bomsadeln som faktiskt passar åker fram ca:1 cm och trycker då bak...punktmarkering så att säga..Bomsadeln har jag bett dra åt helvete,hehe, och nu blir det bomfritt i alla fall nu till och börja med. han rör sig mycket mer obehindrat eller hur man ska säga utan sadel,barbacka.. så bomfritt blir nog bra.
hmmm...
tänkte lite högt här..ni får ursäkta...
Tack för tipsen säger jag med!

Men har du provridit den i en sadel som verkligen passar?

Min häst gick också alltid bättre utan sadel, och jag provade ALLT som fanns. Jag red barbacka i många perioder. Tillsist hittade jag dock en sadel som låg perfekt och då rörde hon sig lika bra som när jag red barbacka!

/C

Det är toppen att hitta en sadel som passar till 100%. Lättast om man hittar en som går att forma om med värme eller en med lite flexibel bom eftersom hästryggen rör sej.
MEN har man en häst som fått problem med ryggen av en bomsadel är det onödigt att chansa till en början eftersom det är mycket svårt att hitta en bomsadel som verkligen sitter bra till 100% och tillåter alla muskler slappna av.

skojskrot: låter defenitivt som att du är inne på rätt linje. Har du hittat någon bomlös du gillar?

Hej - som alternativ till bomlöst kan jag rekommendera en panelsadel som ställs in efter hästen OCH ryttaren. Jag har haft min Free and Easy sadel i 15 månader nu och trivs mycket bra med den. Innan dess hade jag problem i fem år (min häst har en ryggskada som gör det otroligt svårt att hitta sadel som passar). Free and Easy sadeln är utvecklad av distans-folk och den finns i modeller för alla discipliner (dressyr, hopp, allround, island osv). Läs mer på http://www.sadlar.nu eller skicka PM så berättar jag mer.

mvh
Lejonelle

Min häst har också känslig rygg pga att han blivit riden i fel sadlar. Sadeln som jag fick med i köpet var bommen av på, resten av medföljande utrustning går jag inte in på ens :crazy:

Han fick behandling av equiterapeut förra sommaren vi 4 tillfällen och på återkollen i september var han friskförklarad och fri sina problem. Då provades ca 15-20 sadelar ut på honom med hjälp av sadelmakare och han fick en som verkligen passar hans rygg, utan kilbossor ;) Hon kom ut och kände igenom honom och kollade hur han rörde sig i december och då var han fortfarande fräsch.
Hon kommer tillbaka nu i sommar för att checka av honom igen.

Hans problem satt i själva ryggmuskulaturen och lite i korset. Ingenting i nacke, hals, bog och ben

Det jag måste tänka på är att täcka honom vid regn och blöta sommarnätter för att han ska hålla sig mjuk och fräsch i ryggen. Tömköra och löshoppa för att stärka samt att skritta honom ordentligt innan och efter ridpassen.
Tömkör honom gör jag 2 dagar i veckan.

Jag fattar inte riktigt hur den funkar... Det är alltså en bom, men som man enkelt kan ställa om så den passar hästen, flera ggr om den ändrar muskler?

Ja, man kan justera bredd/vidd/höjd och så är den flexibel på undersidan så hästryggen kan röra sej mer än i en vanlig bomsadel.

Det finns alltså en massa fördelar jämfört med andra bomsadlar men ett par saker man "missar" jämfört med bomlösa: Det är fortfarande hårt i sadeln vilket hindrar den från att böja ryggen. Den är inte lika flexibel om hästen ska höja/sänka ryggen. Och eftersom det finns hårda delar finns det fortfarande risk för spänningar som KAN bli stora spänningar om man inte håller efter dom, men det tar säkert längre tid innan det blir problem än med "vanliga" bomsadlar.

Sadeln funkar såhär: Den delen av sadeln som du sitter i ser ut som en vanlig sadel men det finns inga bossor under. Istället är den delen som ligger mot hästen gjord av paneler i flera lager som är täckta med stoppade överdrag i läder eller tyg. Mot hästen blir det mjukt som en padd. Du ställer in panelernas vidd framtill med två skruvar på varje sida. Baktill kan du också ändra höjden på bakvalvet (ändrar ingenting mot hästen men ändrar hur du sitter, du höjer bakvalvet om du lätt hamnar i bakvikt, sänker det om du lätt faller fram med överlivet. Alltså kan du alltid sitta lodrät och bekvämt).

Panelerna formar sig efter ryggen på hästen och mellan panelerna sätter du fast mellanlägg för att anpassa panelen efter hästens ryggkurva (svankig, rak). Du lämnar alltid plats för hästen att höja och runda ryggen. Det enda "hårda" ställe som ligger mot hästens rygg är den plats där fästskruvarna på panelerna går upp i bakvalvet.

Det finns en inställning till och det är stigläderkrampan som går att flytta framåt och bakåt. Det är faktiskt en jättefördel att kunna få stiglädret där man själv trivs bäst eller får den bästa balansen.

Alla inställningar får du hjälp med första gången när sadeln provas ut men sedan kan du göra det själv, när du lärt dig hur det funkar. Det är inte så svårt bara man kommit på det. Så kan du använda sadeln till flera hästar eller ändra när hästen breddat sig. (det tog tid för mig pga av att min häst har krossad manke efter en skada som unghäst och är inte normal. För min kompis som köpte sadel samtidigt var det en utprovning på en timme och sen aldrig mer några problem).

Fördelen jämfört med bomlöst är att sadeln ser ut och känns mer som en vanlig sadel. du kan få hoppmodell, dressyr osv. Trycket från dig sprids ut över en mycket större yta. Du kan tävla i sadeln. Nackdel: den är dyr, kostar som de dyrare engelska sadlarna. Finns en billigare modell också men även den är ganska dyr.

Det är svårt att beskriva hur det funkar med bara ord, så titta på bilderna på hemsidan också. Du som kommer från Stockholm har en jättetrevlig återförsäljare nära dig, och hon ställer säkert upp och provar ut en sadel som du kan provrida i och känna efter vad du tycker.

mvh
Lejonelle

Hm okej. Har nämligen en häst med rygg problem, som vi håller på att behandla (vet ej hur hans framtid kommer se ut än).
Har kollat på bomlösa, visst kan dom vara väldigt bra, men den som är enklast att beställa (i dressyrmodell) tycker inte jag ser fin ut. Därför känns det lite onödigt att slänga ut över 10 000 kr på en sadel man inte ens tycker är fin.
Men om jag är helnöjd med sadeln jag lägga ut max 20 000 kr. Det borde ju räcka :angel: ?
Och jag vill helst inte ha en riktig bomsadel.
Men först och främst måste vi veta hur det blir med pållen.
Men ett som är säkert är att man aldrig kommer att kunna rida på honom 7 dagar i veckan, utan man måste varva med exempelvis tömkörning varannan dag.
Jag lär återkomma med mer frågor :D

Senast ändrad:

Min häst har stått nu i 3 månader pga att sadeln inte passade :(
Den var utprovad av en som kan sånt, men antingen har den inte legat bra på hela tiden, eller så har han ändrat sig mycket (vilket han iallafall har gjort på bredden)

Har nu tömkört han väldigt mycket och nu äntligen har vi börjat rida honom igen.
Har en kompis som varit ute nu och hjälpt mig eftersom hon är mycket lättare än mig och rider honom väldigt bra. Vill att han kommer igång innan jag rider honom.
Men han har verkligen visat framsteg. Han går kalasfint i skritten, och nu har vi börjat trava korta korta sträckor och han gick i en klockren form idag och avslappnad.
Så himla skönt!!! Jag har tvivlat mycket under den här tiden om han verkligen kommer bli bra och hålla. Men just nu ser det ljust ut!!

Jag har haft equiterapeut ute, varit till veterinären och fått honom sprutad med kortison och nu även massören och det går åt rätt håll.
Ska iväg om någon vecka och förhoppningsvis få en ny sadel utprovad.

Hoppas det går bra med pållen din.
Kan rekommendera att en equiterapeut kollar igenom hästen också.

Massören var ute i fredags och sa att det inte såg bra ut. Hon vill att jag ska ta ut en veterinär innan hon fortsätter, eftersom det är så mycket på honom som inte stämmer. Pratade bla om roterat bäckenben... Vänstra korshalva är högre än högra, han vilar nästan alltid på höger bakben mm... massa konstiga saker. Så nu ringer jag veterinären. Vill veta vad det är nu! Ska ju om ca 2-3 månader flytta honom ca 60 mil och vill ju då att han ska va frisk!

En BRA Equiterapueft tror jag kan göra mer än en veterinär. Men självklart ska man be veterinären kolla först, det brukar också många Equiterapefter kräva.

När massören kände igenom min nyinköpta häst som jag fortfarande hade "returrätt" kvar på tyckte hon att det var riktigt illa och hon avrådde mej från att behålla honom. Dels för att han var aggressiv mot henne när hon masserade vissa ställen och dels för att han var mycket spänd.
När Equiterapueften hade behandlat 2 gånger och massören kom ut igen var hon plötsligt väldigt positiv! Och efter ytterligare en eller om det var 2 massagebehandligar (med Equiterapueften som behandlade däremellan) tyckte hon han var mer eller mindre friskförklarad i musklerna. Det var inom loppet av en månad.(!)
Sen har det tagit ett år ungefär att få honom jämn och fräsch, men man har ändå sett tydliga förbättringar under hela tiden. Och du har ju som sagt fördelen att hästen inte kan ha gått så lika länge med tanke på åldern.
Min kuse hade ett ledband som låg fel, sneda höfter, knappt en kota som inte var blockerad, han vred ena bakbenet utåt och tog ett par dm längre steg med det, hade lindriga upphakningar i knät m.m. Allt det kunde Equiterapueften rätt till i kombination med "bra" ridning dvs inte för hårt men ändå muskelstretchande och -uppbyggande, och en bra sadel.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 399
Senast: Noranovala
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 965
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka