ryggöm, hälta, liniment

xandoor

Trådstartare
Min häst har fått ont i ryggen (bröst/ländryggen) är liksom stel i hela rumpan. Hade ut distriktsvet för vaccinering, så de kände på ryggen och sa att jag skulle hålla honom varm om ryggen, ta det lugnt med ridningen bara skritta ut lite lätt på vägen i två veckor.
(Ska tilläggas att han har inte känts något konstig i ridningen innan detta, utan var bara öm en dag i ryggen när jag skulle göra honom i ordning för att rida, fick naturligtvis vila i väntan på ett veterinärt uttalande) Efter två veckor så har han bara blivit lite bättre i ryggen men blivit mer stel i hela bakpartiet. Låter honom stå helt några dagar men ingen förbättring utan blir sämre, en morgon var han mycket halt i ett bakben(ca 4grader) så jag ringer till ATG och får en tid.

Har nu varit in på kliniken för ett par dagar sedan. Där böjdes han och var 3 grader halt i både has och kotled. Röntgade hasen då det är ett litet överben precis under hasen. Kan ev vara det som utlöser hältan men de visste ej, de tyckte att överbenet såg äldre ut och borde inte ge hälta.
Vi åkte hem med butta som han ska äta i 14 dagar och tre veckors vila, sedan återbesök. Är hältan fortfarande kvar då så går de vidare med en hältutredning.
Veterinären på kliniken sa också att han var mycket spänd/öm i bröst/ländryggen, verkar vara muskulärt och kommer troligtvis från benen

Det jag undrar över, kan liniment vara bra att massera in på ryggen? I sådana fall vilket, finns ju massor av olika sorter.

Sv: ryggöm, hälta, liniment

Jag skulle hoppa över liniment då de flesta först kyler... Inte helt lämpligt för onda ryggar alltså! Möjligtvis arnikaliniment.

Däremot kan jag rekomendera dig att köpa en ryggvärmare (eller ännu hellre ett täcke för att hjälpa även bakdelen) från Back on Track! Ökar blodgenomströmningen, påskyndar läkning och värmer gott! :love:

Ok. Är ett sånt täcke bra??
Går de med det på sig hela tiden eller hur använder man det??
Har aldrig använt något med back on track så erfarenheten är lika med noll över deras produkter.

jag har en som har haft problem med ländryggen och i hans fall så har han blivit avsevärt mycket bättre, jag använder ryggvärmaren och deras benpaddarna med mycket bra resultat, visst kan det kännas som mycket pengar att lägga ut men det är värt varenda krona.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst som jag köpte i tisdags har visat hälta som kommer och går. Körde honom 7h från södra Sverige till Norrland, han hade...
Svar
8
· Visningar
1 759
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka