Ryggöm av kyla

S

Sweet

Kan det vara så enkelt??

Har en häst med känslig rygg som ofta blir öm i musklerna bak i ländområdet. Hon har varit oöm hela sommaren men nu har hon börjat ömma igen. Hon går ute dygnet runt med ligghall. I går ömmade hon, jag la på henne ett vintertäcke över natten och i dag så ömmade hon inte.

Kan det helt enkelt vara kylan hon är känslig för?

Sv: Ryggöm av kyla

Det kan mkt väl bero på kylan. Är ganska vanligt tycker jag att det verkar som....Det var så medmin förra häst, viktigast på honom var ländtäcket när man red....

Sweet skrev:
Kan det vara så enkelt??

Har en häst med känslig rygg som ofta blir öm i musklerna bak i ländområdet. Hon har varit oöm hela sommaren men nu har hon börjat ömma igen. Hon går ute dygnet runt med ligghall. I går ömmade hon, jag la på henne ett vintertäcke över natten och i dag så ömmade hon inte.

Kan det helt enkelt vara kylan hon är känslig för?

Tror inte så mkt. på kylan i sig, men om det är lite nederbörd eller om det blåser lite så kan det räcka på känsliga hästar och ryggbesvären kommer direkt, och de blir spända och kommer in i en ond cirkel. Lyssna på henne!
Om hon mår bra av att ha täcke på sig så låt henne alltid ha det, variera tjockleken efter vädret men se till att hon håller sig varm.

Kan det bli bättre lösdrift och gosigt täcke :)
MVH/

Nu på hösten blir det oftast dagg på natten och kyla på det blir dom givetvis kalla på ryggen. eftersom daggen lägger sig på hästen så blir h*n kall.
Ett tunnt regntäcke över natten gör gott för ryggen och den slipper få ont..
Jag har ett tjockare om det regnar och byter till det tunna då det inte regnar.
Sedan finns det hästar som inte berörs av kyla men mitt fullblod får ont med en gång utan täcke.

Min häst får ont i ryggen på vintrarna, och det brukar börja ungefär nu i setpember/oktober. I sommar har hon också haft ont till och från, när det har regnat och varit kalla nätter.

Hon spänner sig riktigt ordentligt och står med indragen bakdel med kutig rygg, så jag brukar vara petig med formen när jag rider, och stretcha försiktigt efteråt. Ländtäcket är jätteviktigt!

Var ute vid 8 tiden i går kväll och kände på hennes då otäckade rygg, hon markerade rejält med att sänka ryggen. :crazy: På med täcket bums och nu i förmiddags så tog jag av täcket och hon ömmade inte alls. :)

Det blir täcke på nätterna i fortsättningen och även täcke på efter jag ridit. (släppte ut henne utan täcke i går eftermiddag när jag ridit. Hon var inte svettig men hon blev säkert för snabbt avkyld i blåsten trots att solen sken.) Får väl börja med ridtäcke också. Har dessutom beställt en Back On Track ryggvärmare.

Tror absolut att de kan bli ömma ryggen av kyla, tänk dig själv när du fryser. Man kan ju blir jättestel o eländig!

Min ponny står och spänner sig nåt enormt när det regnar så han reagerar nästan alltid i ryggen (sänker rejält) när det har regnat, ibland även när han har haft täcke på sig. Aldrig annars!

Hur det är i ditt fall kan man ju inte säga, men du får väl fundera lite och göra lite "experiment".

Jaaaa så enkelt kan det vara!!!! har själv en Dam som "fryser" lätt! Mycket viktigt att hålla dem varma, speciellt över länden!!!

:)

Det som kan vara värt att tänka på är att jag läst i bok att känslighet för kyla/värme KAN bero på ryggkotorna. Det håller också min kiropraktor med om. För min häst är det antagligen anledningen till att hon behöver täcke - annars blir hon spänd och öm i ryggen.
Har också precis köpt en BoT ryggvärmare och tror faktiskt att det hjälper - hon har varit väldigt mjuk i ryggen.

Vad menar du att det kan bero på ryggkotorna?? Kissing Spines menar du då eller??

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 615
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka